Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skicka SMS från datorn - test av MySMS vs. Mighty Text (Android)


Mikael63

Rekommendera Poster

Uppdatering 2020-02-16!

Inaktuellt test. Gratis 'Messages för webben', av Google tar över funktionen på ett alldeles utmärkt sätt!

https://messages.google.com/web/c

 

***

Jag fick idag ett meddelande från en apputvecklare om att de nu hade en ny (annan) produkt (Simple Text) än den jag prövat tidigare.

Detta ledde mig in på varför jag övergivit den andra produkten. Den heter Mighty text och med den kan man skriva/läsa (osv.) SMS från datorn.

Telefonen kan alltså befinna sig på annan ort och man kan ändå hantera SMS/MMS.

Har prövat den i några omgångar men det har varje gång slutat med att jag återgått till en annan app för samma ändamål - MySMS.

Eftersom jag inte minns varför jag valde den senare tänkte jag här försöka notera skillnader/likheter mellan båda dessa.

Är tacksam för synpunkter, något jag missat, något jag har uppfattat fel, något ni undrar över osv...

 

så:

MySMS vs. Mighty Text

(jag fortsätter kalla dem för My resp. Mt)

**

Till att börja med så är det en viss skillnad mellan dessa appar.

My är en en app som kan ersätta originalappen och det är alltså med My som man fortsättningsvis använder för att skriva och läsa SMS/MMS i telefonen. OBS! Det går även att behålla orignalappen men man tappar då viss funktionalitet. Läs vidare nedan.

Mt är en app som "endast" synkar orginalappens meddelanden mot en dator. Dock kan man ju om man vill använda Simply text från samma utvecklare.

**

Både My och Mt hanterar SMS och MMS och man får kvittens på att man skickat.

Kommentar: Ja, det är ju grundförutsättningen. 0-0.

**

Om man via My skickar ett meddelande till någon som också har My går det via surfpotten ungefär som Kik. Här alltså om My används som standardapp i telefonen.

Mt använder ju originalappen så där är det SMS-taxan som gäller oavsett.

Kommentar: Mig veterligen är det ingen annan av mina kontakter som använder MySMS varför detta med datatrafik inte är någon fördel i praktiken.

Dessutom har ju många idag typ "5000 fria SMS". 0-0.

**

My hanterar meddelanden "retroaktivt, alltså att klienten visar de trådar som ligger i telefonen.

Mt verkar bara hantera de trådar som skett under tiden som båda varit installerade.

Kommentar: Mja, det får man kanske anse vara försumbart i sammanhanget. 0-0

**

My finns som klient till Windows men fungerar även bra via en webbläsare.

Mt finns som klient till Windows och OS X. Funkar också bra via webbläsare.

Kommentar: 0-0.

**

Om man använder My även i telefonen så kan man radera meddelanden antingen i telefonen eller datorn och de tas då även bort på motsvarande sida.

Detta fungerar inte med Mt men de skriver:

 

Citat
 

"If you're running Android 4.4 or higher, you will need to install our SMS app on phones, SimplyText, and set it to be the default SMS app on your phone in order for delete sync to work properly. (see Note below).

 

We only support deleting individual SMS at this time. Threads will NOT be deleted on your phone if you delete a thread in MightyText."

Kommentar: Eftersom vitsen är att kunna hantera, och därmed även radera. 1-0 till My, om man nu har My även i telefonen.

**

Om man via telefonens kontaktlista vill dela ett namnkort och väljer in My för att skicka möts man av meddelandet att det inte går att lägga till filen.

Om man i stället väljer in original-appen så möts man av ett meddelande att My är standard och man måste därför ändra på det innan man kan skicka.

Funkar ju men kanske lite omständligt.

Eftersom Mt inte ersätter original-appen så funkar detta med att skicka kontaktkort bra.

Kommentar: Hur ofta behöver man göra detta? Mja, jag har råkat ut för "problem" vid ca tre tillfällen. Dock så är ju detta dåligt av My. 0-1 om man nu har My även i telefonen.

**

My visar i datorn meddelanden som är mindre än 30 dagar gamla, vill man visa ännu äldre måste man köpa Premium.

Mt visar 60 dagar och där får man köpa Pro om man vill se äldre.

Kommentar: Ja, för mig är inte detta något bekymmer. 0-0.

**

I My kan man i datorn bli notifierad när någon ringer. Man kan även se samtalsloggen. För att ringa ut måste man ha Premium.

I Mt kan man ringa ut (men ej lägga på) och man kan bli notifierad och men kan inte se samtalsloggen lika som i telefonen utan man måste kolla i en meddelandetråd. Det betyder att man inte kan se samtal till/från de som man inte har en aktiv tråd med.

Kommentar: Ja, att kunna ringa ut via datorn (eg. slår man ju bara numret via datorn, själva samtalet sker i telefonen) är ju bra om man sitter på kontor, har ett headset till telefonen och ringer ofta. 1-1.

**

I Mt Pro kan man skapa signaturer. I My i har jag inte hittat något sådant.

Kommentar: 0-0 eftersom det bara är i Pro det finns en fördel.

**

Mt kan skriva ut en hel meddelandetråd, i My finns inget sådant.

Kommentar: Visst, bra att kunna skriva ut - men när? Skulle det uppstå ett sådant behov kan man ju den gången installera Mt, eller annan app för det. Ja, eller bara markera allt, kopiera, klistra in i en texteditor. Därför 0-0.

**

I Mt kan man välja att i datorn visa telefonens notifieringar, typ "laddare ansluten" osv.

Detta är en fördel då man genom detta även kan bli informerad om att man fått ett meddelande via Kik.

Finns inte i My.

Kommentar: 0-1 (fördel Mt)

**

Några extra finesser i Mt som kanske inte behöver jämföras rakt av:

* visar batterikapaciteten i mobilen.

* medger filöverföring till mobilen, dock till en fast plats.

* går att ringa sin egen mobil. (om man glömt var man lagt den)

Kommentar: finns ju ett uppsjö med andra appar för detta ändamål. 0-0

**

My Premium kostar 9.99 € per år (ca 93 kr) och Mt Pro kostar $39.90 per år. (ca. 333 kr)

Kommentar: Ja, här sätter jag 0-0 eftersom det inte är en fast avgift, en betalapp.

**

Ja, nu har jag satt poäng på varje testad funktion och om jag räknat rätt så står det 2-3.

Om man då kollar vilka funktioner som fått poäng och värderar dessa ett varv till så tycker jag personligen att möjligheten att kunna radera hela meddelandetrådar är en fundamental del. Förutsätter dock My även i mobilen.

Alltså vinner MySMS  i detta ovetenskapliga test.

Dock skulle man kunna tänka sig ett utökat test men då enbart jämföra mobilens appar, MySMS vs. SimplyText. Det får isåfall bli i ett senare skede...

 

MySMS i mobilen: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mysms.android.sms

MySMS i datorn: http://www.mysms.com/

Mighty Text i mobilen: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.texty.sms

Mighty Text i datorn: https://mightytext.net/

Simply Text i mobilen: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.supertext.phone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde MightyText (premium) ett tag och tyckte att den var helt OK. Kort därefter började jag dock att använda WhatsApp som redan har detta inbyggt (om man synkat med datorn redan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde MightyText (premium) ett tag och tyckte att den var helt OK. Kort därefter började jag dock att använda WhatsApp som redan har detta inbyggt (om man synkat med datorn redan).

 

Okej, men Whatsapp är ju tänkt att användas mellan de som har Whatsapp. Inga andra kontakter visades i WhatsApp web.

I telefonen visas inte heller alla kontakter, som ex. egen mobil.

Säkert bra, den verkar ju vara populär, men går inte riktigt att jämföra med ovanstående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Fick anledning att öppna tråden igen.

MySMS har börjat bete sig besynnerligt.

Detta upptäckte jag i samband med byte av telefonoperatör och i samma veva ihopslagning av telefonin med Lync.

Fick dubbla meddelanden, och ibland 2xdubbla, i webbappen varför jag fick stänga av den funktionen

Nu, betydligt senare ser jag att det varit en bugg och en uppdatering är gjord.

Dock kvarstår problem med att webappen och appen i surfplattan visar ett "Ongoing call" som inte går att få bort.

Flera andra har via utvecklarens kunskapsdatabas samma problem men ingen respons alls från utvecklarhåll, inte ens att man noterat klagomålen.

Bytte då tillbaks till Mighty Text och då fanns det anledning att revidera inlägg #1.

 

Tillägg:

Crap!

Det funkar fortfarande inte att radera en hel tråd!

Eller, jo i web.appen, men det slår inte igenom i telefonen.

Och omvänt.

Har nu tagit bort tidigare revidering.

MySMS är fortfarande bättre, om man bortser från knaset med att visa ett "Ongoing call" då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

OT (bokstavligt!) men jag har även testat Pushbullet en tid.

Kan inte heller radera trådar eller ens enstaka meddelanden.

Funkar dock att skicka SMS.

Rörigt gränssnitt. Eller kanske snarare "onödigt" gränssnitt. Prylar man klarar sig från att "se" varje gång.

 

En dag fungerade inte synkningen och då kände jag att det var dags att avinstallera (och inte felsöka).

Är nu tillbaks till MySMS vilken jag nu tycker är "trevlig". Synd att det ska vara sån ojämn/dålig respons från utvecklarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Kalle Dator1

Hej !

 

Hakar på en fråga här

:

Kanske missade jag i din utförliga beskrivning/jämförelse mellan MySMS och MT. Men jag kunde inte hitta vad MySMS kostar om man inte kör Premium, alltså per skickat SMS.

Har letat lite varstans och inom själva programmet, som jag nu har installerat på Chrom,, tigs det som muren om kostnader.

Meningen är väl att den ska komma som en kalldusch - eller...

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kostnad per SMS avgörs av vilket abonnemang du har.

Själva SMS,et skickas via din telefon.

Detta oavsett om du använder MySMS eller Mighty Text, oavsett premium eller ej.

 

Tillägg:

Webappen och/eller klienten i datorn kommunicerar med appen i telefonen, appen skickar SMS,et.

 

Jag kör nu med MySMS Premium som medför att jag kan ringa via datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Kostnad per SMS avgörs av vilket abonnemang du har.

Själva SMS,et skickas via din telefon.

Detta oavsett om du använder MySMS eller Mighty Text, oavsett premium eller ej.

 

Tillägg:

Webappen och/eller klienten i datorn kommunicerar med appen i telefonen, appen skickar SMS,et.

 

Jag kör nu med MySMS Premium som medför att jag kan ringa via datorn.

Du menar då abonnemanget för mobiltelefonen utgår jag ifrån !

Det är Telia Refill.

 

Tidigare, för att göra det något så när bekvämt med skrivande av sms, har jag använt Skype för skriva/skicka, samt tagit emot sms på själva telefonen, vilket ju innebär fipplande med två devicer. 

 

SMS-skickande med Skype möjliggörs då av att jag har ett konto där, som det plockas Kr. 0,728 av för lägsta antal tecken, men givetvis ökande med textmängden.

Innehållet på detta Skype-kontot minskar således succesivt och måste då och då fyllas på. Därför min undran var motsvarande kostnaden ligger med användande av MySMS i stället för Skype.

Erfarenheten har lärt mig att ingenting är gratis här i världen...

Och jag har ännu inte Premium med MySMS !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar då abonnemanget för mobiltelefonen utgår jag ifrån !

Ja, precis.

Telia tar väl 0,69 kr per SMS oavsett antal tecken. Eller det är väl 160 tecken som mest per SMS, innan det räknas som två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...