Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förstärkare till altanen?


Mikael63

Rekommendera Poster

Röjer lite hemma och konstaterar att det finns några högtalare till övers.

Två normalstora högtalare, 80-tal. Två mindre avsedd till kompaktstereo, 00-talet, två ännu mindre till ytterligare en kompaktstereo, 10-talet.

Ingen super-kvalitet.

 

På altanen finns idag datorhögtalare, 2-1-system, och som jag gärna vill återbörda till datorn de togs från.

Där finns också (till datorhögtalarna) en 3,5 mm stereopropp för att ansluta mobil, surfplatta, dator osv.

Dessutom en liten ica-tv med klent ljud.

 

En tanke finns nu att nyttja högtalarna, i någon utsträckning. Att ersätta datorhögtalarna.

Men eftersom det är lågnivå hos ljudkällorna behövs en förstärkare. (Omkopplare mellan källorna kan ordnas)

Mm.. att köpa en enkel förstärkare går väl knappt utan att man då i samma paket får med högtalare, vilka jag redan har.

Byggsats, ja fullt möjligt men...

En billig bilstereo med lågnivåingång? Känns kanske överkurs. Eller så inte... nyttja dess radio kanske.

 

Rådvill, behöver ytterligare input!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen den på Kjell blir ju perfekt, då kan jag hänga upp de större högtalarna!

Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. om vi tar detta ytterligare en nivå...

Vore kanske praktiskt om man kunde nyttja en ingång för en Bluetooth-mottagare. Ja, det går ju om man köper till en sån förstås men de "billigare" tycks vara slut i lager varför man hamnar på ca 400-500 kr.

Den pengen skulle jag ju då kunna lägga på en förstärkare med inbyggd Bluetooth-mottagare.

 

Förslag då?

 

(jo, jag känner till Google men om någon sitter på infon redan så...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en sån från Kjell.

 

Detta med BT visade sig vara överkurs då det går att nyttja Spotify, alltså fjärrstyra via mobilen.

 

Men ett bakslag blev det, eller kanske två. Från den ena källan, ICA-tv,n, brummar det samt att den ger utsignal till dess inbyggda högtalare trots att man sätter i en kontakt i hörlursuttaget. I menyn finns en inställning "Tyst läge på hörlursuttaget" men det spelar ingen roll vad man väljer...

 

Tillägg: Letade reda på manualen ... :blush:

"Tyst läge på hörlursuttaget" är just som texten lyder..

För att få ljud enbart till hörlursuttaget ska man trycka på Mute-knappen. Och läget ska då vara AV.

 

Återstår brum då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och efter en hel del huvudbry så tror jag att jag fixat detta. Nerkortat:

TV, sitter en bit från förstärkaren.

Skaffade därför en 10 meters kabel, RCA-3,5 från Kjell

Med denna (och inget annat än högtalarna och strömförsörjningen) inkopplad i förstärkaren och i en hög på golvet uppstår brum. Ja, även om jag ansluter 3,5mm till källan.

Med dessa 10 meter kabel upplindade på ena handen, men lagt bredvid förstärkaren - inget brum.

En motsvarande kabel fast ca 1 meter - inget brum.

Så då letade jag åt vad jag hade i kabelväg, för AV.

Så från förstärkaren sitter nu ca en meter kabel med en tvåvägsomkopplare (som nu bara får vara skarv), från denna ca en meter rca-kablage till en rak skarv, från denna ca en meter kabel rca-3,5. Ännu inget brum. Sedan en ca tre meter lång förlängning 3,5-3,5 och nu, med ytteränden lös uppstår brum. Men med proppen i TV,n - inget brum.

Jag tycker att alla dessa kablar och skarvar skulle vara större källa till störningar än den nyinköpta kabeln på 10 meter skulle vara..

 

Egentligen tror jag att det är den medföljande switchade nätadaptern som är boven.

Jag ska se om jag inte kan ordna en renare 24 VDC att mata förstärkaren med.

 

Andra idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...