Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad gör min dator på nätet?


Pegee

Rekommendera Poster

Ibland så har jag en flitig nätverksaktivitet på datorn. Jag har inga aktiva program igång, utan det är
datorn som på egen hand håller på med något. Jag har ett bra virusprogram (eset) och är ingen gäst

på skumma sidor, även om hederliga sajter ibland kan bli kapade.

Förmodligen så håller datorn på att ladda ner någon uppgradering till windows (10) eller liknande,
men jag skulle väldigt gärna vilja se vad, och mot vem datorn jobbar. Är detta möjligt? Och i så fall hur?

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan se mer om vad som händer i datorn genom att starta Resursövervakaren, t ex från Prestanda-fliken i Aktivitetshanteraren. På fliken Nätverk kan du se vilka processer som använder nätverket och på fliken Disk vilka filer som läses och skrives på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se där!  Utmärkt svar!

 

Men bara för att jag är nyfiken: Skulle jag där kunna se om om min dator blivit kapad

och del i ett bot-nät? Trafiken kan jag givetvis se, men så vitt jag förstår så är de filer

som gör min dator till en bot dolda?  Låt oss anta att min dator utgör en del i en DDOS-

attack. Skulle jag då kunna se vad som är källan i min dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det rootkit som kan hålla sig dolda för datoranvändarna men de är inte så vanliga eftersom antivirusprogrammen blivit bra på att hitta dem i alla fall, så antivirusprogram och liknande är det bästa sättet att kontrollera om det finns skadliga program i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...