Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte scanna i hög upplösning


ErikII

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har nyligen köpt en ny multifunktionsskrivare, en Epson Expression Photo XP-760.

När jag ska scanna ett foto i t.ex. 600 DPI med Photoshop Elements 11 så dyker ett felmeddelande upp; "Du har angett ett ogiltigt värde för upplösning. Värdet har återställts till närmast giltiga värde". Dom enda upplösningsalternativ jag har att välja på är 100 eller 300.

Om jag däremot använder Epsons egen scannerprogramvara Epson Scan så kan jag scanna i betydligt högre upplösningar. Med Epson Scan blir bilderna tyvärr i mycket sämre kvalitet än andra program. Så det programmet är inget alternativ för mig.

 

Vad beror detta på? Finns det någon lösning på detta?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ErikII!

 

Min första tanke som slog mej är att du kanske kör en "Demoversion" av Photoshop Elements 11. Då kan det finnas

begränsningar i demoversionen av Photoshop Elements 11 som gör att du inte kan scanna i högre upplösningar. Om du kör med fullversionen av Photoshop Elements 11 så kanske det finns uppdateringar (patchar) till programmet som löser ditt problem. Såg att version 11 inte är den senaste versionen.

 

Ibland så hjälper det med nya drivrutiner. Kolla här om det finns nyare drivrutiner än den du har.

 

http://www.epson.co.uk/products/printers/inkjet-printers/consumer/expression-photo-xp-760#drivers

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet finns även i andra program som Windows 7:s fotogalleri. Innan denna skrivare använde jag en äldre maskin; Epson stylus photo RX700. Och med den hade jag aldrig denna begränsning. Använde då samma program som jag har nu.

Problemet uppstod när jag bytte skrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då låter det som ett typiskt drivrutinsproblem. Har du avinstallerat den gamla skrivaren från datorn? Avinstallera både den nya och den gamla. Installera sedan om den nya skrivaren. Kolla även om det finns uppdaterade drivrutiner som jag tipsade om i mitt förra inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avinstallerade den gamla skrivardrivrutinen och installerade den som följde med den nya skrivaren. Men jag ska göra som du säger och avinstallera allt, ladda ner dom senaste drivrutinerna och installera igen.

 

Känns lite som att epson programmerat skrivaren att funka bäst med deras programvara och begränsa funktionerna i andras programvaror. Kan dom göra så? I så fall är det ju idiotiskt :angry: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, det funkade inte.

 

Kan det vara så att skrivaren inte är kompatibel med TWAIN och WIA?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst. Skrivaren var trådlöst inkopplad via Wi-fi, så jag tog helt enkelt och pluggade in en USB kabel istället och vips så funkade scannern perfekt.

 

Att en så simpel sak kan orsaka sånt bekymmer :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...