Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MP3 stereo


Bernt_

Rekommendera Poster

Hepp!

 

Syfte: Skapa en MP3/stereo/TV

 

Finnes: Gammal 25" tv med bra ljud och en scart kontakt. Gammal PC, Pentium 200MMX 98MB RAM/CD/Standard Grafikkort/Standard Ljudkort/2 x HD.

 

Budget: Obefintlig.

 

Resurser: En nätverkstekniker, kan lödda i värsta fall, internet och ni trevliga och hjälpsamma Eforum deltagare.

 

 

____________________________________________

Kan inte komma på något fräckt att skriva här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eventuellt kan du bygga en kabel från RGB till scart som du kan använda för att plugga in tv:n. Sen vill du väl ha några extra högtalare och en förstärkare om det ska bli en seriös stereo.

När du väl knåpat ihop allting så kör du någon schysst equalizer i winamp i fullskärm på tv:n så du får nåt att titta på när musiken spelar också :-).

 

 

eller.. om du vill va riktigt cool..:-)

Köp spånskiva.. bygg en låda av spånet, ta en gammal förstärkare, plocka ur all elektronik ur den stoppa den i trälådan se till att du gör fina hål för alla knappar å sånt. Ta datorn, plocka ur all elektronik, montera den på en annan sida i lådan, se till att hdd lampor å sånt syns genom små hål med plexi för..Ena sidan av lådan bygger du med plexi så man kan se korten därinne, skruva isär tv:n, passa in den snyggt i lådan fixa iordning så kablage å sånt sitter fint i lådan så den går att visa upp...

 

Förgyll det hela med lite uv lampor å sånt invändigt, låt lådan vara obehandlat spån på utsidan för en lite ruffig look. Vips har du en schysst stereo som inte skäms för att visa upp

sig!

 

Gondor

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-10-02 13:38:15 av gondorlias]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, okej! Du börjar bra men sen... nja ;).

 

Är det möjligt att göra en kabel med ljud och bild från datorn till scart? Alltså som du nämner men även med ljudet eller krävs det någon konverter från RGB till scart?

 

 

____________________________________________

Kan inte komma på något fräckt att skriva här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

scart kontakten har ju platser för ljud, så det borde gå att ha en separat kabel från ljudkortet till rätt stift på scarten för ljudet. Har inte testat detta dock..

 

Vad va det för fel på spånskivetv:n snacka om miljölook.. Ja menar, tänk när du bjuder hem folk och säger att min stereo är minsann 100% (skalet iallafall) nedbrytbar...

 

Och om det nångång krisar, så kan du ju alltid hugga upp den i småbitar och blanda i brödet..

 

Gondor

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har surfat runt lite och det verkar bökigt att göra en kabel/konverter själv. Har du något tips på var jag kan köpa en färdig? (Där rök budgeten). Kanske det går att sälja spånnskivorna istället för att bryta ner dem. Jag nöjer mig med att jag själv är 100% nedbrytbar.

 

 

____________________________________________

Kan inte komma på något fräckt att skriva här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

saken är den att jag själv letar efter precis samma sak.. För ett tag sen innan jag hade börjat fundera på detta va jag inne i en expert butik, och kollade på deras kabelhylla, där såg jag det som både du och jag letar efter, men vid det tillfället så letade jag som sagt inte efter en sån kabel så jag köpte den aldrig.. Mest irriterande är att jag sen dess inte sett någon butik som säljer dessa kablar, man får väl helt enkelt bygga en själv..

 

Kolla om du kan hitta en dokumentation på rgb kontakten och en dokumentation på scarten, det borde inte va så svårt att hitta. Sen får man väl helt enkelt knåpa ihop sin egen kabel utifrån detta.

 

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer just nu, men jag söker lite själv oxå så får vi se om vi hittar nåt bra..

 

Mvh

 

Gondor

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara letar efter en scart-kontakt med ingångar för ljud och bild så borde det juh räcka att strosa ner till närmsta onoff/siba/osb/b&W/giganten eller annan elafför alternativt stormarknad.

 

Du lär juh behöva ett grafikkort till burken som kan generera en tv-signal istället, typ komposit.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heh - ska ni bygga en scanadapter, då förstår jag. Låter enklare att köpa ett s/h grafikkort med tv-utgång, eller en scanadapter på CO för en femhundring ,)

 

Ibland har jag funderat om inte en gammal Amiga (typ A1200) skulle fungera bäst, med ett nytt filsystem - underbar RGB-bild för PAL, och en av de hårdvarump3-decoders som finns till dom... och typ Scala eller InfoChannel för att driva det hela? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va e en scanadapter och va finns CO?

TV:n i fråga har inga kontakter för ljud utan endast en scart. Hur löser jag det?

 

 

____________________________________________

Kan inte komma på något fräckt att skriva här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något i den här stilen tänkte jag mig: http://home.snafu.de/dcr/mpeg_hardware.html

 

scanadapter - som konverterar signalen ifrån ditt VGA-grafikkort till något som en TV kan hantera. Onödigt enligt mig - skaffa ett billigt grafikkort med tv-utgång istället.

 

CO = claes olsson eller hur det nu stavas ;)

 

För att få in ljud i din TV köper du en SCART-kabel som har ljudingångar. Mucho simpelt...

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2001-10-02 14:58:55 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaa, jag har funderat kring det också.. Amigan skulle ju kunna dammas av för den här uppgiften..

 

Men som du säger Weyland, så tror jag att den bästa lösningen i det här fallet är att skaffa ett billigt grafikkort med tv ut på..

Första posten i den här tråden säger ju att budgeten är så att säga "stram".

 

Men faktum kvarstår ju att amigan är en intressant spelare i denna diskussion (och många andra också förresten).

 

Gondor

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ett kort med tv-out låter som ett bra alternativ. (hmm, frugan har fått ny tjänst=mer betalt). Då återstår ljudet. Det borde inte bli så komplicerat. Såg ett schema på en scart kontakt någonstans.

Och när allt lirar så blir nästa steg att ersätta mus och tangentbord med en fjärr.

 

 

____________________________________________

Kan inte komma på något fräckt att skriva här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljud in i TVn är ditt absolut minsta problem iaf ;) *äger totalt fyra sådana adaptrar, minst* - en vanlig scartadapter med bara själva scart-kontakten och sedan en composit (gul rca) samt ljudingångar (röd och vit rca) duger fint, en 50-lapp kanske till överpris.

 

Att ersätta mus och tangentbord är det stadie jag är på just nu. http://www.mediatexx.com har mjukvara som kan styra datorn med signaler ifrån en fjärr (förutsatt att du har en fjärr till datorn som fungerar). Annars har jag haft planer på en trådlös trackball eller liknande... under utveckling, håll oss informerade om dina framsteg hursomhelst!

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper du ett kort med composite ut så är det inga problem, det finns scart sladdar med composite för bilden och kablage för ljudet redan färdigt i expert/siba/onoff butiker..

 

Sen är det bara å köra.. Lova att du bygger spånlådan bara :-)

 

Gondor

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får spåna på om lådan. Har faktiskt sett ritningar på en motsvarande låda fast då handlade det om att bygga in en pc i låda som liknar gamla arkadspellådor. Du vet, som fanns i spelhallar förr.

 

 

____________________________________________

Kan inte komma på något fräckt att skriva här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo det har man sett, säkert därifrån som mitt undermedvetna jag skapade bilden av din mp3 stereo :-).

 

En annan idé som slagit mig är att det vore rätt fräckt att bygga en dator som en tavla..

Alltså ta en snygg träskiva, lacka den fint och sedan montera datakomponenterna platt på den, sen sätter man ett plexi för allt som ett tavelglas, förlänger kablar till floppy, cdrom osv och sen hänger man helt enkelt sin dator på väggen..

 

*Funderar vidare*

 

Gondor

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det företaget som vi lämnar in rep på hade en sådan faktiskt. Dock utan glas.

 

 

____________________________________________

Kan inte komma på något fräckt att skriva här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...