Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppkoppling till nätet via en Ipad


tomashag

Rekommendera Poster

Jag har en PC som jag vill ansluta till nätet via en Ipad så jag delar ut Internetanslutningen från Ipaden via wifi. PC:n hittar Ipaden som en trådlös källa och när jag försöker koppla upp så begär den ett lösenord som jag har fått från Ipaden och uppkoppling sker. Efter ett tag poppar Norton upp och frågar vilken typ av nätverk det gäller och jag svarar ett hemmanätverk. Om jag kollar på nätverksuppkopplingen så visar den PC -> Ipad -> Internet men ändå så kan jag inte ansluta till något på nätet, webläsaren hittar ingenting. Ipaden är uppkopplad via 3G. Vad kan det vara för fel?

 

/Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att hålla åtminstone Nortons brandvägg inaktiverad?

 

Har du ändrat någon konfiguration av nätverkskortet förut, t ex ställt in fast IP-adress eller fasta DNS-servrar?

 

Har du kört felsökaren för nätverksproblem?

 

Hur ser resultatet ut om du gör följande när datorn är ansluten till iPaden?

Startar Kommandotolken.

Skriver in följande kommando:

ipconfig /all

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bortkopplad brandvägg : ingen skillnad.

Datorn är inställd att erhålla adresser automatiskt.

Ipconfig visar att datorn erhållit alla adresser (börjar på 172.20)

Nätverksfelsökning svarar att man kan få kontakt med vissa sajter, oklart vilka. Exempelvis fungerar inte en så enkel sak som Google. I felsökaren kan man ange vilken sajt man har problem med och om jag då anger google så fattar den ingenting.

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du i webbläsarens adressfält skriver in 216.58.209.110, vilket är IP-adressen för google.com?

 

Hur blir det om du i Kommandotolken skriver in dessa kommandon?

ping microsoft.com (du bör få en IP-adress tillbaka men sen timeout)

ping google.com (borde ge IP-adress + svar)

ping 216.58.209.110 (borde ge svar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska du få höra, Cecilia! Problemet är löst. Jag bor på vischan (Svartsjö) och där jag bor har vi inte 3G eller ännu mindre 4G utan Ipaden visade sig vara uppkopplad med Edge. När jag flyttade mig till ett ställe där 3G fungerar så fungerade allt! Är det någon skillnad mellan Edge och 3G annat än hastigheten?

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde inte påverka möjligheten att surfa till olika webbplatser i alla fall. Kontakta leverantören av det mobila bredbandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...