Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med uppgradering Win10


Kone

Rekommendera Poster

Hej alla snälla medmänniskor

 

Förhoppningsvis är jag på rätt forum.

 

Jag har fått problem med min dator efter uppgradering till Windows 10.

 

HP 15N221so Köpt 21/4 2014, med Windows 8

AMD A6-5200 APU with Radeon 2.00 Ghz

ATA mod: WDCWD10JPVX-60JC3TO

Moderk: 2170 31.25

System-BIOS: F.18

Minne 8 GB 64-bitars op-system x64

Grafikenh. 1. AMD Radeon HD 8400/R3 Series

Grafikenh. 2 AMD Radeon HD 8670M Dual GPU

 

Saken är den att jag uppgraderade HP:n från 8.1 till Windows 10 hösten -15, allt gick bra ända tills för några veckor sedan när datorn började lagga och blev slö, bland annat när jag scrollar med mushjulet på webbsidor så rör sig sidan bara ryckvis med.

Jag kan inte koppla ihop någon händelse i samband med att datorn började bete sig illa, förutom de vanliga uppdateringarna som kommer av och till.

 

I aktivitetshanteraren, fliken processer ser jag att CPU:n jobbar konstant mellan 7 och 14 %, (aktiviteten: Systemminne/komprimerad minne), på fliken prestanda ritar den en sågformig linje hela tiden.

Testat följande åtgärder:

Skannat datorn med antivirus (F-Secure) + onlinescanner, Malwarebytes Antimalware, inga fel.

Inaktiverad alla processer (inkl. antivirus och brandvägg) förutom Windows egna, utan resultat.

Omstart felsäkert läge, då funkar datorn normalt med CPU:n på 1-2 %.

Fabriksåterställning av Windows 8 - 8.1 och åter till W10. Bara för att konstatera samma fel.

Återigen tillbaka till W8.1. Ett spännande äventyr på ca 11 timmar med alla hundratals uppdateringar, men nu funkar datorn alldeles normalt med CPU:n på 1-2 %.

Skulle gärna haft W10, nu när den till och med är gratis, men får tydligen nöja mig med W8.1.

 

Har någon annan haft liknande problem som ni har lyckats lösa och hur i så fall?

 

Tusen tack på förhand.

 

Amatören

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är lika enkelt som genialt (om jag får säga det).

 

Installera en ren installation av Win10, gör inte en uppgradering.

Med lite tur löser det problemet.

Iochmed att du haft Win10 på datorn är det bara att tuta och köra och installera från valfritt media.

Notera dock att du måste då installera om alla program osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi, alla tips är välkomna! Eftersom jag är (än så länge) en glad amatör, skulle jag behöva lite mer vägledning om hur jag gör en ren installation av W10, för om jag går via Windows update så blir det väl bara en uppgradering? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök/ladda ned en ISO-fil från Microsoft, lägg på CD eller USB och installera därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi och Cecilia, nu har jag slutförd en ren installation av W10 utan några som helst bekymmer. Men tyvärr är det samma fel kvar som tidigare, dvs slö och hackande dator. Har haft den på tomgång en längre stund för att se om den lugnar sig med tiden men utan resultat. Är det enda som återstår att köra med W8.1 tills det är dags för en ny dator... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kone.

Jag hade nog inte gett mig om jag vore du (även om jag kan förstå att du börjar bli trött på det vid detta laget).

Finns det inget program som kan scanna och logga individuella processers beteende? Borde finnas tänker jag och det borde vara första steget - att ta reda på VILKEN process som orsakar det.

 

Kan även kolla om det är en korrupt fil; http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-2866666/scan-windows-files-sfc-scannow.html

 

Att den flyter bra i felsäkert läge är ett bevis på att det är en process som inte funkar som den ska.

Jag har inte win10 än, men jag undrar hur du gjorde när du "inaktiverade" processerna.

Jag tänker mer:

 

Starta datorn normalt,

öppna services.msc och stäng ned de en och en medan du övervakar prestandan för varje stängning.

Om prestandan plötsligt går upp, har du antagligen hittat den bråkiga processen.

 

Du kör inte med dubbla antivirus eller brandväggar? Det kan även vara ett tecken på att du har två program som ständigt ligger i konflikt med varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla igenom alla drivrutiner att de är uppdaterade. Kan vara en trolig anledning till att den inte fungerar som den ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Axi, ja, det måste vara någon typ av process/programkonflikt. Har nu kört SFC /SCANNOW som inte hittade några fel. Via Systemkonfiguration, fliken Tjänster bockar man för "dölj alla Microsoft-tjänster" därefter "Inaktivera alla tjänster", även detta utan resultat. Jag har ett antivirus, F-Secure SAFE och Windows egen brandvägg.

 

@Monshi, har nu kollat igenom alla drivrutiner, det fanns rätt många som uppdaterades, dessvärre utan resultat.

 

@ Larsas, tack för tipset om HP:s supportsida, hämtade en handfull nya drivrutiner, ska kolla vidare. 

 

Tyvärr är datorn fortfarande seg och slö, men har inte en tanke på att ge upp! 

​Någon som har mer idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

För att kontrollera om det är någon process eller tjänst som drar mycket cpu "kraft" eller är diskintensiv så den låser upp systemet, kan du göra följande:

 

1. Start (eller i sökfönstret) > skriva bara rakt av resurs > i listan som kommer upp klickar du på 'Resursövervakaren' > Översikt > öppna upp "Processor och diskfönsterna" => Så ser du vilken process/tjänst som arbetar dels processor-intensivast och dels disk-intensivast.

 

Jag brukar sortera Processor på "CPU" och Disk på "Läser" med lilla pilen nedåt. Det sorterar dom mest intensiva först i listan och borde kunna ge dig lite koll på vad som körs mest CPU och disk-intensivast.
Se denna tråds inlägg i# 2 för tips hur du skall göra och hur det kan se ut.

Och under fliken Processor så visas även Tjänster och klicka även där på kolumnen CPU så den lille pilen pekar nedåt.

 

2. Sedan ta en skärmbild av både 'Översikt' samt 'Processor' fliken med hjälp av Windows inbyggda Skärmklipp verktyget , spara den och posta i ditt nästa svar enligt denna:
Guide - Bifoga filer på Eforum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfisherman, ska försöka ta skärmbilderna, men de visar ju endast ögonblicksbilden när mätarna hoppar mellan 6 och 14%... 

post-121042-0-37809200-1464950389_thumb.png

post-121042-0-09986500-1464950390_thumb.png

post-121042-0-65910000-1464950390_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade du om datorn var seg mellan din installation av Windows 10 och din installation av F-secure?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Cecilia, ja datorn var seg även då. En sak som jag undrar över är varför jag har två stycken grafikkort, är det nödvändigt eller kan det ena tas bort, de kanske orsakar en konflikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast två grafikkort har ju alltid funnits i datorn och Windows 10 fungerade ju bra i flera månader.

 

Några av HP:s info-sidor om Windows 10 i din datormodell som verkar relevanta för ditt problem:

http://support.hp.com/us-en/product/HP-Pavilion-15-Notebook-PC-series/6529948/model/6831451/document/bph07165/

http://support.hp.com/us-en/product/HP-Pavilion-15-Notebook-PC-series/6529948/model/6831451/document/c04770630/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Cecilia, ska kolla HP:s sidor, annars hade jag en ide angående det att felet återkommer efter varje ominstallation, skulle det kunna vara HP:s återställningspartition/volum på disken som eventuellt kan vara korrupt och orsaka detta fel? Kan jag radera denna återställningspartition/volum och därefter göra en ren installation av W10 igen, har varit inne och kollat, men man måste nog vara inloggat med administrationsbehörighet för att åstadkomma någonting, hur loggar jag mig in? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nej du bör inte stöka med återställnings partitionen, jag har mycket svårt att se varför denna skulle vara med att bråka?

Ja kolla Cecilias länkar ovan.

 

Men hur var det, ha Resursövervakaren igång ett tag och ha koll på denna ifall du kan se vilken process eller tjänst som rusar iväg.

 

Och du kan ju testa att kontrollera om några systemfiler är korrupta genom att köra systemfilsgranskaren SFC:
Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkertläge på Windows

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra att SFC /Scannow inte hittade några problem.

 

Innehåller inte återställningspartitionen från HP Windows 8?

Dessutom används ju inte återställningspartitionen vid en ren installation av Windows 10 med hjälp av USB-minne eller DVD.

En korrupt återställningspartitionen brukar göra att det inte går att återställa datorn till leveransskick med hjälp av partitionen.

 

För säkerhets skull kontrollera att hårddisken är i bra skick genom att testa den med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Cecilia, Nu är hårddisken skannat, utan fel. Hittade en okänd enhet i Enhetshanteraren, dess drivrutin går inte att uppdatera och försök att ta bort den är lönlöst, den poppar upp igen när enhetshanteraren uppdateras, men den har funnits med sedan länge och kan väl rimligen inte ha att göra med nuvarande problem? De enda som är inkopplade via USB är tangentbord och mus.

post-121042-0-38816700-1465124625_thumb.png

post-121042-0-21459900-1465124626_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det sista där i Enhetshanteraren betyder att du har en enhet på din dator som inte har en drivrutin korrekt laddad.

Klicka i den lilla rutan Information > där skall finnas en rullgardinslist som du väljer Maskinvaru-ID

Tala om exakt vad det står i rutan under på dess översta rad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman, detta är vad som står på fliken : Allmänt,

 
"Den här enhetens drivrutiner är inte installerade. (Kod 28)
 
Det finns inga drivrutiner som är kompatibla med den här enheten.
 

Klicka på Uppdatera drivrutin när du vill söka efter en drivrutin för den här enheten."

 

Och detta på fliken : Information, Värde: ACPI\ASD0001\2&DABA3FF&1

 
På fliken händelser: "Enheten har konfigurerats (null)"
 
Information
 
"Device ACPI\ASD0001\2&daba3ff&1 was configured.
 
Driver Name: null
Class Guid: {00000000-0000-0000-0000-000000000000}
Driver Date:
Driver Version:
Driver Provider:
Driver Section:
Driver Rank: 0x0
Matching Device Id:
Outranked Drivers:
Device Updated: false
Parent Device: ACPI_HAL\PNP0C08\0"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Flyfisherman tusen tack, nu försvann den okända enheten! Och det redan på första HP supportsida, laddade ner en drivrutin och det funkade. Hade till och med en liten förhoppning av att det kunde påverka även det hoppande Systemminnet, men icke sa nicke. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...