Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samma hörlur för dator och telefon


TAL

Rekommendera Poster

Jag sitter mycket vid den fasta telefonen och också vid datorn. Av praktisk och ergonomisk anledning använder jag handsfree hörlurar. Det är dock lite bökigt att jag behöver två stycken. Delvis tar det extra plats, delvis får jag byta lurar varje gång mellan datoranvändning och telefonsamtal. Jag har försökt hitta någon enkel kopplingsdosa som möjliggör att växla samma lur mellan datorn och telefonen genom en enkel knapptryckning. Det känns som ett ganska allmänt behov, men jag har inte kunnat hitta någon produkt för det. Finns det någon som kan hjälpa mig med lösning på problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt lösa ett bekymmer som är lite likt, det är inte exakt samma, men kanske går att lösa på ett liknande sätt.

 

Jag ville få ljud från både min dator och min mobil på samma gång i ett par hörlurar. Så jag kunde lyssna på musik från mobilen och samtidigt höra pling från e-brev och IM på datorn.

 

En lösning var ett mixerbord, men det tyckte jag skulle vara lite för dyrt och se lite för oproffsigt ut på jobbet.

 

Så min lösning blev att koppla ljud ut från mobil till line-in på datorn och hörlurarna till datorns hörlursport. Sen ställde jag in i Windows att den alltid ska spela upp ljudet som kommer via line-in. På så vis kan jag få båda ljudkällorna i samma lurar.

 

Så det kanske kan gå om du kopplar headsetets mikrofon till telefonen, men hörlurskabeln till datorn och sen en extra kabel från telefonens hörlursuttag till datorn line-in.

 

Dock kommer det inte fungera om du behöver få mikrofonen till datorn antar jag. Då kommer du antagligen behöva en splitter. Om du har en dator med både line in och mikrofoningång så behöver du inte mixa ihop de två sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker bara högt här.

 

Kanske om du haft ett Skype eller liknande gratis program i datorn som du kan ringa från.

Sen kopplar du om ditt fasta nummer till det du har via Skype.

 

Då kan du besvara samtal utifrån som ringer till ditt fasta nummer via datorn, och du kan ringa ut till andra från ditt skypenummer också via datorn..

Kanske medför extra kostnader förvisso. Är inte så haj på detta i dagens läge när de flesta kör med mobila nummer och mobila växlar (inkl jag)

 

Skype Prislista:
https://secure.skype.com/sv/calling-rates?wt.mc_id=legacy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt lösa ett bekymmer som är lite likt, det är inte exakt samma, men kanske går att lösa på ett liknande sätt.

 

Jag ville få ljud från både min dator och min mobil på samma gång i ett par hörlurar. Så jag kunde lyssna på musik från mobilen och samtidigt höra pling från e-brev och IM på datorn.

 

En lösning var ett mixerbord, men det tyckte jag skulle vara lite för dyrt och se lite för oproffsigt ut på jobbet.

 

Så min lösning blev att koppla ljud ut från mobil till line-in på datorn och hörlurarna till datorns hörlursport. Sen ställde jag in i Windows att den alltid ska spela upp ljudet som kommer via line-in. På så vis kan jag få båda ljudkällorna i samma lurar.

 

Så det kanske kan gå om du kopplar headsetets mikrofon till telefonen, men hörlurskabeln till datorn och sen en extra kabel från telefonens hörlursuttag till datorn line-in.

 

Dock kommer det inte fungera om du behöver få mikrofonen till datorn antar jag. Då kommer du antagligen behöva en splitter. Om du har en dator med både line in och mikrofoningång så behöver du inte mixa ihop de två sen.

Tack! Det är precis en sådan splitter eller switch jag letar efter. Jag har beställt en från utlandet men det kan bara fixa utgång antingen till hörlur eller högtalare. Jag har hittat en fördelare som förmodligen skulle klara av mitt krav att både kunna lyssna och tala via dator/telefon, men det kostar över tusenlappen. Det är lite för dyrt för att testa och sedan misslyckas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker bara högt här.

 

Kanske om du haft ett Skype eller liknande gratis program i datorn som du kan ringa från.

Sen kopplar du om ditt fasta nummer till det du har via Skype.

 

Då kan du besvara samtal utifrån som ringer till ditt fasta nummer via datorn, och du kan ringa ut till andra från ditt skypenummer också via datorn..

Kanske medför extra kostnader förvisso. Är inte så haj på detta i dagens läge när de flesta kör med mobila nummer och mobila växlar (inkl jag)

 

Skype Prislista:

https://secure.skype.com/sv/calling-rates?wt.mc_id=legacy

Tack! Jag använder Skype med mitt mobilnummer. Den fasta telefonen behöver jag för säkerhet som företagare. Den ska fungera även när datorn inte är på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fast det gör den ju.

Du kan knappa in koden för att vidarekoppla samtal, så att du har det som en post i din telefonbok.

När du stänger av datorn eller lämnar den "ringer" du denna post och så är telefonen tillbakakopplad (en post för vidarekoppling och en för tillbakakoppling).

Det är inte jobbigare än att ta loss ett headset. Det gäller bara inte att glömma "ringa" när du kommer tillbaka eller lämnar datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara ska splitta mikrofonen så den går till både dator och telefon så räcker det kanske med en 39:- kabel från Kjell. Det knepiga med signalerna i 3.5mm kablar är att få ihop dem igen. Det är därför du vill ha både en line-in och mikrofoningång i datorn, för då mixar datorn ihop signalerna korrekt själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fast det gör den ju.

Du kan knappa in koden för att vidarekoppla samtal, så att du har det som en post i din telefonbok.

När du stänger av datorn eller lämnar den "ringer" du denna post och så är telefonen tillbakakopplad (en post för vidarekoppling och en för tillbakakoppling).

Det är inte jobbigare än att ta loss ett headset. Det gäller bara inte att glömma "ringa" när du kommer tillbaka eller lämnar datorn.

Det kan vara en nödlösning. Men då måste jag öppna ett andra konto i Skype för den fasta telefonen och då uppstår frågan hur jag hanterar ingången mellan mobilen och den fasta... Ironiskt är att det skulle bara behövas en enkel lite fördelningsanordning med en knapp. Märkvärdigt att det inte existerar när marknaden öser ut massor med invecklade dock onödiga produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara ska splitta mikrofonen så den går till både dator och telefon så räcker det kanske med en 39:- kabel från Kjell. Det knepiga med signalerna i 3.5mm kablar är att få ihop dem igen. Det är därför du vill ha både en line-in och mikrofoningång i datorn, för då mixar datorn ihop signalerna korrekt själv.

Jag behöver ju dela både på mikrofonen och hörluren. Jag har testat line-in via usb med den beställda prylen, men det fungerade inte. Som jag skriver i mitt andra svar, det skulle bara behövas en enkel lite fördelningsanordning med en knapp för att lösa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag är inne på .M's lösning nu..

 

Mixerbord.

 

De kosta ett par hundralappar (kan säkert hitta superbilligt från Asien) men du slipper massor med sladdar.

Annars kan du "mixa ljudet" som du vill genom att köpa massor med små stumpar som delar ut kanalerna till in /ut och tillbaka igen. Jag funderade på den lösningen men inser snabbt att jag inte själv skulle vilja ha den högen med kablar. :-)

 

 

Annars ser jag inte varför du inte skulle kunna vidarekoppla ditt fasta nummer till ditt existerande mobilnummer (som du redan har på Skype). Fördelen med detta är att inte två olika samtal kan ringa in samtidigt. :-)

 

post-66198-0-09897200-1465899124_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag är inne på .M's lösning nu..

 

Mixerbord.

 

De kosta ett par hundralappar (kan säkert hitta superbilligt från Asien) men du slipper massor med sladdar.

Annars kan du "mixa ljudet" som du vill genom att köpa massor med små stumpar som delar ut kanalerna till in /ut och tillbaka igen. Jag funderade på den lösningen men inser snabbt att jag inte själv skulle vilja ha den högen med kablar. :-)

 

 

Annars ser jag inte varför du inte skulle kunna vidarekoppla ditt fasta nummer till ditt existerande mobilnummer (som du redan har på Skype). Fördelen med detta är att inte två olika samtal kan ringa in samtidigt. :-)

 

attachicon.gifkoppling.png

Du har rätt i allt. Jag vill dock ha separata lösningar. Bland annat så att jag har kontakt även när något av dem inte är tillgängligt. Att de kan ringa samtidigt det får jag så ut med redan i dag. Mixerbord har jag funderat över. Men de är vanligen för stora, har en massa möjligheter, men som jag kan bedöma inte just det jag behöver. Exakt som din skiss visar. En liten box på ena siden med ingång för dator in/ut och telefon in/ut samt på andra sidan för headset in/ut. Dessutom en knapp på överdelen för att koppla mellan dator-telefon. Krångligare behöver det inte vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fundering bara.. den fasta telefonen, det är väl en vanlig analog telefon utan några 3,5 mm uttag osv?

Ett headset till den kopplas väl in i stället för "luren", i ett modularuttag?

Det är väl frågan om en helt annan impedans osv. i en sådan anslutning än vad det är i en dator/mobil?

Åtm. var det så förr när jag själv letade exakt samma lösning.

 

Så om det inte kommer att lira bra "elektriskt"/signalmässigt är det väl ingen idé att leta någon form av splitter/enkel knapp.

Då behövs en aktiv pryl som är avsedd för båda dessa typer av apparater.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fundering bara.. den fasta telefonen, det är väl en vanlig analog telefon utan några 3,5 R+mm uttag osv?

Ett headset till den kopplas väl in i stället för "luren", i ett modularuttag?

Det är väl frågan om en helt annan impedans osv. i en sådan anslutning än vad det är i en dator/mobil?

Åtm. var det så förr när jag själv letade exakt samma lösning.

 

Så om det inte kommer att lira bra "elektriskt"/signalmässigt är det väl ingen idé att leta någon form av splitter/enkel knapp.

Då behövs en aktiv pryl som är avsedd för båda dessa typer av apparat.

Rätt om olika anslutningar. Men jag har skaffat en dosa som omvandlar telefonkontakten till headsetets dubbelkoppling (hörlur och mik). Det ger bättre komfort och bättre ljud även om det naturligtvis inte blir stereo. Därför började jag fundera på att enkelt kunna använda samma hörlur också till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt om olika anslutningar. Men jag har skaffat en dosa som omvandlar telefonkontakten till headsetets dubbelkoppling (hörlur och mik). Det ger bättre komfort och bättre ljud även om det naturligtvis inte blir stereo. Därför började jag fundera på att enkelt kunna använda samma hörlur också till datorn.

 

Ah! Okej. Då ska jag kika runt lite jag med..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt om olika anslutningar. Men jag har skaffat en dosa som omvandlar telefonkontakten till headsetets dubbelkoppling (hörlur och mik). Det ger bättre komfort och bättre ljud även om det naturligtvis inte blir stereo. Därför började jag fundera på att enkelt kunna använda samma hörlur också till datorn.

Är det mobilanslutningen med 4-polig kontakt eller är det klassiska pc-headset med två 3,5mm kontakter för hörlur och mik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det mobilanslutningen med 4-polig kontakt eller är det klassiska pc-headset med två 3,5mm kontakter för hörlur och mik?

Det är det sist nämnda, med två kontakter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en idé som bör funka men jag börjar med en liten fundering.

En mikrofon-kontakt á 3,5 mm har väl oftast en "stereo-propp" dvs. tre kontaktytor.

Men - det är väl egentligen bara två av dessa som används? Signaljord närmast kabeln och, gissningsvis, toppen på kontakten?

Stämmer detta? För micken i sig lär ju knappast vara stereo...

 

Steg 1.

Om man skulle ansluta en mick till en

 

post-52940-0-65997700-1465929968_thumb.jpg

 

Så skulle man väl få mickens signal på antingen den röda eller den vita proppen?

 

Jag fyller på i detta inlägg så länge:

Om ovanstående funkar - steg 2.

En likadan adapter används för lurarna och där är det ju stereo så där får man de båda kanalerna på vit resp. röd.

 

 

Steg 3a.

Till den fasta telefonen finns, om jag fattat rätt, en 3,5 mm hona för mikrofon, en 3,5 mm hona för hörlurar.

Om jag vill konvertera dessa behöver jag två stycken

 

post-52940-0-97087300-1465929130_thumb.jpg

 

För hörlurarna funkar det ju och min teori stämmer ska röd eller vit kunna nyttas till mikrofonen.

 

Steg 3b.

För datorn finns ju också två 3,5 mm honor.

Utrustning lika steg 3a.

 

Steg 4.

En audio/video-omkopplare som jag inte hittar längre men som finns här hemma...

 

Ser ut som denna: http://www.aliexpress.com/item/New-4-Port-Input-1-Output-AV-Audio-Video-RCA-Switch-Box-3739/32472137959.html

Tryckknappar i stället för skjut- eller vridreglage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en idé som bör funka men jag börjar med en liten fundering.

En mikrofon-kontakt á 3,5 mm har väl oftast en "stereo-propp" dvs. tre kontaktytor.

Men - det är väl egentligen bara två av dessa som används? Signaljord närmast kabeln och, gissningsvis, toppen på kontakten?

Stämmer detta? För micken i sig lär ju knappast vara stereo...

 

Steg 1.

Om man skulle ansluta en mick till en

 

attachicon.gif1.jpg

 

Så skulle man väl få mickens signal på antingen den röda eller den vita proppen?

 

Jag fyller på i detta inlägg så länge:

Om ovanstående funkar - steg 2.

En likadan adapter används för lurarna och där är det ju stereo så där får man de båda kanalerna på vit resp. röd.

 

 

Steg 3a.

Till den fasta telefonen finns, om jag fattat rätt, en 3,5 mm hona för mikrofon, en 3,5 mm hona för hörlurar.

Om jag vill konvertera dessa behöver jag två stycken

 

attachicon.gif2.jpg

 

För hörlurarna funkar det ju och min teori stämmer ska röd eller vit kunna nyttas till mikrofonen.

 

Steg 3b.

För datorn finns ju också två 3,5 mm honor.

Utrustning lika steg 3a.

 

Steg 4.

En audio/video-omkopplare som jag inte hittar längre men som finns här hemma...

 

Ser ut som denna: http://www.aliexpress.com/item/New-4-Port-Input-1-Output-AV-Audio-Video-RCA-Switch-Box-3739/32472137959.html

Tryckknappar i stället för skjut- eller vridreglage.

Miken delas nog också trots att den inte är stereo, då den ska ju höras i båda öronen. Enligt din idé skulle behövas minst 4 kabel plus omkopplaren. Sedan vet jag inte riktigt hur baksidan ser ut om det finns plats då för headsetet. Men det fungerar kanske ändå inte för ca 300-400 kr. Jag har redan satsat fem hundra på ett  - misslyckat - experiment. Nu söker jag gärna en konkret och säker lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker nog återigen föreslå min lösning, men jag specar den lite tydligare. Dock vet jag inte om TAL har både line-in och mikrofoningång på sin dator. Om det bara finns en, så kommer en mixer att behövas.

  • Koppla hörluren till hörlursuttaget på datorn.
  • Koppla en 3.5mm sladd från hörlur ut på telefonen till line-in (mikrofon) på datorn.
  • Se till att Windows lyssnar på porten
    post-40189-0-49580500-1465966413_thumb.png

Nu borde du kunna höra telefonen i hörlurarna från datorn. Eftersom det är en stationär telefon så räcker det antagligen med att lyfta luren så ska tuuuut höras.

 

Med hjälp av en sån här förgreningskabel och möjligtvis en dubellhona så delar du mikrofonen, en går till telefonen och en till mikrofoningången på datorn. Nu borde ljudet från mikrofonen gå till både datorn och till telefonen. Du kan dela en 3.5mm kabel och ljudsignalen i den utan större problem, du kan inte få ihop den utan en mixer. Ljudkortet i datorn fungerar som mixer därför kan vi göra så här.

 

Om det är så att du enbart har en mikrofoningång eller enbart en line-in då måste du ha en separat mixer. Dessa brukar envisas med att ha XLR-anslutning för mikrofon så en gäng konverterare kommer även behövas.

 

Den största huvudvärken kommer ifrån att du vill ha ljudet från din mikrofon till datorn, för annars är det samma uppsättning som jag kört i ett par år nu, så jag känner mig rätt bekväm med att lösningen fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goda idéer! Jag har dock testat de flesta av dem. Någon extra ljudingång förutom mikrofonen har jag inte. Jag har dock testat en omvandlare som skulle göra det via usb. Det fungerade dock inte riktigt. Grundproblemet är att om jag lyfter luren utan att genom program eller fysiskt skärma av datorn, då börjar de två enheterna bråka med varandra. Antingen blir det svagt ljud och/eller högt brus. Något program för den funktionen har jag inte hittat. En fysisk lösning verkar ändå vara mer praktisk. Det behöver inte vara mer komplicerat än på bifogad skiss. Dvs två par kontakter på baksidan (för mik-ljud från telefon-dator), ett par på framsidan för headsetets mik och hörlur samt en knapp på ovansidan för att kunna välja något av paren på baksidans portar.

post-24245-0-43980100-1466002878_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den skulle gå att koppla "baklänges" men det har bara EN anslutning för mikrofon.

 

 

Samma lösning som jag hade i #17 men som Ts ansåg bli för dyr.

Jo, jag har kollat dessa. Men som du också säger den första har bara en anslutning för mikrofon. Den andra har inget alls...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...