Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Polisen varnar för bluffmejlen: "Klicka inte!"


NordicOne

Rekommendera Poster

Det finns ju många varianter/versioner och de blir allt värre. Man kan ju alltid installera om Windows, eftersom alla ens filer är krypterade och därmed oåtkomliga, är det ju inte så besvärligt att göra det.

 

DN har haft en artikelserie om ransomware i veckan och detta är en av artiklarna: http://www.dn.se/nyheter/sverige/utpressarna-laser-din-dator-tjanar-miljoner/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok hur är det finns det Antivirus som skyddar idag mot detta ? - finns ca 120 varianter...

Eller är det kört så fort du klickar på länk i nätfiske mailet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antivirusprogrammen försöker skydda datorerna mot alla skadliga program, inkl. ransomware, men det är svårt för dem att alltid hinna med när det kommer nya versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Det finns inget antivirusprogram som skyddar mot den största risken. Nämligen den som befinner sig mellan tangentbordet och ryggstödet på stolen framför datorn! Inget skadligt kan ta sig in i en dator utan hjälp av den som använder den!!

Det finns antivirusprogram med realtidsskydd som kan stänga ner en sida med skadligt innehåll. Men i slutändan är det inget som kan installeras på en dator utan hjälp av den som använder den!!!

 

/ Jari

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om det här för ca 10 år sedan. Får ett mail från en vän med ämnet Mitt CV.

Och så är det samma mail jag fått för nått år sedan,  men NU en bifogad fil Mitt CV.doc.exe eller var det Mitt CV.doc.com ?

Vilket jag ser direkt eftersom jag jobbar "utåt" enbart i linuxreleaser.

Där filnamn alltid visas komplett.

I varje fall i de linuxreleaser jag kört.

Ingen konst gå in med en editor i filen och innehållet har inget med hans CV att göra.

Han hade fått skit i datorn och spritt det till alla, vänner, kunder, leverantörer , alla han haft mailkontakt med.

 

Men hur är det i Windows? Är det fortfarande i W10 så att by default visas inte filändelser på "kända" filer ?

Dvs kör du Windows kommer du som default i mailet se bifogade filen Mitt CV.doc ?

 

Eller som det varit i Ransomwareattakerna typ mail från Posten med bilaga DinAVI.pdf

istället för det fullständiga namnet DinAVI.pdf.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur är det i Windows? Är det fortfarande i W10 så att by default visas inte filändelser på "kända" filer ?

Dvs kör du Windows kommer du som default i mailet se bifogade filen Mitt CV.doc ?

 

Eller som det varit i Ransomwareattakerna typ mail från Posten med bilaga DinAVI.pdf

istället för det fullständiga namnet DinAVI.pdf.exe

Japp, så är det fortfarande :thumbsdown:

 

 

 

Men i slutändan är det inget som kan installeras på en dator utan hjälp av den som använder den!!!

 

/ Jari

Man behöver ju inte göra något mer än ta fram en webbsida som blivit hackad eller fått in en skadlig annons och det är ju svårt i förväg att veta att just idag visar en viss nyhetstjänst skadliga annonser ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antivirusprogrammen försöker skydda datorerna mot alla skadliga program, inkl. ransomware, men det är svårt för dem att alltid hinna med när det kommer nya versioner.

 

Så kanske inte helt fel att komplettera Anivirus/Malware program med säker DNS - Comodo har en som jag har sett stoppa sidor sedan kan ju SpywareBlaster vaccinera datorn mot många siter det bör man ju ha också Sedan finns ju tillägg för webbläsare som kan stoppa en hel del ingår ibland i Antivirus/Malware programmen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kanske inte helt fel att komplettera Anivirus/Malware program med säker DNS - Comodo har en som jag har sett stoppa sidor sedan kan ju SpywareBlaster vaccinera datorn mot många siter det bör man ju ha också Sedan finns ju tillägg för webbläsare som kan stoppa en hel del ingår ibland i Antivirus/Malware programmen

OpenDNS är en bra DNS-server också. Sen har många antivirusprogram, åtminstone betalversioner, kontroll av vilka webbplatser man försöker besöka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...