Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Musikanläggning i verkstaden


DePhaz

Rekommendera Poster

Jag har en tanke men vet inte om den är något bra. Kanske kan man få lite hjälp med detta...

 

Jag håller på att färdigställa en ny verkstad/snickarboa i källaren och tänkte då sätta in en ljudanläggning baserat på en Yamaha RX 330. Funderar nu över högtalare. Min första tanke var att försöka återanvända högtalarna från ett gammalt hemmabiosystem eftersom de är små och lättplacerade. Men låter det sig göras? Dessa system är ju konstruerade på ett lite annorlunda sätt så att olika ljud kommer från olika håll. Ser problemet att det blir för mycket diskant om jag använder dessa högtalare men är inte säker då jag ej är sakkunnig. Så vad säger expertisen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min första tanke är att mindre hembiohögtalare brukar förlita sig på att man har en sub i rummet för bas, så du kanske kommer uppleva ljudet som lite tunnt. Om det inte är så att du plannerat ställa in en sub i verkstaden.

 

Men å andra sidan så är det en verkstad och jag misstänker att hifi-ljud inte är prio ett då olika maskiner och liknande kommer ändå föra oväsen plus akustiken är kanske inte på topp.

 

Så om vi prioriterar budget över ljudkvalite och du redan har högtalarna så är det antaligen bästa lösningen då det antagligen inte kommer kosta dig någonting att ställa dit dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju högtalarna så du kan ju testa. Förstärkaren ska ha högtalare från 4 ohm, kopplar du in två par måste de då vara 8 ohm eftersom de parallellkopplas. Googlade förstärkaren och INPUT väljaren verkar vara en svag punkt men i en verkstad ligger den väl oftast på samma hela tiden så det borde ju inte vara något problem.

:thumbsup: för återanvändning av gamla RIKTIGA stereo grejer istället för nya små plastlådor.

Ifall du börjar söka nya/begagnade högtalare så ta helst med basreflexhålet framåt om de ska stå mot en vägg. Har du rum för lite större högtalare så kan du hitta billigt på tradera eller blocket eftersom alla ska ha små trådlösa multiroom uppsättningar nuförtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag tolkar dig så att det nog vore bättre med riktiga stereo högtalare. Hade på känn att det var så. Nå, det finns bra och billiga högtalare att köpa. Kan som sagt inget om det här med Hi-Fi. Allt jag vet är att det står något om 6-16 ohm vid högtalar ingången. Provade en liten subwoffer, troligtvis 8 ohm) men den guck bara ett tag. Det kan ju troligtvis vara kabelbrott eller något men i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade förresten "Surroundhögtalare & stativhögtalare" på prisjakt sorterat efter pris. Det fanns några billiga varianter där men vet inte om de är något bra. De ska ju tåla lite skit också ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så mycke skit behöver de inte tåla för din förstärkare ligger på max runt 40W/kanal :-). Men det är ändå mer än t ex en 5*100W A/V förstärkare för de billiga är mest sk*t. Vad har du för budget? Wharfedale diamond-serien har fått bra betyg och är förmånliga. Magnat, Jamo, Klipsch, Kef, Dali, JBL mm är alla kända märken. I dagens läge får du ganska bra bas redan med 5 1/4" bas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så mycke skit behöver de inte tåla för din förstärkare ligger på max runt 40W/kanal :-). Men det är ändå mer än t ex en 5*100W A/V förstärkare för de billiga är mest sk*t. Vad har du för budget? Wharfedale diamond-serien har fått bra betyg och är förmånliga. Magnat, Jamo, Klipsch, Kef, Dali, JBL mm är alla kända märken. I dagens läge får du ganska bra bas redan med 5 1/4" bas.

Jag tänkte på "skit" rent bokstavligt talat för det blir ju gärna dammigt emellanåt. Budget? Tja, priset avgör. 5-600 kronor kanske, inte så mycket mer.Det ska bara låta bra. Helst ska de vara små också.Nå, jag ska kika på de namn du presenterade och se vad jag får fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du tänkte på sån skit :-). De tål en del, min bror har en gammal bergsprängare som legat ute i regn och nu de sista 20 åren har den konstant kontakt med trädamm i hans snickeri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Update:

 

Har inte riktigt orkat ta itu med detta ännu och eftersom jag fått låna en högtalare av en kollega så har det varit ett icke problem. Kom dock att tänka på ett stereo projekt jag gjorde en gång där högtalarna var i byggsats. Jodå, det finns fortfarande byggsatser på Conrad. Hittade art nr 1300721 (verkar innehålla material för 2x ) 300290 och 300271. Får lägga en beställning längre fram. Ville bara skriva detta i tråden ifall någon är intresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...