Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skannerproblem i ny multifunktionsskrivare


Aja

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en bärbar HP-dator (Envy Touch smart 17 tum) 1½ år gammal och en helt ny multifunktionsskrivare Brother DCP L-2520 DW. Den fungerar bra att skriva ut och kopiera med. Kopiorna blir av god kvalitet. Men när jag skannar in en svart-vit bild i 1200 dpi och sparar som fil i datorn blir det svarta prickar på den vita bakgrunden.

 

Jag har varit i kontakt med Brothers support flera gånger. Eftersom kopiorna blir bra men inte inskannade bilder var deras hypotes att det var fel på skrivarkabeln, då det är samma funktion som kopierar och skannar. Kabeln är bytt men problemet kvarstår. Nu har Brother skickat en ny skrivare men det är samma problem med den. Då är deras slutsats att det inte kan vara samma fel på två skrivare - vilket jag tycker låter rimligt - och att felet måste finnas i datorn. Jag har tyvärr ingen annan datorn tillgänglig att testa med.

 

Tacksam för idéer om vad detta problem kan bero på!

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är prickarna på samma ställe var gång?

 

Skit på glaset på scannerytan?

 

Är det enstaka eller många prickar?

 

Är prickarna jämnt fördelade över hela bilden?

 

Kan du inte lägga upp en bild här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutinerna är redan installerade från Brothers webbplats.

Glaset är rengjort.

 

Det är ibland många prickar ibland få och de är inte alltid jämnt fördelade över sidan. Jag kan inte heller säga att de finns på samma ställe på varje bild.

 

Jag hittar ingen länk där jag kan bifoga en inskannad bild.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en gammal Brother multifunktionsskrivare, på min skrivare finns det i inställningarna en inställning för kontrast, om man ändrar denna inställning så erhålls en bild med mer eller mindre prickar. Ta en titt i instruktionsboken efter inställningar för scanning.

 

För att kunna bifoga bild så måste du välja läge "Använd fullständig editor" och då får du längst ner till vänster upp en knapp som du trycker på för att kunna välja bild att bifoga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser nu att kontrastinställningen inte är åtkomlig när man scannar in som svart-vit, däremot om man skannar in som gråskala. Svart-vit inskanning sker såvitt jag vet som bitmap-bild. Jag sparar som tif-bild.

 

Till husbehov funkar väl bilderna, men jag ska skanna massa bilder som ska tryckas och då duger inte kvaliteten.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Gå ner i upplösning. 1200 DPI för såna typer av bilder är för mycket skulle jag tippa. Det är ju inte direkt färgfoton du skannar.

Testa  med 300 eller 600 dpi eller nåt?

 

Men nån inställning måste du ju kunna göra, efter att du först förhandsskannar och sedan ändrar på ljusstyrka etc.

Vid hög skannerupplösning så blir det känsligt med om inte det vita i bilden är helt vitt, och då kan man få testa att ändra detta eller ljusstyrkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av proffsen och tryckerierna har jag lärt mig att svat-vita tekningar ska skannas i 1200 dpi medan det räcker med 300-400 dpi för färgbilder om de skannad bilderna ska tryckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljusstyrkan kan jag ändra men det avhjälper inte problemet. Det har jag testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det i skannerprogrammet någon ruta som heter "unsharp mask"? det sätter på skärpa och av egen erfarenhet när man skannar fotonegativ så blir det inte bra.

Unsharp mask söker kontraster och höjer kontrasten där så pappersfiber kan få en liten kant/skugga som förstärks pga unsharp mask.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nu ganska övertygad om att prickarna ligger i originalet. De syns inte för blotta ögat men blir förstärkta vid scanning. I den flatbäddsscanner jag tidigare scannat liknande original finns inga prickar, men den kanske har ett filter inbyggt i programvaran vilket saknas i denna multifunktionsskrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tittar på de bilderna som är tagna samtidigt. Bruset ligger inte exakt på samma plats bilderna emellan men en stor del av bruset försvinner om man tar ena bilden minus den andra.

 

Dvs bruset är ganska konstant. Pröva lägre dpi, dvs mindre storlek, och se hur bruset förändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skannern duger till husbehov, men när jag ska skapa bilder som ska tryckas får jag använda en annan skanner - eller också får jag bearbeta bilderna i Photoshop efter inskanning. Då krävs hög upplösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja, tittar på de bilderna som är tagna samtidigt. Bruset ligger inte exakt på samma plats bilderna emellan men en stor del av bruset försvinner om man tar ena bilden minus den andra.

 

Dvs bruset är ganska konstant. Pröva lägre dpi, dvs mindre storlek, och se hur bruset förändras.

Ja precis det jag föreslog tidigare att testa.

Prova att sänka dpi till 600 eller 300 eller varför inte 150?

 

Jag känner ju igen fenomenet och varit med om detta. Är det för hög ljusstyrka och för hög upplösning, så blir det prickar från det vita på papperet - som inte alls är helt vitt..

Problemet är ju inte skannern i sig, utan den skanner-programvara du använder. Går det inte att ställa in ljusstyrka tex. så testa en annan skanner-programvara istället.

 

Jag har ju möjlighet som ex. att skanna både från Adobe Photoshop och Adobe Acrobat Pro - direkt inifrån dessa program och du måste väl ha samma möjlighet?

Se här och jag har många olika möjligheter inkl. custom där jag själv bestämmer alla nivåer och upplösningar:

post-73434-0-32047500-1465646011_thumb.png

 

post-73434-0-64266200-1465646476_thumb.png

Ps. Det finns ännu fler inställningar...

Och som jämförelse: jag skannar aldrig ett svart/vitt text dokument högre än 200 dpi

 

Annars testa detta:

Vuescan skanner-program: https://www.hamrick.com/

Om det skulle behövas installerar du en Twain-drivrutin eller se detta: http://www.brother-usa.com/FAQs/Solution.aspx?FAQID=200000024280&ProductID=FAX2840&Keyword=.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla förslag!

 

Jag har inte Acrobat Pro och endast Photoshop Element. Har inte kollat om det går att scanna inifrån det programmet.

 

Min lösning just nu har varit att skanna in bilder på en annan scanner och de bilder jag skannat in på den aktuella skannern kan jag justera i Photoshop Elements genom att gå in på Filter>Brus>Damm och repor. Då får jag bort den fläckiga bakgrunden. Troligen sker det automatiskt i min andra skanners programvara. Att skanna in i gråskala eller med lägre upplösning är ett sämre alternativ när originalen ska tryckas.

 

Jag ska testa Vuescan skannerprogram. Det kanske är en bra lösning på sikt.

 

Trevlig helg!

Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu gjort ett test med Vuescan och där ser bakgrunden helt vit ut. Jag får överväga om jag ska köpa det senare.

 

Tack för tipset.

Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

:thumbsup:

Roligt att tipset fungerade och ja - den medföljande programvaran är inte bra men så brukar det vara, oavsett skanner, men Vuescan har alltid fungerat på alla typer av skannrar.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...