Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPU stöds inte (NX)


rolfr

Rekommendera Poster

Fick detta felmeddelande när jag försökte uppgradera Win 7 med SP1 till Win 10.  Win 7 var helt nyinstallerat och nyuppgraderat till SP1 och inga program inlagda. Datorn har en Pentium U5400 1.2 GHz och är 64-bit.

 

Vad innebär felet NX? Och kan man göra något åt det? Vad jag har förstått skulle det räcka med 1.0 GHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick detta felmeddelande när jag försökte uppgradera Win 7 med SP1 till Win 10.  Win 7 var helt nyinstallerat och nyuppgraderat till SP1 och inga program inlagda. Datorn har en Pentium U5400 1.2 GHz och är 64-bit.

 

Vad innebär felet NX? Och kan man göra något åt det? Vad jag har förstått skulle det räcka med 1.0 GHz.

Den här informationen kanske kan hjälpa dig:

 

https://www.infopackets.com/news/9619/how-fix-cpu-not-compatible-windows-10-error

 

Vad jag kan få fram skall din CPU ha stöd för NX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Åge N. 

Kollade på sajten du länkade till. Den patchen som beskivs, KB2952664, får jag inte tag i. Har kört Windows Update ett antal gånger och fått fler och fler uppdateringar, men inte just den som behövs. Har också kollat i BIOSen som det berättades om, men i denna finns inget som liknar den beskrivningen. Så vid nya försök står jag fortfarande på samma punkt att CPU inte stöds (NX).

 

Kan undras om man kan göra den där patchen på annat sätt än via vanliga updaten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Cecilia

Tack för detta tips. Jag har läst genom det och startat nerladdningen för att så småningom bränna en DVD,

 

En sak jag undrar över. Det står att om jag har köpt Win 10 så skall jag använda produktnyckeln som medföljde köpet. Men kan jag använda produktnyckeln för Win 7, då det är den enda jag har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, i ditt fall är det produktnyckeln för Windows 7 som du skriver i under eller efter installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite skumt det här....  Jag har laddat ner Win 10 som iso fil. Bränt den på en DVD. När jag bootar upp från denna skiva går Win 7 igång med alla mina vanliga program.

 

Detta fattar jag inte, hur det kan ske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Åge N. 

Kollade på sajten du länkade till. Den patchen som beskivs, KB2952664, får jag inte tag i. Har kört Windows Update ett antal gånger och fått fler och fler uppdateringar, men inte just den som behövs. Har också kollat i BIOSen som det berättades om, men i denna finns inget som liknar den beskrivningen. Så vid nya försök står jag fortfarande på samma punkt att CPU inte stöds (NX).

 

Kan undras om man kan göra den där patchen på annat sätt än via vanliga updaten?

 

Uppmärksammade du att NX kan ha olika beskrivningar i bios? Hos mig heter det "Execute Disable Bit". Den ska vara enable.

 

@Cecilia

Tack för detta tips. Jag har läst genom det och startat nerladdningen för att så småningom bränna en DVD,

 

En sak jag undrar över. Det står att om jag har köpt Win 10 så skall jag använda produktnyckeln som medföljde köpet. Men kan jag använda produktnyckeln för Win 7, då det är den enda jag har?

 

Skriv inte in nyckeln direkt, utan klicka på "Hoppa över" eller "Gör det senare", när du kommer dit. Minns inte exakta formuleringen. Sedan använder du Win 7 nyckeln när du aktiverar Win 10.

 

Lite skumt det här....  Jag har laddat ner Win 10 som iso fil. Bränt den på en DVD. När jag bootar upp från denna skiva går Win 7 igång med alla mina vanliga program.

 

Detta fattar jag inte, hur det kan ske.

 

Är du säker på att DVD:n är startbar? Annars går det inte. Är DVD satt som första enhet Boot i bios? Du kan prova att starta DVD:n efter det att Win 7 har startat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Åge N

Ja jag såg några exempel på benämningarna i texten, men ingenting i min BIOS som jag skulle kunna tolka som det. Har checkat nu igen efter att du frågade.

 

Jag brände ner iso filen på DVDn och stängde datorn. Sedan startade jag och gick in i BIOS med F2 och ställde om startordningen så att CD-ROM låg först. Jag har inte gjort något speciellt för att skivan skulle vara startbar. Såg heller ingen hint om det vid bränningen att det skulle kunna gå att göra.

 

När jag sedan startade om hörde jag att driven snurrade och Windows 7 lästes in. Jag fick aldrig alternativet att skriva in produktnyckeln, utan det bara blev 7an som vanligt, fast från CDn.

 

Om jag försöker starta iso filen inifrån Win 7 så kommer det upp en ruta för att starta bränning igen. Detta har jag klart inte gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man bränner en ISO-fil är det viktigt att bränna som avbild/image/ISO och inte som en dataskiva, dvs om man kollar på DVD:n i Utforskaren ska man se flera filer och mappar, inte en ISO-fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev bara som en enda fil på DVDn. Men det var också nerladdat i en mapp som en enda fil.

 

Trodde att jag följde MS sidans instruktioner. Hur gör jag om det till rätt format för skivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev bara som en enda fil på DVDn. Men det var också nerladdat i en mapp som en enda fil.

 

Trodde att jag följde MS sidans instruktioner. Hur gör jag om det till rätt format för skivan?

Om man högerklickar på ISO filen bör det finnas ett alternativ "Bränn skivavbildning" eller något liknande.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla vänner som hjälpt mig att få in Win 10 även på den gamla datorn.

 

Kan jag få ställa en följdfråga på detta? I så fall tycker jag det är lite märkligt med Win 10 produktnumren:

 

Jag har med programmet Belarc Advisor konstaterat att den dator jag redan hade W10 på hade ett nummer (var köpt med W8). Den äldsta med W7 hade ett annat.

 

Nu har jag på varje dator laddat ner ett program som heter ProduKey.

Resultatet är att nu har båda maskinerna samma produktnummer som den som hade W10 först.

 

Detta tycker jag är lite märkligt eftersom datorerna är köpta med några års mellanrum och den ena med W7 licens (som idag fått en ren installation av W10) och den andra med W8.

 

Skall det verkligen vara så?  Då blir det ju nästan som ett personnummer för alla mina datorer ??!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man gratisuppgraderar till Windows 10 läggs det in ett av ett fåtal allmänna produktnycklar. Det som framöver avgör att datorn får användas med Windows 10 är att datorns hårdvaru-id, i huvudsak baserat på moderkortet, nu finns lagrat på Microsofts aktiveringsserver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa...  Är nu i full gång med Win 10 på gamla datorn. Så här långt rullar det på bra.  Än en gång, stort tack för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...