Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tummen i mitten av handen

Rekommendera Poster

Tummen i mitten av handen

Skall köpa en ny stationär dator att ta med i bil utomlands efter semesterbesök i Sverige.

 

Användas med Officeprogram, internet, Skype, musik, MEN VIKTIGAST AV ALLT: Snabb bildredigering med Photoshop och Lightroom.

 

SSD-diskar med stor kapacitet, kanske någon gammalmodig lagringsdisk, bra ljud. Vill ha toppkvalitet på komponenterna som måste kunna fungera tillsammans. Spelar aldrig spel.

 

Måste vara komplett färdigbyggd, dock ej skärm (finns redan eller så köps ny på bostadsorten).

 

Stannar två veckor i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChromaWoods

Är det samma spänning i eluttagen i landet du reser till som det är i Sverige? Om inte så kolla hur nätaggregatet ska vara inställt. Trist om det säger PANG när du sätter i kontakten. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv gått lite i uppdateringstankar så jag läste en test häromdagen och för lightroom är frekvensen viktigare än antalet kärnor. i7 4790K segrade över xeon modellen de testade. Vid export av bilder går det att exportera t ex 2*50 bilder istället för 1*100 så utnyttjas processorn bättre.

Adobes sida rekommenderar GTX 760 eller högre eller GTX9xx (ATI R9 270-290) för utnyttjande av grafikaccelerationen som finns i LR's framkalla modul, behövs kanske inte med i7.

Så mycket minne du har råd med. Jag har 16GB med en 5 år gammal Athlon II X4 640 (3GHz) och har inga problem med att ha både PS CC och LR CC igång samtidigt, jag har dessutom endast den integrerade grafiken så det tänkte jag se över istället för ny processor.

Vissa kör med två st SSD en för system och program och en för LR katalogen medan vissa säger att en räcker bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummen i mitten av handen

@ChromaWoods

 

Tack.

Samma spänning så därför borde det kunna gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummen i mitten av handen

@Hankki

 

Har en dator som byggdes lokalt av duktig datorbutik, men Windows 7 (Ultimate för att kunna ställas om till svenska) installerades i butiken med utländskt tangentbord (ASERTY?) så därför fungerar inte alla passwords skrivna med svenskt tangentbord (QWERTY) eftersom datorn är utländsk tills password accepterats. Grafikkortet "svimmar" ofta - bråkar tydligen med något i datorn.

Vill gå över till SSD, för det känns hemskt att behöva vänta 10-15 minuter vid uppstart.

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Vad har du för budget?
 

Snabb bildredigering med Photoshop och Lightroom.

 

SSD-diskar med stor kapacitet, kanske någon gammalmodig lagringsdisk, bra ljud. Vill ha toppkvalitet på komponenterna som måste kunna fungera tillsammans. Spelar aldrig spel.

 

Måste vara komplett färdigbyggd,

 

Du kan få exakt vad du vill med dom premisserna.

 

SSD är fantastiskt dyra att lagra stora mängder data och i dagsläget helt fel - när det kommer till ren lagring/kontra krona/MB.

En SSD, som är fruktansvärt snabb skall  du ha naturligtvis ha för att ha operativsystemet på (Windows eller annat) och all annan viktigt programvara installerad på, men all lagring av tex: bilder, musik, filmer och annat bör du ha på en stor hårddisk.

Givetvis skall du se till att ha backup, en säkerhetskopia på annan disk, tex. en USB-disk med alla dina viktiga alster.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Alina Systems: Jämtlandsdatorn tex för c:a 5990:_

Den klarar av allt det du vill göra, men eftersom den endast kommer med 2TB stor hårddisk, så säger du till att du skall ha en SSD på säg 128GB

En SSD på 128GB kostar enligt Alina bara 449:- extra (och det är en bra SSD)

Då bygger dom i ordning detta åt dig och hela paketet går på 6439:-

https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=JAMTLAND_15V2

Bry er inte om att står att den inte finns i lager, det är lika med Uppsaladatorn, Norrköpingsdatorn, etc. Dom sätter ihop denna på plats och till ett fast pris, med möjlighet att som du vill ha, en SSD och på just denna blir priset 6439: annars endast med 2TB HDD 5990:-.

 

Eller var det något värre du tänkt dig?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummen i mitten av handen

Tack alla hittills.

Budget? Kanske 10.000.

 

För 10-12 år sedan kostade min "bra maskin" 22.000 och för sex år sedan hamnade jag på 14.000 (MED skärm i båda fallen).

 

Skall titta på era förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

För c:a 10 000:- får du en rejält kraftfull maskin färdigbyggd som håller flera år i prestanda och med Windows 10, dock utan bildskärm, mus och tangentbord, men har du redan detta?

 

Berätta lite mer vad du vill ha.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Förresten, vill du ha en stationär eller en bärbar? En stationär blir kraftfullare för samma pengar och där du enkelt sedan kan bygga ut.

Men, skall det helst vara en med ett mini-chassi (trängre) eller en med reguljärt midi-tower chassi (mer utrymme och bättre kylegenskaper)?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummen i mitten av handen

* Midi-Tower;

* Kraftigt strömaggregat;

* Bra (tysta) fläktar;

* Mycket bra grafikkort (jag vet att det inte hjälper vid bildhantering men kan vara bra att ha;

* Snabb processor;

* Stor SSD;

* Stor lagringshårddisk;

* USB 3

* Mycket arbetsminne, 16 - 32

* CD/DVD/Blueray(?)-spelare - och brännare

 

Har jag glömt något?

Kanske bra att köpa nytt tangentbord och mus samtidigt, även sådant slits

.

Kanske 10.000 inte räcker, men att betala gör bara ont en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

* Kraftigt strömaggregat; - Varför?

* Mycket bra grafikkort (jag vet att det inte hjälper vid bildhantering men kan vara bra att ha; - Varför om du inte spelar?

Ibland hjälper det till vid renderingar och annat med Adobe Photoshop och Adobe Premiere, men aldrig att ett värsting gaming grafikkort kan göra så att detta kan göra det bättre!

 

Om du glömmer detta lite grann så kan du få en ohyggligt bra dator för dom pengarna.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Alina Systems bygger ihop en sådan maskin åt dig, eller Inet eller Komplett.

Bara traska in på en av deras butiker.

 

Tex.  Inets lagerrensning https://www.inet.se/kategori/83/standard-business

Eller hellre kanske någon av dessa värstingmaskiner: https://www.inet.se/kategori/84/gaming-speldator

Ja tala om för butiken vad du vill ha, vilken butik som helst, så bygger dom detta åt dig,

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att du reser om 7 dagar så faller byggandet av en dator bort. Det finns nått som heter leverans tid. #

Detta var det bästa jag kunde hitta hos Dustin idag. Dvs den bör finnas hemma när du beställer.

Finns 6 kvar just nu.

https://www.dustin.se/product/5010891516/workstation-z230-mt#description

OBS för att hitta Workstations måste du logga in som Företag. Hos Dustin.

Och tänk att priset med moms är 25% högre.

 

# Efter stillastående vält med motorcykeln och skadat vänster sida på motorcykeln tog det 7 månader innan skadan var reparerad.

Folksam lade uppdraget på Bike Göteborg.

 

Apropå leveranstid. Just nu är det snart semester. Det betyder att alla datorfirmor har så lite som möjligt hemma på lager.

För priserna i branschen faller som en sten.

Det mesta jag sett är en Intel processor som priset halverades på från April till Augusti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummen i mitten av handen

@Flyfisherman

 

"Kraftigt strömaggregat" - för det berättade den lokala datorbutiken var viktigt, ifall man ville bygga in fler komponenter. Ett kraftigt strömaggregat blev mindre ansträngt/varmt.

 

"Mycket bra grafikkort" - jag inbillar mig att detta kommer till användning vid uppspelning av DVD samt arbete med egeninspelade semesterfilmer.

 

Kommer att kontakta "datorbyggarbutiker" och "färdigdatorbutiker" före Sverigeresan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummen i mitten av handen

@jannejanne

 

Nej, jag reser i slutet av juli och stannar in i augusti och då bör Sverige vara "up and running" igen. Dustinförslaget ser VÄLDIGT frestande ut. Eftersom det är en Hp-maskin så kanske jag kan få garantiskydd även utanför Sverige? Skall ringa och prata med dom.

 

Vad gäller skadad motorcykel: Jag tror att du som ägare/försäkringstagare har rätt att själv bestämma var du vill få motorcykeln reparerad (åtminstone om det inte gäller motsvarande den "vagnskadeförsäkring" som finns på nya bilar.) Om du betalat "vagnskadeförsäkringen" själv så kan knappast försäkringsbolaget bestämma verkstad - jag tror att det bryter mot EU:s friheter för varor och tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kraftigt strömaggregat" - för det berättade den lokala datorbutiken var viktigt, ifall man ville bygga in fler komponenter. Ett kraftigt strömaggregat blev mindre ansträngt/varmt.

 

Jag kan garantera att detta behöver du inte vara brydd över. Den lokala datorbutiken vet knappt vad dom pratar om.

Om du är brydd så se denna tråd och då är detta nånting helt extremt: Effektförbrukning på datorn uppmätt i olika lägen

 

"Mycket bra grafikkort" - jag inbillar mig att detta kommer till användning vid uppspelning av DVD samt arbete med egeninspelade semesterfilmer.

Varje modern processor med hyfsade prestanda som har inbyggd grafikprocessor kommer att klara detta galant, vilket betyder att om du inte har exceptionella krav på grafikbehandling, så kanske du inte ens behöver ha ett separat grafikkort?

Ett sådant grafikkort kan man om så känner behov av vid ett senare tillfälle enkelt installera i datorn.

 

Uppspelning av filmer eller liknande kommer inte att bruka nämnvärt med grafikprestanda.

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@jannejanne

 

Nej, jag reser i slutet av juli och stannar in i augusti och då bör Sverige vara "up and running" igen. Dustinförslaget ser VÄLDIGT frestande ut. Eftersom det är en Hp-maskin så kanske jag kan få garantiskydd även utanför Sverige? Skall ringa och prata med dom.

 

Vad gäller skadad motorcykel: Jag tror att du som ägare/försäkringstagare har rätt att själv bestämma var du vill få motorcykeln reparerad (åtminstone om det inte gäller motsvarande den "vagnskadeförsäkring" som finns på nya bilar.) Om du betalat "vagnskadeförsäkringen" själv så kan knappast försäkringsbolaget bestämma verkstad - jag tror att det bryter mot EU:s friheter för varor och tjänster.

Missförstod det hela, trodde du gjorde dina två veckor just nu.

I så fall är frågan om du ska sitta still i båten och räkna med att kunna beställa en arbetsstation med W7 och i övrigt bra specar från Dustin när du kommer hit. Till de nya lägre "höstpriserna".

Och som företagspaket har du den nästa dag om du beställer på förmiddagen.

Och semestrar på en någorlunda bra plats när det gäller postgång.

Transporter.

Just nu säljer man ju ut datorer till de som har budgetår 1 juli till 30 Juni.

Och vill investera.

Innan budgetåret och årets överskott går till skatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...