Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AMD RX 480 i övre mellanklass segmentet - levererar


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Till att börja med så hade AMD vissa problem vid lanseringen, att PCIE-E bussen som skall dra max 5A (enligt standarden) drog nästan 7,4A

Och det handlar inte om Watt utan om Ampére dvs hur mycket ström det kan flyta på bussen.

 

Tom,s AMD Radeon RX 480 Power Measurements Repeated And Clarified

Och läs denna ifall ni orkar, ja jag rekommenderar denna läsning.

 

Nu har AMD kommit ut med en ny driver som åtgärdat detta:

Tom's:: AMD's New Radeon RX 480 Driver Fixes Power Issues

Imponerande.

 

Förövrigt vänta tills partnertillverkarna (Asus, MSI, Xforcge,XFX, Saphire, GigaByte, EVgfa, Zotac, Gainwatrd etc) hittat ut med sina egna lösningar.

Det är jur hursomhelst ett grafikkort som är väldigt bra på att ge prestanda/watt i just mellan-segmentet.

Kraftfullt är det hursomhelst - värre än mitt nuvarande Asus Radeon R9 290 OC

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kommer AMD att få svårt med konkurrenten nVidia nu när de lanserat GTX1060.

Kortet hamnar i samma prisklass som RX480, i vissa fall kanske något lägre i pris.

 

GTX1060 drar 120W medan RX480 drar 150W.

GTX1060 utrustas med 6GB minne medan RX480 utrustas med 8GB minne.

Trots det ser det ut som att GTX1060 presterar klart bättre än RX480.

 

AMD kommer på efterkälken igen, tyvärr.

 

http://www.nordichardware.se/nyheter/geforce-gtx-1060-far-prislapp-som-borjar-pa-249-dollar.html

 

http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/matthew-wilson/nvidia-gtx-1060-benchmark-results-appear-online/

 

http://www.guru3d.com/news-story/nvidia-geforce-gtx-1060-6-gb-3dmark-performance-leaked.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja, så är det, men dom kommer igen.

Tex. Så klarar inte nVididias kort riktigt av Vulkan (API) viket inte är så konstigt eftersom det bygger på AMDs Mantel (vilket förövrigt väl att märka banade väg för Microsoft DirectX12 som en direkt följd) och som AMD gett fria tyglar till Kronos Org att vidareutveckla. Resultatet är Vulkan - Free

 

Senaste DOOM har numera stöd för Vulkan och dessutom stöd för Asynchronous compute - vilket inte nVidia har stöd för i dagsläget.

Vilket sätter nVidias kort i eftersläpning i dagsläget i ren prestanda i just detta spelet och andra med samma typ av grafikmotor med den typ av egenutvecklade egenskaper från speltillverkarna.

 

bethesda.net Vulkan Now Available - FAQ:

Asynchronous compute is a feature that provides additional performance gains on top of the baseline id Tech 6 Vulkan feature set.

Currently asynchronous compute is only supported on AMD GPUs and requires DOOM Vulkan supported drivers to run.  We are working with NVIDIA to enable asynchronous compute in Vulkan on NVIDIA GPUs. We hope to have an update soon.

Click here for additional information on asynchronous compute.

 

 

ExtremeTech: Asynchronous compute, AMD, Nvidia, and DX12: What we know so far

 

Kampen går vidare...

Personligen så har jag ingen favorit, men jag kan tycka det vore bedrövligt för oss konsumenter om tex. nVidia ensamt står kvar på täppan - ingen annan konkurrent, som kan och har mod att visa andra revolutionerande lösningar och på sikt driva utvecklingen framåt och därmed gynnar konsumenterna prestandamässigt kontra energieffektivitet samt pris.

Förövrigt var väl AMD först med att börja sätta en flagga för just detta: prestanda/watt i början på året eller i slutet på förra året egentligen, något helt nytt inom grafikkortsindustrin.

Konkurrens gynnar oss alla.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är känt sedan länge att AMD-baserade kort presterar bättre eller sämre än nVidia-baserade kort i olika spel. Båda tillverkarna kommer med nya lösningar och tekniker på var sitt håll som senare blir implementerade av båda på olika sätt. AMD-baserade har dessvärre en högre effektförbrukning än nVida-baserade kort med likvärdiga prestanda. Detta går igen även på CPU-sidan där AMDs CPUer förbrukar mer effekt än Intels CPUer, även där Intels CPUer presterar betydligt bättre än AMD.

 

Jag önskar inget heller än att AMD skall lyckas med sina tekniker, både gällande CPUer som GPUer. Att Intel skall bli ensamma på CPU-sidan och nVidia på GPU-sidan gynnar inte utvecklingen eller konsumentpriserna.

När AMD köpte ATI hoppades jag på att de skulle kunna komma tillbaka och konkurrera rejält med Intel och nVida. AMD har dock svårt att nå hela vägen.

 

Varje gång AMD presenterar nya CPUer hoppas jag alltid på att de skall nå Intel igen. Men så har det inte varit på länge.

 

Cyrix är borta från marknaden när det gäller CPUer i AMDs och Intels prestandaklasser.

Inom GPU-världen är det ännu fler som försvunnit från marknaden.

Hårddiskmarknaden är på väg åt samma håll. Så många fabrikat som blivit uppköpta av de två drakarna, Western Digital och Seagate.

För SSD är det annorlunda då de tillverkas av IC. Här är det istället tillverkarna av styrkretsar som är begränsat.

 

Jag har själv ett AMD-baserat grafikkort i min huvuddator. Min särbo anser att jag skall köpa nytt då kortet är "gammalt". Kortet fungerar fint för mig och det jag har behov för i grafikväg.

Nackdelen med mitt kort är att det inte finns en ny drivrutin ämnad för Windows 10. Den jag har för Windows 7 fungerar ändå i Windows 10.

De som spelar spel är i stort sett inne på nVidia-baserade kort. Undantag finns och kanske fler undantag blir det med AMDs nya tekniker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jadå, det finns hopp, misströsta icke!

Nya Zen CPU samt GPU Vega GPU and Navi GPU – 14nm Vega With HBM2 memory, but only on the first quarter of 2017

 
 
Mvh
Ps. det senare release datumet har att göra med svårigheten att få fram HBM2 minnen (Jedec Standard AnandTech), som är extremt svåra att tillveka och således är svåra att få tag på.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får väl se den 19:e juli, då GTX 1060 släpps för försäljning, hur pass effektivt kortet är. Tekniksajter som Sweclockers och liknande har redan tillgång till korten, men får inte släppa tester före den 19:e juli.

 

På spelsajten Steam är det hälften av användarna som har Nvidia grafikkort och en fjärdedel som har AMD grafikkort. Med tanke på att det finns ett antal miljoner Steamanvändare, tycker jag att det är fel säga att undantag finns.

 

Själv har jag ett äldre Nvidia kort, men jag hoppas verkligen att AMD, med sin nya generation, kommer öka sin andel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Senaste testerna med DOOm där Vulkan är aktiverat Vulkan (API)

Nordic Hardware: Radeon RX 480 piskar Geforce GTX 1060 i Doom med Vulkan

 

Nu har också partnertillverkarna börjat hitta ut med sina egna lösningar för AMD Radeon RX 480

Asus: The ROG Strix RX 480: How we built a better Radeon

NH: Powercolor Radeon RX 480 Red Devil tar Polaris 10 till entusiaster

AnandTech: SAPPHIRE is announcing their latest card in the NITRO+ family, the NITRO+ Radeon RX 480

 

Blir intressant framöver när dessa kort kommer in till tekniksajterna för test, men redan nu visar dessa på rejäla prestanda jämfört med referensmodellen från AMD och kom ihåg att dessa RX 480 riktar sig till övre mellansegmentet i huvudsak, men verkar kunna leverera bra mycket bättre än så.

Strömfördelning och hur mycket ström från både PCI-E buss och power kontakt/er har var och en löst på sitt sett, som det verkar. Asus har en väldigt intressant lösning och dom enda som ger en lite mer förklaring i länken ovan.

 

Givetvis är RX 480 fullt kapabla att köra VR, det är också en av dom saker som AMD tryckt på och om man tittar på tex. Asus kortet ovan så ser man dubbla HDMI 2.0 (för VR bl.a.) förutom dubbla DisplayPort 1.4 och DVI-D port.

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...