Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att ändra startordning fungerar inte (!?)


grer

Rekommendera Poster

Jag har ett USB-minne med Windows 10 iso-fil och vill byta till Windows 10 i min 2½ år gamla ASUS A95VJ-YZ137H. Men, varje försök att ingripa i starten av Windows 8.1 för att ändra startordningen tillfälligt till USB fungerar inte - trots att jag följer anvisningarna i datorns manual...

 

Har någon hört talas om ett dylikt fel (?) - eller är det jag som inte kan åstadkomma önskad funktion på rätt sätt?

 

Tacksam för tips, hälsar grer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du skapat USB minnet? Är det startbart? Startar installationen av Win 10, om du först startar Win 8.1 och sedan klickar på USB minnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag förstått ska det gå att installera Windows 10 från USB-minnet som jag hämtat innehållet till från Microsoft web-sida...

 

Men, nu var det först och främst fråga om att ställa om från start från disken till start från ett USB-minne - och det är just det som inte fungerar. Vad kan det bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte vet vad det står i manualen, kan du berätta vad du gör för att ändra startordning? Normalt går man in i BIOS och ändrar bootorder, sparar och startar om.

 

Men även om man kan sätta USB minnet först, kommer det inte starta, om det inte är startbart. Då startar Windows istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet, men det går inte ens att komma till det läget att man kan ändra startordning, vilket ska kunna göras via F2 under uppstarten, samt göra en meny tillgänglig för att byta startenhet... USB-minnet har jag inte satt i ens - jag vill först se att det går att ändra startenhet till USB...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Är du säker på att bootordningen ligger under F2. I min dator ligger det på F11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet, men det går inte ens att komma till det läget att man kan ändra startordning, vilket ska kunna göras via F2 under uppstarten, samt göra en meny tillgänglig för att byta startenhet... USB-minnet har jag inte satt i ens - jag vill först se att det går att ändra startenhet till USB...

 

Fungerar andra F-tangenter? T.ex. F8, felsäkert läge, eller F12, brukar vara startmeny. Tryck inte bara en gång, utan upprepade gånger vid uppstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Windows 8.1 startar så snabbt hinner man ofta inte trycka på någon F-tangent innan det är försent.

 

Du kan pröva med följande inne i Windows 8.1:

 

(2) Click on Settings
(3) Click on Change PC Settings
(4) Click on General
(5) Scroll to the bottom and click on Advanced Startup -> Restart Now
(6) Click on Troubleshoot
(7) Click on Advanced Options
(8)Click on UEFI Firmware Settings
(9) Click on Restart

https://forums.lenovo.com/t5/Windows-8-and-8-1-Knowledge-Base/How-to-get-into-BIOS-in-Windows-8/ta-p/942279

 

Men innan du har stoppat i USB-minnet kan det vara så att valet om USB-minne inte finns i UEFI (nya BIOS).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jo, jag vet, men det går inte ens att komma till det läget att man kan ändra startordning, vilket ska kunna göras via F2 under uppstarten, samt göra en meny tillgänglig för att byta startenhet... USB-minnet har jag inte satt i ens - jag vill först se att det går att ändra startenhet till USB...

Det kan ha att göra med att din dator har Windows 8.1 med UEFI BIOS aktiverat och då blir det svårt att komma åt BIOS Setup direkt vid uppstart.

Windows 8 gör egentligen inte då en riktig avstängning utan en sk. hybridavstängning, för snabbare uppstart.

 

Men då gör du så här i stället: http://acer.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/27103/~/accessing-the-uefi-%28bios%29-setup-on-a-windows-8-%2F-8.1-system

Ungefär som Cecilias instruktion. Tyvärr på engelska, men försök att följ instruktionerna noga ändå.

 

  • Eller så ser du till att datorn gör en riktig avstängning genom att hålla in [shift] samtidigt du klickar på 'Stäng av'

Då skall det sedan fungera att trycka F2 eller Del direkt vid uppstart. Tryck upprepade gånger på F2 tangenten, för missar du startar Windows och du måste börja om. http://blog.lenovo.com/en/blog/how-to-enter-the-bios-setup-utility-or-boot-menu-with-windows-8-1

 

Väl inne i BIOS Setup går du till BOOT menyn och där skall det finnas nåt som heter Boot Options. Se i din manual eller den engelska här sidan 84 https://www.manualowl.com/m/Asus/A95VJ/Manual/332331?page=84

 

Och USB-stickan måste nog sitta i som Cecilia är inne på.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj! Tack, nu har jag fått många uppslag som jag vill testa - men det tar ett tag så jag återkommer imorgon...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lyckats komma in till 'boot-ordningen' via 'Esc' vid uppstarten. Jag kan dessvärre inte avgöra om det berodde på att jag höll "in [shift] samtidigt du klickar på 'Stäng av'" eller om jag tryckte snabbare och tidigare på 'Esc' - men i vilket fall så kom jag in på det sättet.

 

Däremot var jag tvungen att göra om proceduren med USB-minnet isatt för att det skulle synas på start-popup-en där det stod UEFI: SunDisk, som USB-minnet heter.

 

Dock avstod jag från, vid denna sena timma, att prova om iso-filen med Windows 10 fungerar - det får bli imorgon kanske...

 

Tack alla för hjälpen! Kanske måste jag återuppta det här om det inte fungerar - eller också får jag överväga att genomföra standard-uppgraderingen till Windows 10 istället. Jag har redan övat mig lite på det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad bra att du kommit en bit på vägen.

 

Som tidigare påpekats i tråden måste du skapa ett bootbart USB-minne, det kommer inte att fungera at bara kopiera över iso-filen dit.

Använd detta verktyg och där skall du kunna välja att du redan har en iso-fil, annars klarar verktyget av att hämta den.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Samt se denna guide: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634108/windows-10-dvd-usb

 

Obs. att det måste vara samma språk och antal bitar som du redan har.

Mvh

 

Citat:

Kontrollera följande på datorn där du vill installera Windows 10:

  • 64-bitars- eller 32-bitarsprocessor (CPU). Du skapar antingen 64-bitars- eller 32-bitarsversionen av Windows 10, den som är lämplig för din processor. Om du vill kontrollera detta går du till Datorinfo i datorinställningarna eller System på Kontrollpanelen och tittar efter Systemtyp.
  • Systemkrav. Se systemkraven innan du installerar Windows 10. Vi rekommenderar också att du går till datortillverkarens webbplats och läser mer om uppdaterade drivrutiner och maskinvarukompatibilitet.
  • Språket i Windows. Du måste välja samma språk när du installerar Windows 10. Om du vill se vilket språk du använder går du till Tid och språk i datorinställningarna eller Region på Kontrollpanelen.
  • Utgåvan av Windows. Du ska också välja samma utgåva av Windows. Om du vill kontrollera vilken utgåva du har nu går du till Datorinfo i datorinställningarna eller System på Kontrollpanelen och tittar efter Windows-utgåva. Windows 10 Enterprise är inte tillgänglig här. Gå till Volume Licensing Service Center om du vill ha mer information.
  • Microsoft Office-produkter. Om du precis har köpt en ny enhet och Office 365 ingår rekommenderar vi att du löser in (installerar) Office innan du uppgraderar till Windows 10. Information om hur du löser in ditt exemplar av Office finns på Ladda ned och installera Office 365 Home, Personal eller University på datorn. Mer information finns i Uppgradera till Windows 10 på nya enheter med Office 365.

    Om du har Office 2010 eller tidigare och väljer att göra en ren installation av Windows 10 måste du ha din Office-produktnyckel. Tips om hur du hittar produktnyckeln finns i Hitta produktnyckeln för Office 2010 eller Ange produktnyckeln till Office 2007-program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Flyfisherman, även för denna viktiga information - men jag fick den redan i Januari av Cecilia i ett annat sammanhang.

 

Jag har tvekat länge att byta till Windows 10 - men nu, när jag vet hur man gör, så får jag väl ta itu med det snart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack, Flyfisherman, även för denna viktiga information - men jag fick den redan i Januari av Cecilia i ett annat sammanhang.

 

Jag har tvekat länge att byta till Windows 10 - men nu, när jag vet hur man gör, så får jag väl ta itu med det snart...

Här har du en hel del tips om Windows 10: Windows 10 Tips & Trix

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under alla dessa månader som byte till Windows 10 varit på gång, mer eller mindre uppfordrande, har jag försiktigt närmat mig problemet och stött på det ena hindret efter det andra - och blivit alltmera tveksam...

 

Varför det då. Jo, jag vet vilket jädrans jobb det kommer att innebära med allt trassel som kan uppkomma under själva processen och att jag under den tiden inte har en fungerande och fullt användbar dator som jag är van vid...

 

En och annan må tycka att jag är feg/försiktig i överkant - men jag har kommit fram till att jag behåller Windows 8.1 tillsvidare, som jag ju vant mig vid ganska mycket numera, och om ett år eller så köper jag en ny dator med förinstallerat Windovs 10 - och snart nog börjar väl tjatet om att jag bör byta till Windows xx - men det får jag väl ta med ro den gången...

 

Och därmed har jag slingrat mig ur det aktuella problemet, hälsar GRER

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Under alla dessa månader som byte till Windows 10 varit på gång, mer eller mindre uppfordrande, har jag försiktigt närmat mig problemet och stött på det ena hindret efter det andra - och blivit alltmera tveksam...

 

Varför det då. Jo, jag vet vilket jädrans jobb det kommer att innebära med allt trassel som kan uppkomma under själva processen och att jag under den tiden inte har en fungerande och fullt användbar dator som jag är van vid...

 

En och annan må tycka att jag är feg/försiktig i överkant - men jag har kommit fram till att jag behåller Windows 8.1 tillsvidare, som jag ju vant mig vid ganska mycket numera, och om ett år eller så köper jag en ny dator med förinstallerat Windovs 10 - och snart nog börjar väl tjatet om att jag bör byta till Windows xx - men det får jag väl ta med ro den gången...

 

Och därmed har jag slingrat mig ur det aktuella problemet, hälsar GRER

 

Tips: För den som absolut inte vill ha Windows 10...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...