Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Dag Erlandsson

Äldre taklampa snabb hjälp

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson
Postad (redigerade)

Köpte en äldre lampa 8 armad - brun gammal kontakt - hämtade sockerbit - satte i en vanlig tak stickkontakt - la in dom 2 sladdarna som satt i den bruna kontakten - tänder och 4 lampor fungerar... Tar ned kronan, byter plats på dom 2 gamla sladdarna och kronan dör och likaså dimern... Så tar en 220 vägkontakt och kopplar till vägguttaget (så att man slipper gå upp och ned på stegen) proppen går då hela tiden.... Kanske att man inte kan testa via vägguttag? Vad gör jag för fel? Den funkade initialt?

post-54989-0-06363900-1466523957_thumb.jpeg

post-54989-0-48292100-1466525707_thumb.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

Låter som det är kortslutning i lampan. Kontakten går det inte att göra fel med, dvs felet ligger på annan plats och då troligen i det gamla kablarna i lampan.

 

Använd INTE lampan utan att ha kontrollerat kablarna mycket noggrant.

 

Eventuellt kanske bara en lampa eller två som det är kortis men kortisar som de brukar brinna ut snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
spinnare357

Ser att det är gamla ledningar i lampan. Ett vanligt fel brukar vara att isoleringen torkar och ramlar av inne i lampan med kortslutning som följd

 

8 lampor, det var inte krontändning på armaturen då eftersom bara 4 lampor lyste, Fast det borde varit3 trådar då. En nolla och två tändningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Dag Erlandsson

Rätt det var 3 lampor som lyste. Vad kan jag självt göra då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Flyfisherman

Till att börja med byta allt kablage, är det dessutom metall i lampan och ledningarna på något sätt kan komma i kontakt kan själva metallen bli strömförande, inga problem om man inte samtidigt kommer åt jord eller nollan - då kan det vara livsfara.

 

Om och när dessa gamla typer av isoleringar faller sönder kan det bli risk för brand pga. att det kan bli så lite övergång/kontakt emellan dessa så inte nödvändigtvis proppen går, men det kan bildas en ljusbåge och har man tur kan man höra att det sprakar lite (om man befinner sig i närheten), men en sådan ljusbåge orsakar väldigt höga temperaturer på liten yta - som sagt utan att säkringen behöver gå.

 

Har egen erfarenhet av just detta i föräldrarnas gamla hus och vissa ledningsstammar har blivit utbytta, men det finns fortfarande en del gamla kulo-ledningar med denna typ av isolering kvar, fast en bedömning av elektriker att dessa visst skall vara ok...

 

Så det säkraste av vad jag kan se är att se till att ledningarna är fräscha ev. byta ut om isoleringen börjar på att falla sönder eller det blir som smulor när man tar i dessa.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tune

Ta det försiktigt med gamla lampor, jag skulle ta ner en gammal lampa med tygsladd, tog tag i kontakterna och fick en rejäl smäll, minst sagt otäckt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Så som jag har förstått det gäller det en rätt nybyggd lägenhet och därmed är alla kontakter jordade, vilket i sin tur innebär att om lampan innehåller metalldelar måste den skyddsjordas för att inte riskera att någon dör. Det är endast tillåten för en elektriker med behörighet att göra detta eftersom det är svårt att få det bra och man måste ha riktigt bra mätinstrument för att kunna avgöra om det har blivit korrekt gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

Så som jag har förstått det gäller det en rätt nybyggd lägenhet och därmed är alla kontakter jordade, vilket i sin tur innebär att om lampan innehåller metalldelar måste den skyddsjordas för att inte riskera att någon dör. Det är endast tillåten för en elektriker med behörighet att göra detta eftersom det är svårt att få det bra och man måste ha riktigt bra mätinstrument för att kunna avgöra om det har blivit korrekt gjort.

 

Fast jag tror ju inte att detta gäller retroaktivt, att man måste modifiera en befintlig armatur.

Byt ledningar och byt ut lamphållarna se till att det finns en "svamp" till dessa. (Clas kallar dessa isolerinsats)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Laso

Håller med här, låt byta ut all elkabel och lamphållare som sitter i lampan, görs det rätt, så har du en lampa som håller många till.

Gamla mörkna elkablar som har torkat sönder, är farligt, som gjort för elfel och annat elände.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Fast jag tror ju inte att detta gäller retroaktivt, att man måste modifiera en befintlig armatur.

Byt ledningar och byt ut lamphållarna se till att det finns en "svamp" till dessa. (Clas kallar dessa isolerinsats)

Det går inte att stoppa in en gammal ojordad kontakt i ett jordat uttag och det är av säkerhetsskäl inte tillåtet att montera en jordad kontakt på en kabel som inte innehåller jord.

 

 

Jag har blivit lärd att man inte ska försöka sig på att skapa en egen jordning, det kan till och med vara så att försäkringar inte täcks om man gör egna komplingar. Det är ok att byta kontakt så att du kan använda gamla lampor, men om du vill göra om lampa till jordad föreslår jag att du byter ut hela sladden med kontakt och armatur. Jag har "bara" B-behörighet i el, vilket betyder att man bara får byta ut mot befintliga delar, och enklare omkopplingar. Det låter lite för avancerat för mig att försöka jorda om en gammal lampa själv.

...

Mitt tips som elektriker & antikhandlare är att höra er för med fackman innan man försöker jorda en gammal lampa eller dra ny el i denna. Det är även inte godkänt att montera en jordad stickpropp på en kabel där jord inte finns.

http://bevarainredning.blogspot.se/2011/05/byta-kontakt-pa-en-lampa.html

 

 

Säkerhetstanken med ojordade uttag (att de alls varit godkända) är att de bara fick finnas i rum där det inte fanns andra jordade föremål. Tanken är att om det blir isolationsfel på symaskinen så är man inte samtidigt i kontakt med annat jordat föremål. Och får ingen eller bara en lindrig stöt.

...

Sätter man på en jordad fuskinkopplad kontakt, så har man i praktiken slagit ut ett av säkerhetssystemen. Då får man lita på att det inte blir fel på isolationen. Efterssom maskinen kan flyttas så kan man inte ta intäkt i att det finns jordfelsbrytare (om det finns) för det vet man inte om det alltid kommer att finnas där maskinen används. Så jag tycker att man inte skall utrusta maskinen med "falsk" kontakt.

 

Svåra olyckor inträffar nästan aldrig bara för att en sak fallerar, de beror oftast på samverkande faktorer. Med fuskkontakt på maskinen så är en sådan faktor redan implementerad, och det räcker med ett fel för att maskinen skall bli livsfarlig.

https://www.byggahus.se/forum/el/112546-gammal-stickpropp-i-jordat-uttag.html

 

 

– Många frestas att göra egna installationer och det är inte bra. Risken att man kopplar fel vilket kan leda till att det börjar brinna eller att du får ström i dig, säger Fredrik Sjödin, överinspektör på Elsäkerhetsverket.

...

Vad man kan konstatera är att elinstallationer och elfel orsakar skador på både människor och byggnader. År 2010 tvingades cirka 1400 svenskar uppsöka akutmottagning efter att ha fått elektrisk ström i sig, enligt Socialstyrelsen. Omkring 300 hade så allvarliga skador att de las in på sjukhus och sex personer avled på grund av att de fått ström i sig. Elfel och elektriska produkter (inklusive spisar) orsakar dessutom omkring 1500 bostadsbränder i Sverige varje år. Statistiken från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, visar dock bara antalet bränder som lett till larm och utryckning.

...

– Men när det gäller vägguttag och strömbrytare är det jätteviktigt att man byter till samma typ, alltså jordat till jordat och ojordat till ojordat, säger Fredrik Sjödin på Elsäkerhetsverket. 

Alla övriga installationer eller ingrepp ska utföras av en elinstallatör eller fackman. Du får till exempel inte sätta in en dimmer själv eller byta ut stickproppen på en gammal ojordad lampa som du köpt på loppis.

– En gammal lampa bör alltid kontrolleras av en elfackhandel innan den används. Sladdarna inuti lampan kan vara spruckna eller lamphållaren sitta löst. Detta är extra viktigt om den har beröringsbara metalldelar som kan bli strömförande. En elhandlare kan även bygga om lampan så att den blir godkänd att använda, säger Fredrik Sjödin.

http://www.testfakta.se/guider-och-artiklar/hem-och-hush%C3%A5ll/s%C3%A5-f%C3%A5r-du-ett-els%C3%A4kert-hem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
LARSAS

Att renovera en taklampa med strömförande hölje utan att skyddsjorda den och sedan ansluta den i ett  skyddsjordat uttag är korkat.

 

Att ge sådana råd är verkligen knepigt.

 

LARSAS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Flyfisherman

Fast det går utmärkt att utan att bryta mot några som helst säkerhetsskydd, bestämmelser eller annat, att koppla in en (modern)  lampkontakt med endast två kontakter i ett jordat 3-vägs takkontakt.

Dessa är då nycklade och går inte att vrida fel.

 

Jag förstår inte vad problemet är? Byt kablaget och gör det rätt, tillkalla en elektriker sedan som kan godkänna detta i fall du är brydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
Postad (redigerade)

Att renovera en taklampa med strömförande hölje utan att skyddsjorda den och sedan ansluta den i ett  skyddsjordat uttag är korkat.

 

Att ge sådana råd är verkligen knepigt.

 

LARSAS

Ja, att ge råd är inte alla gånger så enkelt.

 

Att använda en armatur med strömförande hölje är inte bara korkat utan livsfarligt.

Men jag antar du menade ledande hölje.

 

Att modifiera en armatur bör man inte göra.

Att anlita en firma som modifierar en produkt ställer krav på att firman kan lämna intyg om överensstämmelse, CE-intyg osv.

 

Om armaturen från fabrik är försedd med klämma för skyddsjord så ska den anslutas till skyddsjordat lampttag, OM sådant finnes.

Exempelvis kan man nyttja en http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60057710/

 

Finns inte klämma för skyddsjord kan armaturen anslutas till såväl ojordat som jordat lamputtag.

Ex. med en http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/62005210/

 

Finns inte jordat lamputtag men armaturen har denna plats för skyddsledarklämma så kan man också använda

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/62005210/

Lamputtaget finns då troligen i en "äldre" miljö där jordade uttag helt enkelt inte förekommer, vardagsrum osv och där risken anses, eller snarare ansågs, vara liten att man samtidigt kom i beröring med annat jordat föremål.

 

Det finns/säljs många armaturer med höljen av metall utan att de för den skull har någon anslutning för skyddsjord. De är då (troligast) dubbelisolerad.

 

Om armaturen som denna tråd handlar om har metallhölje/konstruktion skulle jag byta lamphållarna till isolerade, använda den lilla svampen, och använda SKK

http://www.clasohlson.com/se/Anslutningskabel-SKK/Pr490192010

som har en ledarisolering och en isolerande mantel.

Jag skulle då få en dubbelisolerad armatur.

 

Tillägg:

I stället för "sockerbit" kan jag verkligen rekommendera dessa klämmor:

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elinstallation/koppling-dosor-lister/wago-221-oppningsbar-snabbklamma-5-anslutningar-p36998

 

Med en armatur á 8 lamphållare kommer det att åtgå 3+3 sådana klämmor.

Hur ser hela armaturen ut egentligen?

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
spinnare357
Postad (redigerade)

Det är inte tillåtet att ändra i en armatur för då gäller inte CE-märkningen.

 

Tror inte äldre armaturer är CE-märkta.

 

Tidigare var det jordat i kök och källare men inte i sovrum mm.

Då var det inga problem med armaturer i metall.

Dom kunde ifs bli strömförande men det märker man inte eftersom det inte är ledande golv.

 

Var själv ute för att en radiator i ett kök (matplatsen, som inte behövde vara jordad) i en nybyggd villa var inkopplad för att värma övervåningen.

Muraren höll på att putsa väggar i källaren och ville ha på värme i källaren så elementet i köket flyttades till källaren, (där det var jordat) och säkringen small direkt.

Det visade sig att det var fel på radiatorn för en ledare låg i kläm mellan plåtarna.

 

Resultatet blev alltså att i källaren small säkringen, men i köket hände ingenting så radiatorn hade säkert suttit där än med full spänning i plåthöljet om inte radiatorn flyttats till en annan plats där det var jordat.

 

Detta visar att det är bättre att jorda ex: en armatur i metall även om den inte har en jordskruv och armaturen blir ändrad från ursprunget..

 

Jord alltid gulgrön och nollan skall vara blå.

I dag är det jordat i alla rum och ojordade uttag mm används bara vid byte av befintliga uttag som gått söder i en befintlig installation.

Dessutom är alla nya och många äldre installationer försedda med jordfelsbrytare som skyddar mot el-olyckor.

 

Alltså byt ut ledningarna mot nya och jorda armaturen och montera ny lamppropp med jord

Dubbelisolering som nämns här gäller nyare armaturer med CE-märkning och där är lampproppen konstruerad så att den kan användas i både jordade och ojordade lamputtag.

 

Ett råd bara, prata med en elektriker.

Redigerad av spinnare357

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Flyfisherman
Jord alltid gulgrön och nollan skall vara blå.

Ja i moderna kopplingar. I äldre hus är:

Röd jord

Vit Fas

Svart Nolla

 

Vilket ger;

röd-vit=jord-fas=230V

svart-röd=nolla-jord=0V

vit-svart=fas-nolla=230V

Men detta kan variera kraftigt, eftersom det inte fanns någon standard att förlita sig på gammalt tillbaks.

 

Det fanns krav på att isolerad skyddsledare skulle vara röd (som var standard för jord innan gulgrön) och kom kom 1960 (I §20 KFS 1960 Nr 8 )

1a Maj 1968 kom krav på att skyddsledare skall vara gulgrön (röd fick användas under en övergångsperiod fram till 1972).

1990 kom krav på att PEN-ledare ska vara gulgrön med blå tillägsmarkering i ändarna.

 

I dag är det:

gul/grön - Jord

Blå - Nolla

Alla andra färger är faser

Brun = Fas 1=L1

Svart = Fas 2=L2

Grå = Fas 3=L3

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63
Postad (redigerade)

 

I dag är det:

gul/grön - Jord

Blå - Nolla

Alla andra färger är faser

Brun = Fas 1=L1

Svart = Fas 2=L2

Grå = Fas 3=L3

 

OT:

Blå innebär inte per automatik att det är en neutralledare då den ledaren även används som tändtråd.

 

och väldigt mycket OT så är det grön-gul, inte gul-grön. Jag hade en kollega som var snabb att påpeka detta så fort tillfälle gavs.

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Flyfisherman
Det är inte tillåtet att ändra i en armatur för då gäller inte CE-märkningen.

CE märkningen har absolut ingenting med hur man gör hemma.

CE märkning har endast att göra med hur tillverkaren har godkänt att en produkt uppfyller dom krav inom  EU, som gäller lagstadgade regler för tillverkning, farligt innehåll, säkerhet, osv. osv.

I praktiken betyder det absolut ingenting och givetvis har en hemmafixare ingen som helst påverkan av en CE märkt produkt. Ansvaret ligger uteslutande hos tillverkaren eller importören som måste vara certifierad för att försäljning inom EU skall kunna ske.

 

En svensk tillverkare som exporterar till ex. USA eller Kina behöver inte vara CE-certifierad.

En Kinesisk tillverkare som säljer sina produkter inom EU måste vara CE-certifierad.

 

Äldre produkter som inte innefattas av CE- märkning finns det 100-tals miljoner av och det är inga problem, särskilt inte hemma.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...