Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk


Rjson

Rekommendera Poster

Tjena! Skrev tidigare om min Benq skärm samt HP dator som Låste sig. Misstänkte att det var hårddisken som höll på att ge upp. Nu har den det definitivt. Nu startar inte datorn överhuvudtaget. Frågan är om det är någon idé att köpa en ny hårddisk eller hellre en ny dator vilket det lutar åt. Det var ju ganska lätt att få ut hårddisken. Men eftersom laptopen har ett antal år på nacken (inköpt 2009) kanske andra komponenter som processor också snart ger upp, så är det väl lika bra investera i något nytt.

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Combo? :)

Du köper en ny dator med en "vanlig" hårddisk men vill passa på att byta till en SSD. Köper en SSD och får då den nya datorns "gamla" disk över och som du då kan stoppa in i din gamla dator. Så har du en ny dator + en äldre dator som kanske duger som surfdator eller HTPC, kanske med Linux som OS...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om "Nu startar inte datorn överhuvudtaget." innebär att inte BIOS, HP logo eller något annat visas på bildskärmen är det nog inte hårddisken som är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Varför vara så snabb med att slänga något som fungerar?

 

Spelar du inte kan en ny hårddisk fungera perfekt.

 

Bytte hårddisk på en äldre bärbar från 2008, efter att den tackat för sig. Med ens blev datorn som ny igen. Fungerar perfekt för mina användningsområden.

 

Jag tänker inte skaffa någon ny dator förrän den här lägger av för gott. Att det inte går att byta ut fler prylar mot nya. Ser det som stort slöseri att slänga elektronik som faktiskt fungerar.

 

Datorer går att använda ett bra tag efter leverantörens EOL-stämpel.

Tre år sägs det vara. Undantag förstås om du kör Windows.

 

Linux fungerar kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Cecilia. Om det inte ens går att komma in i bios, har du andra problem än hårddisken. För att komma in i bios, behövs ingen hårddisk. Minnena kan vara en orsak att inget händer, när du försöker starta datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag trycker på startknappen så går fläkten igång i någon sekund sedan händer inget mer. Skärmen tänds inte överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har prövat både med och utan batteriet. Så det har inte med strömförsörjning att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du kan plocka ut hårddisken helt ur laptopen.

Börja med att inte ha någon nät-adapter anslutet och helst inte ha batteriet inkopplat.

 

Anslut nät-adaptern så datorn får ström.

Sedan startar du datorn.

Syns det överhuvudtaget då något på bildskärmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag trycker på startknappen så går fläkten igång i någon sekund sedan händer inget mer. Skärmen tänds inte överhuvudtaget.

 

Då tycker jag att du borde kontrollera att minnena sitter i ordentligt eller prova med andra minnen om du har möjlighet eller byta minnesplats om det går med din laptop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Situationen är densamma utan hårddisk, dvs den startar i en sekund och dör direkt utan att skärmen hinner tändas. Kanske fixar en ny SSD disk fast då får jag väl köpa operativsystem också om jag inte väljer Linux.? Tillsvidare nöjer jag mig med min surfplatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Situationen är densamma utan hårddisk, dvs den startar i en sekund och dör direkt utan att skärmen hinner tändas. Kanske fixar en ny SSD disk fast då får jag väl köpa operativsystem också om jag inte väljer Linux.? Tillsvidare nöjer jag mig med min surfplatta.

 

Det är inte troligt att en SSD skulle hjälpa.

Det har ingen betydelse, om du skaffar en ny hårddisk, SSD eller HDD. Det kommer inte att lösa ditt problem. Du är inne på fel spår. Läs den här tråden.

 

//eforum.idg.se/topic/351712-laptop-g%C3%A5-ej-att-starta/

 

Helt säkert att det är samma fel hos dig vet man ju inte, men du borde i alla fall kontrollera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst tråden nu. Min Laptop har stått stadigt på en kylplatta länge och hela problemet har uppstått alldeles nyligen. Har inte lyckats öppna hela underredet utan bara de två luckor som finns där. Att minneskort skulle vara lösa eller dylikt är nog högst osannolikt. Men att kolla upp det gör ju inte ont ändå..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att en minneskrets har gått sönder är inte osannolikt.

 

När detta skedde för mig för ett antal år sedan, fungerade datorn på morgonen. När jag sedan skulle använda datorn på kvällen samma dag, hände ingenting. Troligtvis gick en minneskrets sönder vid start av datorn. Efter det startade datorn bara med ett minne installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...