Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hämta data från flera blad


kringlan

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett stort excel dokument med fler än 100 blad som varje motsvarar hämtad data. För att sammanställa dessa har jg byggt upp ett dokument ungefär så här

='blad1'!c23

='blad103'!c23 osv..

Det jag söker nu är en funktion där jag kan ändra c23 till valfri cell men att samma cell hämtas från respektive blad. Det finns ingen logisk ordning på bladen..

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska undvika att sprida data på en massa blad om det går, om du hade samlat alla dina data i en tabell hade du kunnat göra summeringen med en pivottabell eller en väldigt enkel formel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske jag som är otydlig och förvirrande!

Det först jag ville löstes med söt och ersätt!Tack!

 

Men problemet är nu att jag vill i ett bad kunna skriva tex B123 i en cell, B399 i en annan och få fram tex c4 från blad B123 , c4 från B399 osv inte att alla c4 summeras utan ja vill se de enskildas värde..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte något val hur jag ska hämta datan, de kommer automatiskt i blad. :)

Ja men du måste med hjälp av Klipp och klista kunna samla all data i ett blad och lägga till en kolumn med datum eller annan identifikation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har över 170 blad som uppdateras så inte rimligt att gå in och klippa och klistra i varje..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

107 blad?

 

O, det var nog det värsta Excel-bladet jag hört om.

107 blad.

 

Nåja, fungerar det för dig så...

Men som sagts, INDIREKT är en formel du borde bekanta dig med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan även använda FÖRSKJUTNING() för att lättare styra vilka celler du vill komma åt.

Ange rad i B1 och kolumn i B2. Kombinera med INDIREKT enligt ovan för namn på bladet i A3 och neråt.

 

A3: b123

B3: =FÖRSKJUTING(INDIREKT(A3&"$A$1"));$B$1-1;$B$2-1;1;1)

 

JEva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...