Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går inte att spara word-dokument


Hyperbor

Rekommendera Poster

Helt plötsligt har Word börjat att trilskas för mig. När jag försöker spara kommer det upp en skylt med följande text:

 

"You are attempting to save a file type (Word 2007 and later Documents and Templates) that has been blocked by your File Blocking settings in the Trust Center.

 

Det här felet uppstår när du öppnar en Microsoft Office-filtyp som blockerats av inställningarna för filblockering i Säkerhetscenter. Om du vill aktivera filtypen måste du göra följande:

1. Klicka på filen Arkiv.

2. Klicka på Arkiv under Hjälp

3. Klicka på Säkerhetscenter och sedan på Inställningar för Säkerhetscenter

4. Klicka på Inställningar för filblockering i Säkerhetscenter

 

Inaktivera registerprincipinställningen om du vill spara dokument med den här filtypen. Mer information finns i Microsoft Knowledge Base-artikeln 922850."

 

Jag hittar inte de angivna rubrikerna när jag klickar på Arkiv och Hjälp. Kan det ha att göra med att jag har installerat Windows 10? Vad ska jag göra? Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://answers.microsoft.com/en-us/office/forum/office_2013_release-word/office-2013-cant-save-documents-created-in-office/fbb74f77-d7ac-451d-97d7-12711332e140?auth=1

 

En annan svensk lyckades lösa detta problem själv och beskriver i länken ovan vad han först gjorde för fel:
"What I did was to check more boxes in the file blocking page in the Safety Center.
Finally, I realized that unchecking, that is NOT checking was the proper thing to do to solve the problem.
After unchecking most of the boxes, the problem was solved. I guess the default was that boxes permitting saving from Word 2007 and earlier were checked. (However, the instructions for checking/unchecking could be made easier-to-read.)"
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt plötsligt har Word börjat att trilskas för mig. När jag försöker spara kommer det upp en skylt med följande text:

 

"You are attempting to save a file type (Word 2007 and later Documents and Templates) that has been blocked by your File Blocking settings in the Trust Center.

 

Det här felet uppstår när du öppnar en Microsoft Office-filtyp som blockerats av inställningarna för filblockering i Säkerhetscenter. Om du vill aktivera filtypen måste du göra följande:

1. Klicka på filen Arkiv.

2. Klicka på Arkiv under Hjälp

3. Klicka på Säkerhetscenter och sedan på Inställningar för Säkerhetscenter

4. Klicka på Inställningar för filblockering i Säkerhetscenter

 

Inaktivera registerprincipinställningen om du vill spara dokument med den här filtypen. Mer information finns i Microsoft Knowledge Base-artikeln 922850."

 

Jag hittar inte de angivna rubrikerna när jag klickar på Arkiv och Hjälp. Kan det ha att göra med att jag har installerat Windows 10? Vad ska jag göra? Tacksam för hjälp.

Så här ser det ut på min dator om man följer punkt 1 till 4 och jag har inga problem att spara Word-filer.

post-124424-0-22641100-1468132514_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att ni försöker hjälpa mig. Men jag kommer inte fram till Filblockeringsinställningarna. Var ska jag vara när jag "börjar"? I Utforskaren? Eller var någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att ni försöker hjälpa mig. Men jag kommer inte fram till Filblockeringsinställningarna. Var ska jag vara när jag "börjar"? I Utforskaren? Eller var någonstans?

Inte i Utforskaren utan i själva Word, en senare version än Word 2007, om jag har förstått rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte i Utforskaren utan i själva Word, en senare version än Word 2007, om jag har förstått rätt.

Helt riktigt, bilden är från Word 2016(Office 365), kanske ser lite annorlunda ut i andra versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...