Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

All epost går till skräplådan - Thunderbird


tomashag

Rekommendera Poster

All inkommande epost har plötsligt börjat skickas till skräplådan utan att jag har gjort några ändringar i inställningarna för Thunderbird. Jag kan få dom att gå till inkorgen igen om jag återställer inlärningen för skräppost, hur länge det varar vet jag inte. Vad kan ha hänt? Jag har inte lagt in några filter. Jag använder inte SpamAssasin. Problemet har uppstått på 2 datorer samtidigt. Jag har Loopia som epostleverantör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hmm, har inte varit med om liknande, fast jag också har TB. Ibland händer det men allt?

 

Se detta ifall det kan lösa problemet:

https://support.mozilla.org/sv/questions/1035377

 

Men det slår mig en sak: vilket antivirusprogram kör du med och har detta sk. spam-kontroll? I.o.m. du kanske fått en uppgradering av detta så kanske detta skickar vidare all din e-post till papperskorgen?

 

Och lite överkurs: Mozilla Thunderbird Junk Mail Controls

Bara ett långskott, tyvärr.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Norton Internet Security. Jag kollade på dess skräpkontrollinställningar men såg inget intressant där, åtminstone inget som jag begriper mig på. Mailen verkar fortfarande gå till inkorgen efter återställningen av skräpkontrollinlärningen men jag upptäckte något nytt : när jag högerklickar på ett mail och märker det som skräppost så flyttas det inte till skräplådan som det har gjort tidigare utan ligger kvar i inkorgen. Jag kör Windows 7 och har kört Never10 på båda datorerna men det borde väl inte ha med saken att göra. En annan dator som kör Windows 10 har inte några problem med mailen. Dock är det mycket mindre trafik på den datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Låter som att TB mail-filen bivit korrupt eller TB

Att ominstallera detta är nog första steget och inga av dina email skall gå förlorade.

Ladda ned och installera TB igen: https://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/

.

Funkar det inte, kanske testa detta, fast på egen risk: http://www.dumay.info/9/2012/04/hur-du-aterstUller-Thunderbird-filer.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att TB eller inkorgen på båda datorerna skulle ha blivit korrupt är väl kanske inte så troligt. Datorerna är placerade på helt olika ställen. Att mailet som jag märkte som spam inte förflyttades till skräplådan är väl ganska misstänkt. Kan det inte vara en ledtråd till vad som kan ha hänt? Inkorgarna på båda datorerna är mycket stora med tusentals mail, kanske en ledtråd. Ytterligare info : vi kör pop3 och ena datorn är satt att lämna kvar mailen på servern för att alla mail ska sparas på den andra, som då är satt att radera mailen på servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Att TB eller inkorgen på båda datorerna skulle ha blivit korrupt är väl kanske inte så troligt

TB version 44 från ver 33 just vid uppdateringen ställde till nåt oerhört märkligt på min ena maskin:

Jag har alltså skapat undermappar i olika kategorier för olika typer av e-post, vips var hälften (c:a 25 st) av dessa i en undermapp till papperskorgen!

Vad?

 

Så innan jag hinner bry mig och sätta igång och stöka så lät jag det bero ett tag, men så kom TB ver. 45.1.1 med omstart och allt och döm av min förvåning: ja då var alla mina undermappar tillbaks där dom skulle vara och märk väl, det var endast en del av dessa, andra undermappar med alla dess e-mail låg kvar där dom skulle.

Har ingen aning om detta är relevant för ditt problem, ville bara visa att programvaror ibland kan ställa till med dom mest underfundiga saker.

 

Ps. jag är glad att jag kontinuerligt tar backup - inkremental med Acronis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut på serversidan? Är det säkert att det är TB som styr om eposten till skräpkorgen? Om det skett samtidigt två olika datorer kan det vara på serversidan det går fel.

 

Du kan väl logga in till ditt konto via en webbläsare, hur ser det ut där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mailen verkar fortfarande gå till inkorgen efter återställningen av skräpkontrollinlärningen men jag upptäckte något nytt : när jag högerklickar på ett mail och märker det som skräppost så flyttas det inte till skräplådan som det har gjort tidigare utan ligger kvar i inkorgen.

Kontrollera inställningarna för skräppost här:

Firefox-menyn - Alternativ - Kontoinställningar

Under kontot i vänsterkolumnen välj Skräppost.

Ny skräppost ska flyttas.

 

Man kan få problem med väldigt stora mappar, särskilt när det är dags att komprimera dem, och om man inte vill sortera mejl utifrån vad de handlar om kan man göra mappar för olika år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skräppostflyttning är redan aktiverad. Inkorgen innehåller 4000 mail och är på 1.6GB. Om man klickar på mappegenskaper för inkorgen så kan man tydligen reparera mappen. Är detta att rekommendera?

Till Monshi : menar du Loopias mailserver? Kan den bestämma var mailen hamnar på min dator?

Felet har kommit tillbaka nu. Jag tryckte på hämta meddelanden och såg ett meddelande en sekund på inkorgen sedan flyttades det till skräpkatalogen. Upptäckt en sak till : om jag drar upp visningen så att det senaste mailet visas längst upp, går över och tittar på en annan mapp och sedan går tillbaka till inkorgen så visas mail från mars längst upp! Jag har också varit inne på webmail och såg ett mail i inkorgen där. När jag läste hem det så hamnade det i skräpkorgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag menar loopia, deras server. Där sker säkerligen en primär sortering av epost, bort med en del skräp.

 

Men nu ser jag att du varit inne på webmailen och där ser det rätt ut.

 

Mitt tips är då lika enkelt som effektivt:

1: Skapa backup av Thunderbird med mozbackup

2: Avinstallera TB och radera alla mappar TB har skapat. Alla mail.

3: Installera om TB. Om du hämtar epost via IMAP kan du stanna där annars gå till punkt 4

4: Återställ valda delar vi mozbackup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skräppostflyttning är redan aktiverad. Inkorgen innehåller 4000 mail och är på 1.6GB. Om man klickar på mappegenskaper för inkorgen så kan man tydligen reparera mappen. Är detta att rekommendera?

Bara om du har de problem som står angivna, dvs sånt där det verkar som att informationen för mappen (index) och själva meddelandena inte stämmer överens. Det lär inte påverka att normala meddelanden tolkas som skräppost.

 

Jag tror att din Thunderbird mår bra av att få en mindre inkorg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hjälpte det inte med att dra ner på inkorgen. Den är nu på 1300 i stf 4000 mail. Underligt nog minskade inte storleken på disk, den är kvar på 1.6 GB. Jag måste nu ge upp försöken att fixa till TB eftersom eposten används yrkesmässigt och användaren är inte alls intresserad av mera krångel :) . Jag får nu gå tillbaka till Windows Live Mail 2012 men jag blir inte riktigt klok på om den kommer att fungera i fortsättningen. Kan någon förklara för en lekman hur det ligger till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Live Mail 2012 kommer inte att fungera med konton som har @outlook.com, @hotmail.com, @live.com, eller @msn.com. Har du alltså kontakter som har någon av dessa, kommer du inte att kunna hämta deras e-post med WLM.

 

Alla andra e-post konton kommer fortfarande att fungera.

 

Har du Windows 10, kan du använda den inbyggda E-post appen i Windows 10. Den rekommenderas av Microsoft som alternativ och ska fungera med alla konton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hjälpte det inte med att dra ner på inkorgen. Den är nu på 1300 i stf 4000 mail. Underligt nog minskade inte storleken på disk, den är kvar på 1.6 GB. Jag måste nu ge upp försöken att fixa till TB eftersom eposten används yrkesmässigt och användaren är inte alls intresserad av mera krångel :) . Jag får nu gå tillbaka till Windows Live Mail 2012 men jag blir inte riktigt klok på om den kommer att fungera i fortsättningen. Kan någon förklara för en lekman hur det ligger till?

 

Storleken minskar inte förrän du gör en komprimering av mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vertpre, jag är fortfarande lite konfunderad. I ett inlägg i en annan tråd skriver du :

 

OK, men det gäller endast Microsofts webmail alternativ. Alla andra e-mail konton kommer fortfarande att fungera med Live Mail.

 

Är de konton som du angav tidigare webmail?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vertpre, jag är fortfarande lite konfunderad. I ett inlägg i en annan tråd skriver du :

 

OK, men det gäller endast Microsofts webmail alternativ. Alla andra e-mail konton kommer fortfarande att fungera med Live Mail.

 

Är de konton som du angav tidigare webmail?

 

Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett försök till med TB - jag klickade ur aktivera skräppostkontroll för detta konto och då gick alla mail till inkorgen. Detta innebär givetvis att även skräpmail går till inkorgen. Kan någon klura ut vad som är fel med min TB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste någonstans på sidan du angav att man ska träna skräppostkontrollen genom att märka 100 skräpmail som skräp och 100 icke skräpmail som ok för att det ska fungera. Det verkar nästan lite väl häftigt tycker jag. Användaren har kört TB i några veckor utan att märka några mail och det gick bra ända tills för någon vecka sedan då allt hamnade i skräplådan. Det är väl ganska troligt att det är skräppostkontrollen som krånglar eftersom det fungerar när jag avaktiverar den. Suck, sådana problem hade jag aldrig när jag körde WLM :) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft TB i kanske 10 år utan något sånt problem så det är ju inget generellt problem med Thunderbird, och jag har ju sett trådar där folk med WLM har fått normala mejl sorterade som skräppost.

 

Har du kontrollerat meddelandefilter i TB så att det inte är något sånt som flyttar mejlen?

Är du valt att mejl från insamlade adresser eller i den personliga adressboken inte ska sorteras som skräppost?

Har du prövat med att aktivera loggning av skräppostfiltret och sen kollat loggen?

 

Någon mobil eller annat som också hanterar samma mejl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort flera saker på en gång - det ska man väl inte göra kanske men detta har jag gjort : aktiverat skräpkontroll i TB igen, nollställt inlärningen, satt mail från insamlade adresser som icke skräp samt komprimerat mapparna. Nu har det gått hela dagen och allt verkar ok nu men man kan ju undra vad som egentligen startade det hela. Inom parentes kan jag nämna att Loopia kör SpamAssassin så det behöver man inte aktivera i TB. Man kan dessutom ställa in hur tuff filtreringen ska vara. Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...