Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hdmi


pelilj

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

Är det två olika datorer och den med Windows 10 fungerar sämre?

Vad är det för dator: fabrikat och modellbeteckning?

Vad är det för grafikkort (om det är separat): fabrikat och modellbeteckning?

 

Har du senaste grafikdrivrutinen?

Har du kontrollerat att konatkterna i båda ändar sitter riktigt anslutna?

 

Kan det vara värmeproblem som ställer till det?

Ladda hem och kör gratis HWmonitor (Free) se till att bocka ur ev. 3:e partsprogram under installationen eller så tar du zip-filen som är ren: http://www.cpuid.com.../hwmonitor.html

Ha HWmonitor igång i bakgrunden och efteråt kan du avläsa i detta alla värden:

Kolumnen Value visa aktuella värden.

Min och max talar för sig själv.

 

I menyn File > Save Monitorng data så kan du ju bifoga denna textfil detta i din nästa post.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Är det två olika datorer och den med Windows 10 fungerar sämre?

Vad är det för dator: fabrikat och modellbeteckning?

Vad är det för grafikkort (om det är separat): fabrikat och modellbeteckning?

 

Har du senaste grafikdrivrutinen?

Har du kontrollerat att konatkterna i båda ändar sitter riktigt anslutna?

 

Kan det vara värmeproblem som ställer till det?

Ladda hem och kör gratis HWmonitor (Free) se till att bocka ur ev. 3:e partsprogram under installationen eller så tar du zip-filen som är ren: http://www.cpuid.com.../hwmonitor.html

Ha HWmonitor igång i bakgrunden och efteråt kan du avläsa i detta alla värden:

Kolumnen Value visa aktuella värden.

Min och max talar för sig själv.

 

I menyn File > Save Monitorng data så kan du ju bifoga denna textfil detta i din nästa post.

Mvh

jag har två laptop, en med win 7 och en med 10.vid uppdateringen så funkar det i ca 30-40 min.varför, har provat med grannens 10a, det blir samma resultat.win 7 går utmärkt.

mvh gamlingen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej igen,

 

Jag fick inget svar på mina frågor och har du följt dom tips som där gavs?

Se mitt inlägg ovan.

Om du är osäker bara att fråga, så kommer nog någon på Eforum att hjälpa till.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Jag fick inget svar på mina frågor och har du följt dom tips som där gavs?

Se mitt inlägg ovan.

Om du är osäker bara att fråga, så kommer nog någon på Eforum att hjälpa till.

Mvh

vad jag kan förstå är det inga fel enl. testet. jag förstår inte varför det funkar på win 7 .när jag uppdarterade till win 10 funkar det ca 40 min. varför skulle det kunna vara för hög värme,der blir väl inte högre på 10an än 7an, om man drar ut sladden  i några sekunder så funkar det igen,skratta inte men kan det vara sladden som blir uppladdad som en kondesator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Nej jag skrattar inte men det är mycket osannolikt att nätsladden skulle vara boven i dramat, så länge denna är korrekt istoppad i båda ändar. Kontrollera detta..

 

vad jag kan förstå är det inga fel enl. testet.

Vilket test?

 

Hur var det med mina frågor ovan i inlägg #2?
Men för att vara på säkra sidan ang. temperaturer och spänningar: ta och kontrollera detta till att börja med; allt enligt mitt första inlägg inlägg #2

Mvh

Ps. Posta dessa värden i ditt nästa svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man drar ut sladden  i några sekunder så funkar det igen,skratta inte men kan det vara sladden som blir uppladdad som en kondesator?

Gäller det nätsladden, som Flyfisherman gissade, eller HDMI-sladden?

Är det någonsin problem med datorns egen skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det nätsladden, som Flyfisherman gissade, eller HDMI-sladden?

Är det någonsin problem med datorns egen skärm?

hej, det gäller hdmisladden, inga problem med datorskärmen, den andra datorn funkar ok.det har denna också gjort innan uppdateringen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera att HDMI-kontakten i datorn inte har blivit skadad eller fått in något skräp så att HDMI-sladden långsamt glider ut lite.

 

Visst kan temperaturen bli högre i en dator när man byter operativsystem, så nog vore det bra att veta vad det är för temperaturer i datorn när teven blir grön/gul, även om det inte verkar särskilt sannolikt när det räcker med att dra ut och stoppa in HDMI-sladden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej, jag har kollat temp. det är inte för hög värme, har även kylt ner under testet med HWMonitor med samma resultat att tv-skärmen tappar färger,har även kollat hdmi-kabeln med frugans loptop ,drivrutinerna är uppdaterade,

jag börjar tro att det inte har med win 10 att göra, tror att det är fel på grafikkortet ? eller vad sk det kunna vara annars ?

mvh. pelilj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som talar emot trasigt grafikkort är att det hjälper att dra ut och stoppa tillbaks HDMI-kabeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hur lång är HDMI kabeln? Vissa  av billigare och sämre fabrikat klarar kanske inte om dom är bortåt 10m och 1080P upplösning, andra HDMI skall kunna klara bortåt 20m eller ditåt.

Se också detta: https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/bild-och-ljudoverforing/hdmi-kablar

 

Har du provat att byta HDMI-kabel? Om du inte hr någon extra eller någon du kan låna, så kan du testa att en från Kjell & Company på öppet köp.

Kjell brukar inte ha något problem om man säger till i kassan att man vill hem och testa.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej.

jag har 2st kablar en på 4m en på 2m det blir samma resultat, det räcker att dra ur hdmi-sladden och sätta tiillbaka så funkar det i 10-20min igen

undrar om det går att lösa överhuvudtaget? frugans dator funkar med båda sladdarna, hon törs inte uppgradera till win10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

hej.

problemet med att färgerna försvinner på tvn kvarstår,men jag har gått runt felet

genom att köpa en trådlöst adapter(miracast) och det funkar hur bra som helst

även om grundproblemet med hdmi kvarstår.

mvh pelilj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej.

jag har 2st kablar en på 4m en på 2m det blir samma resultat, det räcker att dra ur hdmi-sladden och sätta tiillbaka så funkar det i 10-20min igen

undrar om det går att lösa överhuvudtaget? frugans dator funkar med båda sladdarna, hon törs inte uppgradera till win10.

Skulle kunna vara problem med HDMI-kontakten i datorn så att kontakten långsamt glider ut lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...