Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook 2013 - Använda PST-filen för att rädda kontakter, kalender, etc


jbo

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Hej

När det gäller att skapa ett nytt POP3 konto i Thunderbird, så måste man vara snabb med att klicka avsluta under den automatiska konfigurationen, sedan kan man enkelt bara gå in i Inställningar och ändra och lägga till konton ( ja flera om så krävs inkl IMAP och POP3).

Åtminstone var det så förr.

 

Annars finns här en bra guide: https://support.citynetwork.se/index.php?/Knowledgebase/Article/View/145/4/Installningar-for-att-lagga-till-e-postkonto-i-Mozilla-Thunderbird

 

PST filen hittar du genom att söka efter den i alla diskar: i Utforskaren skriv *.pst

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta och användbara svar, Åge och Flyfisherman, angående TB  :)

Tidigare använde jag Outlook på samma sätt som du (Åge N) - mest bara för mail och kontakter.

På senare tid har jag i allt större utsträckning kommit att bekanta mig med, och använda, även de övrig funktionerna och funnit dem väldigt praktiska och tidsbesparande. 

Jättebra att känna till hur jag skall gå tillväga vid en eventuell migration från Windows/Outlook och Linux/TB! 

Jag kör för övrigt 32-bitars Office (ser inga fördelar med 64-bitas, snarare tvärtom i mitt fall), vilket ju var bra även i fallet med export/import till TB. 

 

Angående hur e-post sparas lokalt då man (jag) använder IMAP (och Google):

 

Jag tog en titt på hur jag gjorde förr, då jag backupade e-posten tillsammans med allt övrigt i Outlook. 

Förutom .pst-filen (som i mitt fall innehåller allt utom mailen) och som är lokaliserad enligt:

C:\Users\Användarnamnet\Documents\Outlook-filer

hade jag alltså en del andra filer som innehöll e-posten.

 

Filerna i fråga är .ost-filer (en fil för vart konto), något som Mikael63 var inne på i början av tråden (i inlägg #2)

De är lokaliserade i en av de (minst) tre Outlook-mappar som skapas vid installationen.

Just denna Outlook-mapp finner man enligt sökvägen: 

C:\Users\Användarnamnet\AppData\Local\Microsoft\Outlook

Här finner man även mapparna: "gliding" och "RoamCache"; i den senare är ett antal .DAT-filer lokaliserade. 

 

Som jag skrev tidigare gjorde jag för många år sedan mina inställningar på G-mail-servern när det gäller hämtandet och lämnandet av e-post (jag använder nästan aldrig webbmailen och kommer därför i skrivande stund inte ihåg hur konfigurationen på webben ser ut), men det kan kanske förklara varför dessa .ost-filer skapas istället för att samla all info endast i .pst-filen (som i fallet med POP) - eller så är det så här det alltid blir när man använder IMAP?

Vore intressant att få ett bra svar på det. 

 

Det finns även ett par mindre filer (en .srs- och en .xml-fil) som jag också tog med i min backup när det begav sig: 

C:\Users\Användarnamnet\AppData\Roaming\Microsoft\Outlook 

 

Har ingen aning vad de här småfilerna är till för. Men jag sparade allt som jag kunde associera med Outlook för att vara säker på att det skulle fungera vid en ev. krasch med återinstallation där jag behövde all data (en vana från den tid då jag använde POP3, men som jag fann meningslös för mailen när jag gick över till IMAP i.o.m. att all e-post då alltid finns på servern (utom den som rensas från Papperskorgen en gång per månad), vilket medförde att jag idag endast backupar .pst-filen). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

För POP 3 använder du port 995 för inkommande och port 465 för utgående e-post

För Imap använder du port 143 för inkommande och för utgående port 225 - har jag för mig.

 

Småfilerna du talar om är inget att bry sig om, det viktiga är .pst filen som innehåller all din e-post samt kontakter.

Se Åge N:s utmärkta guide i inlägget tidigare

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För POP 3 använder du port 995 för inkommande och port 465 för utgående e-post

För Imap använder du port 143 för inkommande och för utgående port 225 - har jag för mig.

 

Småfilerna du talar om är inget att bry sig om, det viktiga är .pst filen som innehåller all din e-post samt kontakter.

Se Åge N:s utmärkta guide i inlägget tidigare

Mvh

 

Inställningar för IMAP (åtminstone när man kör G-mail och motsvarande Outlook) är:

Inkommande (d.v.s. IMAP): port 993 och SSL

Utgående (d.v.s. SMTP): port 587 och TLS

 

Och som jag skrev ovan - min e-post finns (lokalt) i .ost-filerna.

.pst-filen innehåller i princip allt utom just e-post

 

 

Du har helt rätt i att Åge N:s guide är utmärkt :) ! Jag har både framgångsrikt använt och hyllat den här i tråden, samt länkat till den från andra relaterade trådar på E-forum, vilket jag skrivit om tidigare i denna tråd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...