Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Din anslutning är inte säker - Firefox


Mikael63

Rekommendera Poster

 

Ägaren av docs.google.com har konfigurerat sin webbplats felaktigt. För att skydda din information från att bli stulen, har Firefox inte anslutit till denna webbplats.

 

Denna webbplats använder HTTP Strict Transport Security (HSTS) för att ange att Firefox bara ska ansluta dit säkert. Därför är det inte möjligt att lägga till ett undantag för detta certifikat.

 

FF 46.0.1

 

:angry::wacko::thumbsdown:

 

Någon väg runt? Eller ska man tvingas använda IE?

Tillägg: Nä, i IE går det tydligen inte att skriva in värden i Google Kalkylark.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underligt, jag provade docs.google.com med FF 46.0.1 och får inte upp den varningsrutan. Sidan öppnar och jag kan skapa ett dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant.

Har ringat in felet till att det uppstår om jag är ansluten via VPN till företagsnätverket.

Med webbläsaren Midori verkar det fungera bra ändå. Får testa Opera med.

Tillägg: Ja, Opera fungerar oavsett uppkoppling. Får köra med den i stället då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant.

Har ringat in felet till att det uppstår om jag är ansluten via VPN till företagsnätverket.

Med webbläsaren Midori verkar det fungera bra ändå. Får testa Opera med.

Tillägg: Ja, Opera fungerar oavsett uppkoppling. Får köra med den i stället då.

 

OK, Det händer för mig också, att vissa sidor inte går att nå, när jag har VPN igång. Sidor som annars går att öppna. Dock verkar det som docs.google.com fungerar även med mitt VPN program igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklaring från Mozilla:

 

it indicates that something on your system or network is intercepting your connection and injecting certificates in a way that is not trusted by Firefox.

...

Some traffic monitoring/filtering products used in corporate environments might intercept encrypted connections by replacing a website's certificate with their own, at the same time possibly triggering errors on secure HTTPS-sites. If you suspect this might be the case, please contact your IT department to ensure the correct configuration of Firefox to enable it working properly in such an environment, as the necessary certificate might have to be placed in the Firefox trust store first.

https://support.mozilla.org/en-US/kb/troubleshoot-SEC_ERROR_UNKNOWN_ISSUER

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det har ju fungerat i över två års tid och det fungerar ju med Midori/Opera.

Märkligt då att man inte själv ska få avgöra detta i Firefox.

Detta är det andra problemet på kort tid som jag upplevt med Firefox.

 

Jo, jag har anmält detta till IT men det lär ju knappast få hög prio.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl upp till de som utvecklar webbläsarna att bestämma hur bra säkerhet de vill införa. I FF version 44 tillkom

 

Improved warning pages for certificate errors and untrusted connections

...

Firefox has removed support for the RC4 decipher

Firefox will no longer trust the Equifax Secure Certificate Authority 1024-bit root certificate or the UTN - DATACorp SGC to validate secure website certificates

https://www.mozilla.org/en-US/firefox/44.0/releasenotes/

 

Firefox version 47 släpptes igår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och allt eftersom Firefox växer och blir en allt feeetare produkt och i och med storleken innehåller allt fler säkerhetshål och måste av säkerhetsskäl uppdateras allt oftare(?) så minskar antalet användare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_web_browsers#/media/File:Usage_share_of_web_browsers_%28Source_StatCounter%29.svg

 

För ett par veckor sedan började Firefox att krascha på sidor jag inte haft några problem med förr. Efter nån uppdatering av säkerhetskäl.

Och det är väl bara att konstera att det finns inget säkrare än en webbläsare som inte fungerar.

Så nu till hör också jag dom som lessnat på Firefox.

Vill surfa inte uppdatera.

Inte krascha.

Lyckligtvis kan Firefox inte uppdatera i Linux. Så här har jag inga problem med Firefox.

Enbart i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här en vecka senare är problemet löst, med certifikat från IT.

Men nu har jag blivit rätt bekväm med Opera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...