Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu vill Microsoft bli av med skräpprogrammen


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Nu tar Microsoft krafttag för att bli av med alla skräpprogrammen:

http://techworld.idg.se/2.2524/1.661025/microsoft-krig-skrapprogram

 

Funderade lite på hur företag gör?

Deras Windowsinstallationer är behagligt rena från all skit. Rullar på som en oljad blixt utan större problem.

 

Vi privatpersoner får våra datorer fulla med skit. Inte konstigt att systemen rasar och fryser hela tiden.

 

Lösningen är då att köpa en komplett Windowsskiva. Då har du förstås inte den garantin och supporten kan jag tänka. Någon IT-kunnig i familjen eller släkten får ställa upp.

 

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.349939/darfor-fyller-tillverkarna-din-dator-med-skrap

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Företag köper inte vanliga konsumentdatorer på webhallen. Oftast. Utan man skriver ett avtal med tillverkaren eller en annan återförsäljare och får företagsmaskiner som har specialinstallationer.

 

Till exempel företaget jag jobbar på har special installationer, inga medföljande skruttprogram men däremot så är dom redan konfigurerade att fungera i nätverket etc.

 

Men så betalar man betydligt mer än en vanlig pc från webhallen.

 

Dock så är jag lite skeptiskt mot en detalj i msft skruttprogramborttagning. Det verkar som att dom även rensar bort drivrutiner. Det känns som att det kan ställa till det ganska rejält nämligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tar Microsoft krafttag för att bli av med alla skräpprogrammen:

http://techworld.idg.se/2.2524/1.661025/microsoft-krig-skrapprogram

 

Funderade lite på hur företag gör?

Deras Windowsinstallationer är behagligt rena från all skit. Rullar på som en oljad blixt utan större problem.

 

Vi privatpersoner får våra datorer fulla med skit. Inte konstigt att systemen rasar och fryser hela tiden.

 

Lösningen är då att köpa en komplett Windowsskiva. Då har du förstås inte den garantin och supporten kan jag tänka. Någon IT-kunnig i familjen eller släkten får ställa upp.

 

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.349939/darfor-fyller-tillverkarna-din-dator-med-skrap

Från och med Windows 8 kan man, även när man har en OEM-licens av Windows, gratis hämta en fil på Microsofts webbplats och göra en installationsskiva som kan användas för en ren installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore också bra om man slapp alla j**la förinstallerade appar.

 

Precis, vad som är revolutionerande med Microsofts utspel har jag svårt att förstå. En ren installation har man väl alltid kunnat göra.

 

Förinstallerade appar däremot, på bl.a. smartphones är ett elände. Många går inte att bli av med utan rota mobilen och det kan gå riktigt illa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, vad som är revolutionerande med Microsofts utspel har jag svårt att förstå. En ren installation har man väl alltid kunnat göra.

Microsoft har inte tidigare erbjudit ett verktyg som rensar din dator åt dig. Det har alltid varit tredjepartsverktyg.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Asus har bland dom första tillverkarna (Lenovo och Acer var först ut) lanserat en hel ny produktserie i Norden som dom kallar PURE - Microsoft Windows utan förinstallerade tredjepartprogram, appar och testversioner av program.

 

PFA: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.660268/asus-pure

Tillverkaren gör en Microsoft – röjer upp bland skräpprogrammen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asus har bland dom första tillverkarna (Lenovo och Acer var först ut) lanserat en hel ny produktserie i Norden som dom kallar PURE - Microsoft Windows utan förinstallerade tredjepartprogram, appar och testversioner av program.

 

PFA: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.660268/asus-pure

 

Vi får väl hoppas att fler tillverkare vill följa exemplet med produkter utan förinstallerade tredjepartprogram.

 

Hoppas nu att det inte gör större skillnad på priset! En produktserie som kallas PURE låter i mina öron något dyrare tyvärr. (Någon kanske har koll?)

 

Ser framemot att testa avinstallationsverktyget som nämns här: http://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/insider_wintp-insider_repair/now-available-start-fresh-with-a-clean-install-of/55a2f3c7-4795-4685-b3ee-20187684c511

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så köper man datorer designade för företagsanvändning (tillverkarnas PRO-serier), man får både dyrare och renare version av Windows och hårdvara tillverkad för att gå 8 timmar om dagen året runt, dvs lite bättre kvalite än normal budget-hemanvändning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som MS beslutat sig för att släppa datorer motsvarande Googles Nexus Mobiler.

Som jag ser det.

 

Vad det gäller som Stefan skrev att företagets Windows dator är snabb och Windows är långsamt hemma.

Så är det tvärtom för mig.

 

Företagsdatorn kan stå och tugga 1 timme innan den går igång. Eller tills jag gör Norsk reset.

Och har fått igång den en kvart senare.

 

Hemma är det fråga om minuter innan Windows är igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Låter som MS beslutat sig för att släppa datorer motsvarande Googles Nexus Mobiler.

Som jag ser det.

 

Vad det gäller som Stefan skrev att företagets Windows dator är snabb och Windows är långsamt hemma.

Så är det tvärtom för mig.

 

Företagsdatorn kan stå och tugga 1 timme innan den går igång. Eller tills jag gör Norsk reset.

Och har fått igång den en kvart senare.

 

Hemma är det fråga om minuter innan Windows är igång.

Nja, då är det något som inte är korrekt, tyvärr.

En korrekt installerad Windows 10 (7) maskin någorlunda hyfsad maskin (även från 7-8 år tillbaks) oavsett hårddisk bör inte ta mer än c:a 3 minuter med alla drivrutiner och annat om man har extremt mycket installerat, ia i annat fall c:a 1,5- 2min.

 

Med en SSD c:a halva tiden i uppstart - eller lägre t.om.

Låter som det är rejäla problem på den jobbdatorn med Windows?

Har personligen aldrig varit med om liknande och Linux på min maskin virtuellt via VMWare går också otroligt snabbt -  mindre än 20 sek på vilken distro som helst inkl. Windows virtuellt (fast där är det nästan inga extra drivrutiner och annat).

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, då är det något som inte är korrekt, tyvärr.

En korrekt installerad Windows 10 (7) maskin någorlunda hyfsad maskin (även från 7-8 år tillbaks) oavsett hårddisk bör inte ta mer än c:a 3 minuter med alla drivrutiner och annat om man har extremt mycket installerat, ia i annat fall c:a 1,5- 2min.

 

Med en SSD c:a halva tiden i uppstart - eller lägre t.om.

Låter som det är rejäla problem på den jobbdatorn med Windows?

Har personligen aldrig varit med om liknande och Linux på min maskin virtuellt via VMWare går också otroligt snabbt -  mindre än 20 sek på vilken distro som helst inkl. Windows virtuellt (fast där är det nästan inga extra drivrutiner och annat).

Mvh

Det är rejäla problem med jobbdatorn. Men eftersom IT är outsourcat till ett "företag som står för såväl datorer som IT-support, jag kallar det ABC" så spelar det ingen roll för ABC hur mycken tid användarna får lägga ner på datorerna. Det kostar ju inte ABC nått alls.

Att låta bli att byta ut en skadad hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...