Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur är detta partitionerat?


Plaincollar

Rekommendera Poster

Plaincollar

Hej

*Blev lite förvånad när jag ser att disken C: är full (SSD, 256 GB) och D: disken är tom (Mekanisk 1 TB). (Se bilder).

Tanken är inte att SSD-disken skall fyllas med diverse bråte. Det är D: disken till för.

Köpte datorn ny i butik nyligen men den var då redan uppstartad och partitionerad mm.

 

Vad skall jag göra för att leda all data till D: ? Huvudsyfte med C: är väl att ha en snabb systemdisk. Har legat av mig och ser i kors när jag reda ut partitioneringen/allokeringen :wacko:.

 

Någon som kan råda bot på eländet eller hänvisa till relevant länk?

 

Tack på förhand//PC 

post-47489-0-50929900-1466364700_thumb.jpg

post-47489-0-27584600-1466364972_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Hej

Hur menar du. Så vitt jag kan se finns allt på C: förutom recoveryn som har en liten partition på D:.

C: har 4 partitioner men där allt lagt sig på systempartitionen.

Utöver infon från bilderna; vad behövs för info om C: för att kunna dra några slutsatser?

//PC 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Greit. Jag testar det! //PC

 

D: står som Växlingsfil, (Primär partition). Måste jag ändra det först?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Hur menar du. Så vitt jag kan se finns allt på C: förutom recoveryn som har en liten partition på D:.

C: har 4 partitioner men där allt lagt sig på systempartitionen.

Utöver infon från bilderna; vad behövs för info om C: för att kunna dra några slutsatser?

//PC 

 

Visst finns allt på C: Men är det program, bilder, musik eller annat som tar upp plats? Har du en massa spel och program på C:, kan du inte bara flytta dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Jo, det är sant. Alla program får ominstalleras alt ligga kvar. Det är väl i huvudsak allt under "user" som jag flyttar via Cecilias länk. Och det är en del.... Men kan målpartitionen ligga som "Växlingsfil"?

MVH PC 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg växlingsfilen på SSD:n. Den behöver inte vara stor. Min är på mellan 512-1024 MB med 8 MB minne installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Greit. Jag testar det! //PC

 

D: står som Växlingsfil, (Primär partition). Måste jag ändra det först?

Du måste inte ändra det, vare sig först eller efteråt, men som vertpre skrev så är det bra att ha växlingsfilen på SSD:n eftersom datorn då blir snabbare när växlingsfilen behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Okey. Tack. Har lagt växlingsfilen på disk 0, C:, systemstart. Windows får avgöra storleken.

 

Följdfråga:

Varför har jag två återställningspartitioner på disk 0  och tillhör inte dem någon enhetsbeteckning? Och varför upprepar sig recoveryn E: två gånger???? 

Vidare; EFI-partitionen är tom (precis som ås-partitionerna). Kör datorn enligt MBR eller? Var skall boot-filen ligga? Är inte 20+ längre och börjar tappa greppet (inlärning~0).... Orkar ni förklara kort? MVH PC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Ingen fara, alla vi har heller inte perfekta svar och jag känner precis som du ibland. :)

Dom flesta frågorna du har kan jag inte svara på, men

 

Varför har jag två återställningspartitioner på disk 0  och tillhör inte dem någon enhetsbeteckning?

Varför du har två stycken verkar knepigt, men dessa skall överhuvudtaget inte ha någon enhetsbeteckning, dom skall vara dolda.

Anledningen är att man inte skall bekymra sig över dessa och dessutom riskera att man av misstag skriver över data eller gör annat som kan göra dessa obrukbara.

 

Var skall boot-filen ligga?

Först på den disk som Windows skall boota upp från. Om man inte har den på rätt disk utan på en annan disk än där Windows är installerat på, så måste man ändra i Bios inställningarna, Boot prioritet så att den disken där denna lilla dolda boot partition kommer först - helt oavsett vilken disk Windows sedan är installerad på.

Därför som jag alltid brukar rekommendera att man endast har en disk inkopplad under Windows installation.

 

Om man har fullständig koll, så är det så att den disk som heter disk 0 dvs. den första disken bland SATA-portarna alltid kommer att få denna lilla dolda 100-300MB Boot partition installerad - helt oavsett vilken disk man installerar Windows på, så har man gjort rätt från början kan man  alltså ha kvar alla sina övriga diskar inkopplade under Windows-installationen.

 

Det övriga kan jag tyvärr inte svara på.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vidare; EFI-partitionen är tom (precis som ås-partitionerna).

De är nog inte tomma utan det är bara Windows diskhanterare som inte kan hantera de partitionerna när de inte är initierade/monterade/fått enhetsbokstav i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EFI och boot och okända partitioner med kluriga beteckningar behöver du inte bry dig om.

Flytta bara över alla dina "mina filer" till C så ska du se att du får en del utrymme. Om det inte räcker, titta över om du har några stora spel/program som du kan flytta över, dvs i praktiken installera  om.

 

Inga mer att bekymra sig om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...