Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
TheCaper

Kopiera valda celler till valda platser på ett annat blad?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag behöver er hjälp med att lösa ett problem.

Jag ska göra ett Excel-ark som jag laddar från en databas. Detta ark genererar runt 3000 st artiklar och jag vill kunna välja ut enskilda artiklar genom att skriva ja på vissa. Dessa ska sedan kopieras till ett annat blad och skapa upp etiketter till dessa artiklar på ett smidigt sätt t.ex. genom att klicka på ett knapp "skapa etiketter".

Jag har bifogat ett exempelark.

Misstänker att det är ett enkelt jobb för er VBA-proffs!

Artikelinfo V.2.0.zip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Skriv Ja eller annan markering på de rader som ska skrivas ut.

Titta lite närmare på funktionen "Avancerat filter" under flik "Data" och "Avancerat" för att söka ut de rader och automatiskt kopiera till annat blad eller enklare variant Filtrera under samma flik. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det hade varit en lösning. Går även att lösa via en Pivottabell. Problemet är att de fälten som jag får ut ska kopieras till speciella fält i ett annat blad för att genera etiketter enligt mall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du medveten om att det redan finns ett inbyggt verktyg i word för att skriva ut etiketter från en excel-lista?

OM jag minns det rätt kunde man filtrera på olika sätt i word-delen, men annars vet du ju hur man gör iordning excellistan.

https://support.microsoft.com/sv-se/kb/318117

Excel är ju inte speciellt bra på att få ut etikett-liknande saker och ditt blad gav inte någon tydlig ledtråd hur det skulle se ut. det Kan nog vara rätt knöligt att få till etiketterna i word också, men word är i alla fall lite mer konsekvent än excel.

kolla runt på nätet för bra beskrivningar.  Orkar inte kolla film men om man söker word mailing labels  på Youtube så verkar det finnas en del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta närmare på Kopplad utskrift i Word. Macro för utskrift i Word/Excel är rena mardrömmen att få till på ett bra sätt, har gjort det en gång och det räcker för resten av livet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...