Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fiber i villan


spinnare357

Rekommendera Poster

spinnare357

Har numera "fått" fiber (ca 20.000Kr) till villan. Tidigare ADSL á 8GB in mot beställt 100/10.

Problemet är att datorn/webbläsaren är lika långsam eller långsammare än  med ADSL

Dessutom efter att fibern blev inkopplad så fungerade inte mobilen att surfa med. Fick meddelande om att "Safari kan inte öppna" vilket aldrig hänt tidigare.

 

Tycker nog att 20.000:- är lite väl häftigt för något som fungerar lika dant eller sämre.

Har således inte betalat för varken fibern eller operatören än. Känns som det enda påtryckningsmedel man har.

 

Finns det någon på E-forum som har erfarenhet eller ideer om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du mätt med Bredbandskollen eller liknande och konstaterat att det verkligen fungerar lika dåligt eller sämre än med ADSL?

 

Kan var din dator som är problemet, har du en riktigt gammal dator som inte blivit underhållen med t.ex körning av Diskrensning och defragmentering av hårddisk så är det inte konstigt om det till slut går trögt.

 

Vilken operatör?

 

Att du inte kan surfa med telefonen beror väl på att du inte fixat till så att den kan logga in på Wifi på din gissningsvis nya router.

 

20 000 är väl standardpris för fiber och varken dyrare eller billigare än fiber brukar kosta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spinnare357

Bredbandskollen hamnade på ca:95 in

 

Datorn är en bärbar Dell med ny hårddisk som inte fungerade dåligt med ADSL.

Men det borde gå snabbare nu.

 

Tog Bahnhof på rekommendation, fast det lutar åt att gå tillbaka till Telia.

 

Telefonen har kontakt med routern via wi-fi.

 

Nej 20.000:- är ok, fast jag får inget mer för pengarna än det jag hade innan.

Att behålla ADSL blir ju inte sämre. Enda hotet är väl i så fall att man lägger ner nätet och fiber blir enda alternativet.

 

Tycker att man borde få hjälp av leverantören att hitta ev: problem/fel.

Vid köp av ny bil behöver man ju inte laga bilen själv.

Dessutom sades inget om att man behöver skaffa ny dator/telefon vid beställning av fiber, utan det fanns inga problem allt skulle bli blixtsnabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ADSL räcker ju till bra för att surfa men däremot går ju ner- och uppladdning av filer betydligt fortare, vilket ju Bredbandskollen också visade. Vad rapporterade Bredbandskollen för tid?

 

Har du prövat med flera webbläsare i datorn och mobilen?

Fungerar App Store i mobilen, dvs är det hela internetanslutningen som inte fungerar eller är det bara Safari?

 

Datorer och mobiler ska fungera likadant oavsett om man använder ADSL, fiber, 3G eller annat för att ansluta till internet.

 

Är det samma router eller har du fått en ny av Bahnhof?

Vad är det för router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spinnare357

Pratade med Telenor om mobilen och blev rekommenderad att göra en hård omstart.

Har inte surfat nämnvärt efteråt så om det hjälpte är än å länge oklart.

 

Har inte kollat med med app-store så det vet jag inte. Det fungerar ibland och ibland inte. Senast på helgen för 2 veckor sedan när jag skulle ut på internet fungerade det inte. Efter vissa minuter kom meddelandet "Safari kan inte ansluta"

 

Jag trodde att när man öppnar en sida på internet, skulle det gå snabbare med fiber. När jag klickar på en sida tar det lika lång tid och ibland lite längre tid än med ADSL. Man sitter och väntar på att sidan skall öppna.

 

Routern har Bahnhof levererat. Heter Tilgin HG2381

 

Bahnhof skickade ett program som jag skall ladda ner och som skall köras i 24 timmar.

Har inte kunnat göra detta ännu pga att jag använder datorn just nu för bokföring mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så problemet med mobilen kommer och går. Det kan ju tänkas att routerns inställningar behöver modifieras, t ex genom att välja en kanal som inte är störd av grannar. Om datorn är ansluten trådlöst till routern gäller samma sak för den.

 

När det gäller att surfa är mycket beroende av vilken webbläsare man har, vilka tillägg man har i webbläsare, om man har ett antivirusprogram som söker igenom varenda sida man hämtar och hur snabb datorn är. Det är därför bra att pröva med en ny webbläsare och med antivirusprogrammet inaktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spinnare357

Datorn är ansluten trådlöst tiil routern.

 

Använder IE + spyboot SD + adblockplus och Avira i övrigt är inget ändrat utan jag bara jämför före och efter (ADSL kontra fiber)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har bytt router så är miljön ändrad och då kan det vara nödvändigt att göra någon omkonfiguration någonstans, t ex i något av ens program eller i routern.

 

Pröva med att ansluta datorn med nätverkskabel till routern.

 

Eftersom du fick bra resultat med Bredbandskollen tror jag inte du har rätt att låta bli att betala fakturorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur långt avstånd är det från router till dator resp telefon när du surfar?

 

Wifi-signalstyrkan avtar med avstånd och om signalen går igenom t.ex stenväggar.

 

Det är stor skillnad på surfhastighet om man jämför olika routrar när avståndet ökas, min egen är riktigt dålig när avståndet passerar 10 m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spinnare357

Samma avstånd som tidigare. 75cm till datorn och ca: 10m till mobilen när jag är i köket

 

Routern har Bahnhof levererat. Förmodligen den billigaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du skriva vad det står för tillverkare och modellnummer på både den gamla och nya routern?

 

Med 75 cm mellan datorn och routern ska det väl vara lätt att koppla in en nätverkskabel.

 

Tillägg:

Vad är det för datormodell och Windows-version samt hur gammal är datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Med wifi (trådlöst till/från routern) får man väl aldrig samma hastighet oavsett avstånd (även om hastigheten försämras med avstånd och hinder) jmfrt. med om man har fast uppkoppling mellan router och datorn med nätverkskabel och har inte detta att göra med full eller halv duplex och att sändning och mottagning inte kan ske samtidigt dvs. halva hastigheten i bästa fall via wifi mellan router och inkopplade enheter?

 

Bara en undran enligt egen erfarenhet.

Mvh

 

Ps. Personligen har jag Bahnhof fiber i lägenhet (100/10) och är exceptionellt nöjd, bra priser och avtal, inga begränsningar och för mig finns inte en chans att byta till något annat, särskilt som dom har en uttalad policy att värna om kundernas integritet. Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också Bahnhof 100/10 och är helt nöjd. 

SJÄLVKLART kör jag inte trådlöst mellan dator och router. Jag kör nätverkskabael.

 

Eftersom jag vet att

Trådlöst störs av tex microvågsugnar

Trådlösa nätverk störs av andra trådlösa nätverk i närheten. Och det finns bara 3 av 11 trådlösa nätverkskanaler som inte stör varandra, kanalerna, 1, 6 och 11.

Har du fler än tre grannar så är det kört köra trådlöst.

Undvikes som jag ser det.

 

Och jag bor i ett flerfamiljshus med bara i den här trappuppgången 6 familjer.

Och när jag ser namnen på de trådlösa nätverken så inser jag att också de som bor i grannhuset, 50 meter bort, använder trådlösa nätverk.

Som stör mitt trådlösa nätverk.

Som jag låter EN granne använda. Trådlöst.

 

Du har 95Mbit/s med bredbandskollen. Ja då är det inget större fel på förbindelsen. Tom trådlöst.

Men att det går trögt kan bero på att de siter du besöker har begränsad kapacitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med wifi (trådlöst till/från routern) får man väl aldrig samma hastighet oavsett avstånd (även om hastigheten försämras med avstånd och hinder) jmfrt. med om man har fast uppkoppling mellan router och datorn med nätverkskabel och har inte detta att göra med full eller halv duplex och att sändning och mottagning inte kan ske samtidigt dvs. halva hastigheten i bästa fall via wifi mellan router och inkopplade enheter?

 

Bara en undran enligt egen erfarenhet.

Mvh

 

Ps. Personligen har jag Bahnhof fiber i lägenhet (100/10) och är exceptionellt nöjd, bra priser och avtal, inga begränsningar och för mig finns inte en chans att byta till något annat, särskilt som dom har en uttalad policy att värna om kundernas integritet. Ds.

 

OT kanske, men.....

 

Det verkar som att Bahnhof inte kan neka längre, tyvärr. Nu är EU-domstolen sista hoppet.

 

http://www.sweclockers.com/nyhet/22300-bahnhof-tvingas-lamna-ut-uppgifter-om-abonnenter-till-polisen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

OT kanske, men.....

 

Det verkar som att Bahnhof inte kan neka längre, tyvärr. Nu är EU-domstolen sista hoppet.

 

http://www.sweclockers.com/nyhet/22300-bahnhof-tvingas-lamna-ut-uppgifter-om-abonnenter-till-polisen

Huga, nu har vi snart inga rättsskydd alls!

Om man läser vad denna dom innebär så hamnar vi snart i ett samhälle, där myndigheter rakt av följer dom stora multinationella bolagen. Huga.

Som tur är kommer Bahnhof att kämpa vidare mot integritetskränkningen: https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/06/20/snaran-dras-at-kring-svenska-internetanvandare

 

Hur fungerar det om du flyttar routern närmare datorn eller helt enkelt kopplar in den via en nätverkskabel?

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, det är väl inte så att du har trådlöst tangentbord och / eller mus som jobbar på samma frekvenser som ditt nya trådlösa nätverk.

 

För då förstår jag det går trögt !

 

 

 

, det enda jag saknar är 5 ghz nätverk, eftersom mina trådlösa tangentbord som går på 2,4 ghz, toklaggar när telefonen uppgraderar appar eller strömmar något från datorn på samma bandbredd.

från ett omdöme i den här länken

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3246347

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja, kör du på 5GHz bandet och inte nödvändigtvis behöver göra detta, så ändra i Routerns inställningar till lägre - bara för att testa.
Ju högre frekvens och längre avstånd samt om det finns väggar emellan=kass eller nada uppkoppling

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...