Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Rockrulle

Sammanfoga tre excel filer till en

Rekommendera Poster

Jag har tre Excel filer med personaluppgifter som jag behöver sammanställa till en. I alla tre finns personnummer med som en kolumn. I övrigt är det andra kolumnrubriker. Hur ska jag kunna infoga all data så att det hamnar på rätt rad (till rätt post)  i en enda fil? Varje Excelfil innehåller ca. 1800- 2000 rader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag brukar öppna alla tre filer, flytta in bladen så att de hamnar i samma bok, sen brukar jag använda INDEX(PASSA) för att få in rätt data på rätt plats.

Jag gissar att du vill ha ett blad med fyra kolumner som resultat.

Personnummer, kol1, kol2, kol3

 

Book1.xlsx

 

 

När du använt formler för att sammanställa och du kontrollerat att allt verkar hamnat rätt, markera då kolumnerna med formlerna i (hela kolumnerna) - kopiera. Högerklicka sen på samma markering igen och välj "klistra in värden".

Med denna metod ersätter du formlerna med deras resultat och du kan därefter radera de två andra bladen.

Redigerad av Axi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar öppna alla tre filer, flytta in bladen så att de hamnar i samma bok, sen brukar jag använda INDEX(PASSA) för att få in rätt data på rätt plats.

Jag gissar att du vill ha ett blad med fyra kolumner som resultat.

Personnummer, kol1, kol2, kol3

 

attachicon.gifBook1.xlsx

 

 

När du använt formler för att sammanställa och du kontrollerat att allt verkar hamnat rätt, markera då kolumnerna med formlerna i (hela kolumnerna) - kopiera. Högerklicka sen på samma markering igen och välj "klistra in värden".

Med denna metod ersätter du formlerna med deras resultat och du kan därefter radera de två andra bladen.

 

Det verkar fungera men jag såg inte förrän nu att det var lite besvärligare än så. Ett antal anställda har sin tjänst uppdelad i olika procent där lönen betalas ut från olika konton. Dessa anställda får flera poster   (2 eller 3) i databasen. När jag använder index(passa) så hittar den första posten av varje anställd och returnerar det värdet men inte nästa. Då blir det samma värde igen.

 

Hur kan man komma runt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sant, Index(passa) returnerar endast första träffen.

Är det alltså siffor i de kolumnerna?

Skulle du kunna summera dessa per person till en tredje kolumn?

Book2.xlsx

 

Kolla blad 'bok2' i bifogad fil.

Jag skapade en tredje kolumn där jag använder villkorsstyrd summering. Det innebär att alla rader med personnumret i tredje kolumnen kommer att visa summan av kolumn 2 i de fall där samma personnummer ligger i kolumn1. Detta innebär att du kan returnera det summerade värdet istället.

 

Observera att du måste ändra vilken kolumn som Index(passa) returnerar. Jag har inte ändrat det i bifogat exempel.

Redigerad av Axi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant, Index(passa) returnerar endast första träffen.

Är det alltså siffor i de kolumnerna?

Skulle du kunna summera dessa per person till en tredje kolumn?

attachicon.gifBook2.xlsx

 

Kolla blad 'bok2' i bifogad fil.

Jag skapade en tredje kolumn där jag använder villkorsstyrd summering. Det innebär att alla rader med personnumret i tredje kolumnen kommer att visa summan av kolumn 2 i de fall där samma personnummer ligger i kolumn1. Detta innebär att du kan returnera det summerade värdet istället.

 

Observera att du måste ändra vilken kolumn som Index(passa) returnerar. Jag har inte ändrat det i bifogat exempel.

Tack!

Det var precis som jag tänkt mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...