Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avvisa Windows 10-installation


Mållgan

Rekommendera Poster

Jag är på besök hos sonen som har en Windows 7-dator och i den dyker det nu med jämna mellanrum en W10-uppdateringsruta där man kan välja om uppdatering ska ske om 1 timme, 2 timmar osv. Hittills har sonen helt enkelt klickat bort denna dialogruta. Kanske har en sådan uppdateringsoption installerats genom Windows Update? Vid mitt senaste besök för några månader sedan installerade jag ett program ed som skulle avvisa W10-uppdateringsuppmaningar men det tycks inte fungera nu. I min egen W7-dator har detta funkat.

Hur göra för att ta bort denna W10-uppdateringstart? Är det t ex en installerad WindowsUpdate som ska avinstalleras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag genomförde nu den av av Flyfisherman beskrivna åtgärden i en tidigare tråd. dvs skapade en textfil (.txt- eller word-fil inbillar jag mig) med innehåll som visades av Flyfisherman. När jag klickade på filnamne,t öppnades filen och textinnehållet visades men ingenting annat syntes hända med så ska det kanske vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du menar denna: //eforum.idg.se/topic/351644-f%C3%B6r-den-som-absolut-inte-vill-ha-windows-10/

Om du följde instruktionen exakt så räcker det.

Du måste alltså komma ihåg att döpa om textfilen (ej skapa en Word-fil först) till NoWin10.reg

Det är ett sk. registerfix.

 

Efter att du startat om datorn skall den lilla Windows 10 uppgraderingsflaggan till höger i Meddelandefältet också försvunnit, samt alla meddelanden om Windows 10 uppgradering är borta.

Jag testade igen häromdagen på ett Windows 8.1 system jag kör virtuellt i VMware och det fungerar även där.

Mvh

 

Ps. Enklast är att högerklicka på ett tomt utrymme på skrivbordet och välj skapa ett nytt Texdokument först.

Sedan kopiera in texten, spara textfilen och sen döp om den enligt instruktion.

När du kört denna .reg fil så kan du starta om datorn och ta bort filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Jag är på besök hos sonen som har en Windows 7-dator och i den dyker det nu med jämna mellanrum en W10-uppdateringsruta där man kan välja om uppdatering ska ske om 1 timme, 2 timmar osv. Hittills har sonen helt enkelt klickat bort denna dialogruta. Kanske har en sådan uppdateringsoption installerats genom Windows Update?

Fast det är ju möjligt att Windows 10 redan har laddats ned och därför får du upp denna ruta.

Hur man då gör för att få bort Windows 10 vet jag inte.

 

Microsoft har blivit betydligt mer aggressiv med att tvinga på folk Windows 10 och jag vet att det skedde helt automatiskt hos en bekant och där var det också en likande ruta och efter omstart så startade Windows 10 uppgraderingen/installationen, fast det blev bra och och fullt nöjd..

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är WIndowsuppdatering KB3035583 som gjordes under maj månad som spökar. Jag ser dock inte en den kan avinstalleras när den nu har installerats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har avinstallerat denna KB (kontrollpanelen osv). Nu gör jag som Flyfisherman har visat och hoppas på det bästa. Med programmet Never 10 (se mitt inlägg ovan) kanske man vågar installera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag dubbelklickar på det skapade textdokumentet, som jag döpt om till NoWin10.reg öppnas dokumentet  som ett vanligt textdokument öppnas. Är det "bara" det som ska hända för att registerändringen ska bli genomförd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoWin10.reg har nu funkat för mig. Den dolda .txt-filnändelsen i namnet måste ju tas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också installerat "Never10" och där valt alternativet att Uppgradering till W10 inte ska göras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även KB2952664 ska avinstalleras och sedan döljas bland tillgängliga uppdateringar enligt en källa jag hittade. Jag har följt denna "anvisning"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är datorn försedd med flerdubbla hängslen och livremmar för att förhindra W10-uppdatering:

Flyfishermans NoWin.reg-fil

Stopp för de två KB-uppdateringarna

Never10

Programmet GWX Control Panel

 

Funkar inte detta får man väl anse sig besegrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet GWX Control Panel, ska normalt räcka för detta,men man vet ju inte vad Microsoft kan hitta på så här i slutklämmen, för att förmå så många som möjligt att gå över.

Vi får väl hoppas på att dom håller ord, och låter 7:n få fortsätta även framöver under alla dom år dom lovat detta, för alla som vill ha denna kvar. Men Microsoft har ändrat sig förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt mig, för mig själv och närmast anhöriga, att avvakta med W10 till dess nya datorer anskaffas med W10 förinstallerat. Kanske en defensiv hållning men W7 och W8 duger bra för den nämnda kretsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...