Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Många nycklar, uppgradera alla?


Axi

Rekommendera Poster

Jag har ett flertal olika Windows 7 nycklar i skiftande utförande. Vissa är Home, vissa är PRO och vissa Ultimate (fick dem från en källarrensning på jobb).

Nu är det så att Microsoft slutar med "gratisuppdateringen" i slutet av Juli så jag skulle vilja uppgradera dessa först.

Som jag förstått det, så kommer RETAIL versioner förbli obundna till hårdvara och OEM kommer knyta sig till moderkortet.

 

Orsaken till mitt bekymmer är att min gamla trotjänare till PC är inne på sitt sista strå (åtminstone moderkortet). Det funkar än, men det är på "tuggummi och tejp" nivå. Jag är dock inte manad till att lägga ut pengarna att köpa en ny dator under sommaren (hinner inte sitta vid datorn ändå). Alltså vill jag inte binda något OS till det moderkortet, men jag vill ändå uppgradera så många nycklar jag kan.

 

I praktiken innebär detta att ta en dator (vilken som, jag har ett otal gamla liggande) och installera win10 från sticka, använda en RETAIL win7 nyckel och så blir den uppgraderad i Microsofts system, så att jag kan installera om den på annan PC i efterhand med samma nyckel?

Denna process måste jag upprepa för varje licens jag vill uppgradera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror knappast att du kan installera din "Retail Windows 7" & få Windows 10 gratis om du flyttar den till en ny maskin. Windows 10 som du du uppgraderat är förmodligen bunden till den datorn du kört uppdatringen på!

Hoppas du förstår hur jag menar. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror knappast att du kan installera din "Retail Windows 7" & få Windows 10 gratis om du flyttar den till en ny maskin. Windows 10 som du du uppgraderat är förmodligen bunden till den datorn du kört uppdatringen på!

Hoppas du förstår hur jag menar. /bgjo

 

Uppgraderar man från en Retail version av Windows 7, 8, 8.1 blir också Win 10 Retail, med samma rättigheter som den äldre Retail versionen. Den går alltså att flytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ber om ursäkt Vertpre. Hade precis för mig att jag läst detta någonstans. Då gäller det att vara rädd om den Windows 7 Ultimate retail, som jag använder på en äldre dator med Windows 10 Pro Insider. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan enkelt säga såhär...Lätt att komma ihåg.

 

OEM = Är fast knuten till den specifika datorn, kan inte flyttas till annan dator.

Säljer man datorn eller skrotar man datorn, så säljer man OEM-licensen, eller skrotar licensen.

 

Retail = Är fast knuten till en person, kan alltså flyttas mellan datorer hur som helst, men dock bara en dator i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...