Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tankar på bords belastbarhet - erfarenheter


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej

 

Har bara lite funderingar inför framtiden (läs: någon månad). Hade tänkt att sätta upp en liten datorhörna i källaren (ja, jag har för många datorer) och tänkte använda ett högt bord med en barstol till. Stolen är redan beställd men jag tvekar lite när det gäller bordet. Vill egentligen använda ett bord som det här: http://www.trendrum.se/barbord-brookfield men hur är det med belastbarheten? Det kommer att stå en bildskärm (okänd vikt men ingen tungviktare) på bordet samt tangentbord/mus och det vore ju olyckligt om det skulle välta. Foten känns ju solid men hur kan man belasta den utan risk? Om någon förstår vad jag menar så vore det bra med ett svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hopp!

 

"hörna" skriver du.

Finns möjlighet att fästa skärmen i väggen?

Jag tänker främst från ergonomisk synvinkel. Det kan kännas som att du är väldigt nära skärmen på så litet bord.

 

Limma fast foten i golvet annars med t.ex silikon. Det är så du fäster toalettstolar t.ex..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är inte 60 cm diameter för litet för att få plats med bildskärm, tangentbord och mus?

Om bildskärmen är utanför eller nära kanterna är det stor risk för att man råkar stöta till den, t ex vid städning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hopp!

 

"hörna" skriver du.

Finns möjlighet att fästa skärmen i väggen?

Jag tänker främst från ergonomisk synvinkel. Det kan kännas som att du är väldigt nära skärmen på så litet bord.

 

Limma fast foten i golvet annars med t.ex silikon. Det är så du fäster toalettstolar t.ex..

Nja, att sätta fast foten i golvet känns inte som någon lösning. Däremot har jag varit inne på att fästa skärmen i väggen. Får då antingen tillverka ett fäste eller köpa ett. Det är betongväggar så det får pluggas ordentligt då. Får fundera lite på det. Tack för svaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Har bildskärmen stöd för sk. VESA-fäste? I så fall kanske köpa ett sånt på Kjell för 139:- och fäster i väggen https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fasten-stativ

tex. denna https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fasten-stativ/vaggfaste-for-tv-eller-datorskarm-10-28--p57539

Eller Komplett: https://www.komplett.se/category/10392/bildskarm?subcategory=10409_Bord+och+väggfäste

Elgiganten: Guide till att välja rätt väggfäste

 

Men annars hade det kanske varit att föredra ett tiltbart och tänk på höjden så den blir rätt. När du sitter ned med korrekt justerad stol, så bör dina ögon vara i nivå med bildskärmens övre tredjedel. Något vi fick lära oss på jobbet för för några år sedan av företagshälsovården som var dit och instruerade om ergonomi.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om det finns stöd för VESA-fäste. Bildskärmen är en Wievsonic VG900b. Stolen kommer att vara justerbar i höjd så hamnar skärmen för lågt eller högt så kan jag justera det ändå. Tack för länkarna, ska sparas och kontrolleras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående din bildskärm.

VESA® wall-mount compliant
Ultimate flexibility including full tiltm side-to-side swivel and portrait/landscape rotation is provided with ViewSonic's optional wall mount kit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om det finns stöd för VESA-fäste. Bildskärmen är en Wievsonic VG900b. Stolen kommer att vara justerbar i höjd så hamnar skärmen för lågt eller högt så kan jag justera det ändå. Tack för länkarna, ska sparas och kontrolleras.

Stolshöjden bör ju ställas in efter tangentbordet och musen så att du inte får konstiga vinklar i handlederna och armbågarna som kan leda till problem med musarm, tennisarmbåge och andra muskelinflammationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Stolshöjden bör ju ställas in efter tangentbordet och musen så att du inte får konstiga vinklar i handlederna och armbågarna som kan leda till problem med musarm, tennisarmbåge och andra muskelinflammationer.

Absolut,  det är det första. Det optimala är att man har höj o sänkbar stol plus skrivbord (nr. 2) samt till sist att justera bildskärmshöjden.

Men det är det inte många som har hemma, men ställ in stolen först så att du sitter bekvämt, gärna med hyfsat raka benvinklar och om stolen dessutom har justerbara armstöd så ställer du in dessa så att armbågarna/underarmarna vilar i ganska rak vinkel framåt, sedan mot skrivbordsytan.

Det går ju även att lägga lämpliga klossar under skrivbordsbenen för att höja detta om så skulle krävas. Allt för att det skall vara bekvämt.

 

Det ger en rätt bra och bekväm arbetsställning för att skriva på papper, knappa på t-bordet samt hantera mus. Inte minst för dom som spelar, arbetar professionellt eller annat med dator och sitter tio-tals timmar bakom spakarna kan det betyda mycket.

 

Det sista är sedan att justera bildskärmshöjden och för dom som inte har en sådan typ av bildskärm, kan man som jag lägga en platta under bildskärmen för att höja den till lämplig höjd. Förövrigt finns såna plattor att köpa men dessa passar aldrig givetvis (alla är vi byggda olika), men jag har sågat till en lämplig oval med cirkelsåg och höjde min ena 24" Benq 1920x1080 c:a 4cm. och den andra sekundära skärmen på 22" bryr jag mig inte om. Det gjorde susen. (Jag är rätt lång också 1,87).

 

Och om bildskärmen kan tiltas framåt/bakåt så vinklar du sedan denna så att den får så rak vinkel som möjligt när du tittar på den. Obs. ej rak vinkel mot underlaget/väggen utan mot ögonen. Har inget med ergonomin att göra, men däremot om bildskärmen har klena betraktningsvinklar så blir ju färgåtergivningen så mycket bättre.

 

Många har sina bildskärmar alldeles för lågt, men lika illa är det att ha bildskärmen för högt. Det handlar om belastning på nacken bl.a. och att ögonen bör vara i nivå med den övre tredjedelen (en tänkt linje) har med att göra med: mindre belastning på nacken samt mindre vickande på huvudet då man behöver se på skrivbordet. Att sänka blicken är förövrigt lättare än att höja.

 

Har ingen aning om det finns stöd för VESA-fäste. Bildskärmen är en Wievsonic VG900b

Är detta en 19" bildskärm så kanske du inte vill ha den alltför långt borta heller?

Manualen och tech specs om detta är din bildskärm: 

http://www.viewsonic.com.au/products/archive/VG900b.php#pFeatures

Sidan 6/21 /(pdf ) finns instruktioner om VESA-fäste http://www.viewsonic.com.au/support/manuals/files/LCD/Series%20G/VG900-1%20User%20Guide%20English.pdf

Mvh

 

Ps. Naturligtvis är det också individuellt, man kan få justera lite här och där men se det som en grundinställning.  Hehe nästan alla mina bekanta och många andra jag ser på olika arbetsplatser sitter fullständigt galet och arbetar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, sitter nog hanska galet själv. I vart fall med tanke på nacken...

 

Nå, har funderat lite mer och kommit fram till att det kanske vore bäst att bygga ett eget datorbord och låts det vara vägghängt med någon typ av konsoler, exempelvis http://m.clasohlson.com/se/Hyllkonsol%20Habo/Pr314373001 (största modellen). Tangentbordet/musen kan ju vara på en utdragbar hylla under bordet, har "konsoler" eller vad det heter för detta. Frågan är bara hur mycket en skärm väger.

 

Edit: Hittade vikten genom länkarna jag fick i förra inlägget. 7.5kg. Borde inte vara några problem att borra och plugga för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det inte funka med långa sparring/hängskenor och konsoler som du kan välja vilken höjd du vill med och längd ifrån vägg?

 

Egna hyllor finns ju i ett otal varianter och storlekar/material.

 

Och då även kunna ha hyllor ovanför för alla bra att ha saker vid ev. komplettering.

 

Biltema m.fl. har ju dessa grejor till vettiga priser.

 

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Forvaring/Vagghylla/Vaggskena-2000022256/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättebra förslag visserliggen och jag har snuddat vid tanken själv. Förkastar inte iden självt utan har den som ett alternativ. Får se vad jag har för material hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

21:a Juni?!  :o  Där ser ni hur lång tid mina projekt tar på sig. Nå, det är som det är.

 

I vart fall så tog det lite tid med själva datorn och så men till slut så blev det klart. En hylla konstruerades och skruvades upp på väggen. Återstår nu att fixa till kabeldragningen lite bättre. Själva "bordet" ska också få ett par sido stycken som döljer konsolerna. Men jag är nöjd. Datorn, en Pentium 3 baserad Ubuntu 10.10 dator, rullar på fint. Skärmen är egentligen en liten tv med DVD (facket går inte att öppna) men det fungerar. Har svag WiFi i källaren men tänker inte gå Online med denna dator. Inte nu i vart fall. Och ifall ni planerar något:det finns larm i lokalen. ;)

 

 

 

 

post-123285-0-20607300-1472575515_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...