Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fråga om "Inkonsekvens kontroll"


DePhaz

Rekommendera Poster

Tjo!

 

Slänger bara in en liten fråga här. 

 

Kör Ubuntu 12.04 LTS på en äldre stationär dator. Ibland (oftast när datorn varit avstängd en längre tid men inte alltid) så önskar datorn göra en "Inkonsekvens kontroll" av hårddisken före start. OK, jag tillåter det. Inget mer meddelande presenteras och datorn fungerar precis som den brukar göra. Med de fel och brister som den har (lite små irriterande fel i programmen). Tittar jag efter i "Diskverktyg" / "Smart" så verkar allt bra. Trasiga sektorer har jag inga. "Självtester" färdigställdes "OK" och disken sägs må bra.  "Attribut/Frekvens av läsfel" ger värdet "1" och texten ger information om att ett värde högre än 1  "...Indikerar ett problem med antingen diskens yta eller läs-/skrivhuvudena". Men jag har haft detta värde rätt länge nu. Ska jag känna oro? Min hårddisk är en gammal 160GB ATA disk (WD). Sökte lite och fick en del träffar på "inkonsekvens kontroll" men då gällande Windows. Hur fungerar det under Linux? Upprepar igen: Diskkontrollen utföres lite nu och då. Ibland efter långt stillestånd, med eller utan inkopplad nätsladd, men också vid perioder då datorn används flitigt. Det kan gå veckor mellan kontrollerna så jag misstänker att det är en inbyggd funktion i mitt OS. "Tror" men "Vet" inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Generellt kan man säga att om OS inte hunnit skriva all data och verifierat den när strömmen försvinner, vill den göra en koll att allt verkligen är OK. Detta är normalt, men om du tagit ner systemet på ett säkert sätt borde det inte bli så. Inkonsekvenskontroll är bara ett sätt för OS att säkerställa att allt är OK. Jag hade blivit mer oroligt om system inte gjort det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Linux Mint har jag märkt att när det gått lång tid mellan start av datorn så visas, i uppstarten, en text liknande:

"Nu har det gått 30 dagar sedan en kontroll gjordes, disken kontrolleras."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inkonsekvenskontrollen (fsck) går att ställa in i /etc/fstab. Det är det 6. fältet i fstab som styr kontrollen av filsystemet. Rootsystemet bör vara inställt att alltid kontrolleras (1). För övriga filsystem rekommenderas regelbunden kontroll (2),som oftast är 30 dagar eller monteringar. Värdet 0 anger att filsystemet inte behöver kontrolleras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, det är möjligt att det stod hur många dagar sedan en kontroll gjordes men jag är inte säker. Nå, jag får väl känna mig säker med det. (Lite OT: jag hade en hårddisk med Mint som hade problem "på fel ställe" så uppstart kunde ta +20 minuter. Men det kom aldrig någon automatisk kontroll). 

 

Edit: fagerja​, hur kontrollerar jag det? Jag har har en mapp under "Filsystem/etc" som heter "fstab.d" som inte innehåller något objekt men jag tror jag är ute och cycklar här... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...