Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur uppdatera till större ssd (Disk C:). Kopiera?


Gullock

Rekommendera Poster

Min C: (med os w10) består av två SSD som raid 0. Jag vill nu ersätta mina SSD med nya med dubbel kapacitet.

Hur kopierar jag, på bit-nivå, de gamla till de nya.

Jag har ingen annan dator med mSATA men ett tomt extra slot på aktuell dator.

 

Måste jag börja från början och ladda om??

Jag vill inte förlora någon partition på kuppen!!!

 

/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Min C: (med os w10) består av två SSD som raid 0. Jag vill nu ersätta mina SSD med nya med dubbel kapacitet.

Hur kopierar jag, på bit-nivå, de gamla till de nya.

Jag har ingen annan dator med mSATA men ett tomt extra slot på aktuell dator.

 

Måste jag börja från början och ladda om??

Jag vill inte förlora någon partition på kuppen!!!

 

/

 

Du kan klona disken du vill byta.

Hur det går till kan jag inte gå in på då jag inte sysslat med det själv.

 

Googlade snabbt och fann den här sidan med förklaring och program:

http://www.todo-backup.com/backup-resource/data-transfer/migrate-windows-10-to-ssd.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta när man köper en SSD så har tillverkaren en kloningsprogram som man kan använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller att se till att kloningsverktyget verkligen hanterar Raid 0.

Inte ens alla Linux-distributioner kan det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta när man köper en SSD så har tillverkaren en kloningsprogram som man kan använda.

 

Det programmet heter Intel Rapid hos mig och nämner inte ens image-kopiering av os-disken eller flyttning av operativet till annan enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bl.a. raid 0 som bekymrar mig. Kanske måste jag kopiera Hela C: ( de två ssd-diskar) till en disk. Byta ssd-erna till större och sedan flytta tillbaks innehållet till de nya raid-ade diskarna?? Men får man då med även återställningspartitionen, (som jag måste ha)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det programmet heter Intel Rapid hos mig och nämner inte ens image-kopiering av os-disken eller flyttning av operativet till annan enhet.

 

Intel® Rapid Storage Technology är inget klonings eller backup program, så det är inte så konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bl.a. raid 0 som bekymrar mig. Kanske måste jag kopiera Hela C: ( de två ssd-diskar) till en disk. Byta ssd-erna till större och sedan flytta tillbaks innehållet till de nya raid-ade diskarna?? Men får man då med även återställningspartitionen, (som jag måste ha)?

 

Varför vill du köra Raid 0? Risken för att något ska gå fel ökar.

 

Jag har aldrig klonat en Raid konfiguration, men jag skulle göra en backup på C: samt Återställningspartitionen och ev. andra partitioner som System med ett backup program. Inte klona. Sedan återställa den till en ny disk eller en Raid, om du nu absolut vill ha det, vilket jag inte kan förstå.

 

Du nämner mSATA. Vad har du för SSD och vad har du tänkt köpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köra RAID0 är att bjuda in problem, ome ne av diskarna går sönder förlorar du datan på båda diskarna.

 

Köp en tillräckligt stor SSD för att ersätta RAID0 uppsättningen och se till att spara filer på en annan disk (mekanisk) om du inte vill lägga pengar på fler stora SSD:er men kör inte RAID0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se min tråd:

//eforum.idg.se/topic/338508-l%C3%B6st-klona-raid-0/

visserligen mekaniska diskar där men...

 

Tillägg: och i den tråden länkas det till //eforum.idg.se/topic/338530-l%C3%B6st-andra-grafikinst%C3%A4llningar-efter-kloning/

 

Och sammanfattningsvis, om jag läst mina egna inlägg rätt, så är Paragons verktyg bästa lösningen (i mitt fall).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det programmet heter Intel Rapid hos mig och nämner inte ens image-kopiering av os-disken eller flyttning av operativet till annan enhet.

Intels program för detta heter Intel Data Migration Software:

https://downloadcenter.intel.com/download/19324/Intel-Data-Migration-Software

http://www.intel.com/content/www/us/en/solid-state-drives/ssd-migrate-hard-drive-data-video.html

Du får se om det står något i guiden om raid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kloka svar.

 

Datorn är en Aorus X7 pro v3, och måste öppnas helt för att komma åt ssd:na.

...och då sticker garantin. Måste vänta någon månad med det. Vad minnerna heter framgår ingen stans (bara att det är mSATA).

Mao, den var noll-raidat vid köpet. Totalt finns 3 st mSATA slot för SSD (två aktiva just nu) samt ett vanligt för hårddisk.

 

Hur tycker ni jag bör göra för säkerhet och snabbhet (oaktat budget)?

Vill ha SSD ca 500GB. Behöver spara en hel del resultatdata - görs nu på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kloka svar.

 

Datorn är en Aorus X7 pro v3, och måste öppnas helt för att komma åt ssd:na.

...och då sticker garantin. Måste vänta någon månad med det. Vad minnerna heter framgår ingen stans (bara att det är mSATA).

Mao, den var noll-raidat vid köpet. Totalt finns 3 st mSATA slot för SSD (två aktiva just nu) samt ett vanligt för hårddisk.

 

Hur tycker ni jag bör göra för säkerhet och snabbhet (oaktat budget)?

Vill ha SSD ca 500GB. Behöver spara en hel del resultatdata - görs nu på hårddisken.

 

Ok, det är riktig prestanda maskin du har där. Det är väl den här?

https://www.avforums.com/review/aorus-x7-pro-v3-cf1-17-gaming-laptop-review.10980

 

Den är alltså konfigurerad av företaget. Du vill ha 500 GB till att spara på. Eftersom du har en mSATA plats ledig, borde det enklaste vara att köpa en SSD till på 500 GB och stoppa in och låta de andra två vara kvar.

 

De SSD som sitter i är 2 x 256GB Lite-on M2. Det är viktigt att komma ihåg när du köper ny/nya. Det ska alltså vara M.2 SSD, inte mSATA SSD.

 

Eftersom du har raid 0 konfiguration, råder jag dig att göra en backup C:, om du inte redan har gjort det och lägga den på en extern disk eller på HDD på 1 TB som sitter i laptopen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Aorus är inte riktigt konfad som så. T.ex. har jag bara 2 x 128 GB. Trots att namnet i sin helhet är korrekt.

Jo, jag backar C: mot extern disk. Men vad skall jag använda för att få med samtliga partitioner. Windows 10 filhistorik duger väl inte?

"Säkerhetskopia av systemavbildning", vad ger den? Aktuellt system = C:  inkl partitioner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Aorus är inte riktigt konfad som så. T.ex. har jag bara 2 x 128 GB. Trots att namnet i sin helhet är korrekt.

Jo, jag backar C: mot extern disk. Men vad skall jag använda för att få med samtliga partitioner. Windows 10 filhistorik duger väl inte?

"Säkerhetskopia av systemavbildning", vad ger den? Aktuellt system = C:  inkl partitioner?

 

Ok, i vilket fall, borde det vara enklast att sätta in en SSD till, om det bara är mer lagringsplats du vill ha.

 

EaseUS Todo Backup använder jag och det har fungerat bra att återställa samtliga partitioner, när jag har bytt hårddisk. Windows egen har jag aldrig använt mig av.

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, du verkar vara en klok man - jag följer dina råd och jag skall skaffa backupverktyget. Har försökt förstå vad Windows backupper sysslar med, men på detaljnivå blir jag inte klok på verktygen.

 

Tack för all hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...