Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tappar internetåtkomst i iPhone och iPad


gcarl

Rekommendera Poster

Min iPhone 5 och iPad Air envisas med att tappa kontakten med mitt trådlösa nätverk titt som tätt. Varför?

Problemet märks oftast när jag ska ansluta till nätverket, förekommer också när jag växlar sidor så tappar enheten åtkomsten. När uppkopplingen mot nätverket tappats så visas på skärmen att enheten inte är ansluten till internet eller "Safari kunde inte öppna sidan eftersom servern slutade fungera". Går jag in på enhetens inställningar visar den att jag är ansluten till nätverket.  

 

1. Är det routern som krånglar? Routern är Asus RT-N66U, cirka 3 år gammal.

2. Jag har på mina båda enheter lagt in Adblock. Har detta någon betydelse i sammanhanget?

3. Jag bor i ett flerfamiljshus. Grannarna har förstås egna routers med Wi-Fi. Påverkar detta?

 

Mvh

gcarl

 

Ps.Kvällen kommer att ägnas åt EM-finalen i fotboll. Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kanske

2. Troligen inte

3. Ja

 

Har du prövat med att starta om routern?

Har du någon dator som är ansluten till routern, med nätverkskabel och/eller trådlöst?

Har datorn i så fall några anslutningsproblem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag har internetuppkoppling genom bredbandsbolaget. Routern är inte placerad vid "första telefonjacket" utan är uppkopplad till nätet med homeplugs. Datorn som befinner sig i ett angränsande rum är ansluten till routern med nätverkskabel och har aldrig några anslutningsproblem och är "blixtsnabb". 

Är det placering av routern som gör att de mobila enheterna "segar"? Finns det möjlighet att förstärka signalen om jag inte vill flytta routern till "första jacket"?

 

2. När jag går in i inställningar på paddan ser jag grannarnas nätverksuppkopplingar.  

Är det så att det blir trängsel på bredbandslinan som är i huset? Och att vi konkurrerar ut varandra. Går det att lösa i så fall, t ex med kraftfullare router.

 

mvh

gcarl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kraftfullare router hjälper inte för den kommer att bli bättre på att "höra" grannarnas nätverk och därmed ändå mera störd.

 

Däremot kan det vara bra att pröva sig fram med andra kanaler i routern för att undvika de värsta störningarna. Man kan ta reda på vilka kanaler som grannarna använder men jag har inte hittat någon sån app för iPad/iPhone utan bara för Android-mobiler och så finns det program för datorer som har trådlös nätverksanslutning. Har din dator ett trådlöst nätverkskort också?

I så fall: inSSIDer eller Vistumbler: //eforum.idg.se/topic/351366-%C3%A4r-det-n%C3%A5gon-vits-att-byta-min-n-router-mot-en-ac-router/?do=findComment&comment=1672333

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, trådlöst nätverkskort saknas på datorn.

 

Och att flytta routern till "första jacket" hjälper väl inte heller? Starkare signal och den "hör" grannarnas nätverk bättre?

 

mvh

gcarl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första eller andra telefonjacket handlar om att anslutningen till telefonstationen blir bättre eller sämre och har inget med det trådlösa nätverket att göra.

 

Var man ställer routern i huset/lägenheten har stor betydelse och allra bäst är fri sikt mellan router och de olika enheterna. Det är ju en helt annan sak än att skaffa en kraftfullare router med bättre antenner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt fall spelar  det ingen roll var i lägenheten jag befinner mig. Även om jag är i samma rum som routern så fallerar åtkomst till nätet.

Får väl anta att det är routern som är kass.

Tråden avslutas.

Tack Cecilia.

mvh

gcarl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att ställa in kanalerna 1, 6 och 11 i routern för att se om någon av dem går bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...