Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook 2013 - Använda PST-filen för att rädda kontakter, kalender, etc


jbo

Rekommendera Poster

Datorhaveri (laptop med en GPU [integrerad på moderkortet] som dött, skärmen svart). 

Laptop goodbye.

Men hårddisken intakt

Och jag har andra datorer.

Men... jag har inte gjort någon export av PST-filen för Outlook på länge (ej Express alltså) enligt den sedvanliga exportproceduren som görs från just Outlook. Och det är ju lite sent nu... 

Massor av kontakter, möten, etc. som måste räddas.

 

Nu är frågan:

Kan jag använda PST-filen från hårddisken som den är, d.v.s. ingen sedvanlig export via Outlook, utan rätt upp och ned kopiera PST-filen från hårddisken (den finns i Outlook-mappen) och sedan, på på den nya datorn, antingen importera den via importproceduren i Outlook - eller bara brutalt placera den på samma plats i det nya systemet som den är (klistra in en kopia av PST-filen manuellt, alltså)

 

Jag har minnen av att ha testat bägge dessa varianter tidigare men resultatet har inte blivit helt bra - med någon av tillvägagångssätten.

Men samtidigt - datorhaveri är ju inte så ovanligt och med en intakt PST-fil borde det väl finnas möjligheter att föra över sina kontakter, kalendrar, uppgifter, etc., - även utan föregående exportprocedur i Outlook, tycker man...

 

Så frågan är alltså exakt hur man bär sig åt i en sådan här situation. 

T.ex. när man skall lägga in PST-filen i installationsprocessen. Och annat som är viktigt att veta för att det skall fungera felfritt. 

 

Tacksam för alla förslag på lösning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först - kolla så att du "bara" har en .pst och inte (också) en .ost

 

OM du kan göra som du tänkt vet jag inte men jag skulle lägga den gamla .pst på ett "bra" ställe och sedan lägga till den som en datafil via kontrollpanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först - kolla så att du "bara" har en .pst och inte (också) en .ost

 

OM du kan göra som du tänkt vet jag inte men jag skulle lägga den gamla .pst på ett "bra" ställe och sedan lägga till den som en datafil via kontrollpanelen.

Tack för respons :) !

Via kontrollpanelen?

Jag känner bara till importproceduren i Outlook, som är ganska enkel, och så att brutalklistra. 

Var kan man läsa om hur man lägger till en pst-fil som en datafil via Kontrollpanelen, eller du kanske har ett snabbt och enkelt svar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter med Linux nu men finns inte i kontrollpanelen något typ "E-postalternativ"?

 

Jo, det funkar nog via Outlook med.

Här hur man skapar en ny

https://support.office.com/sv-se/article/Skapa-en-Outlook-datafil-pst-d%C3%A4r-du-kan-spara-din-information-24e6eafe-5700-4994-99e6-1783f556bbd2

 

Men du vill ju inte skapa en ny, utan lägga till en befintlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt enkelt att återfå en .pst-fil i Outlook om det är Outlook 2007, 2010, 2013 och 2016.

Jag har hjälpt mina vänner flera gånger med detta vid ominstallation av deras datorer.

För Outlook 2007 är det något annorlunda att göra detta än i de senare versionerna. Jag har inte 2007 längre, enbart de senaste.

 

Så här gör du i alla fall för 2010, 2013 och 2016.

 

1. Spara din .pst-fil i en mapp som du önskar ha den i.

2. Starta Outlook.

3. Klicka på "Arkiv" i översta vänstra hörnet.

4. Klicka på rutan "Kontoinställningar" som du finner i det stora fönster till höger om menyraden när du har klickat på "Arkiv".

5. En ny menyrad visar sig och du väljer "Kontoinställningar", som är det översta valet i menyraden.

6. I det nya fönstret du får upp klickar du på fliken "Datafiler", som är den andra fliken från vänster.

7. I menyraden under finner du nu ett antal val. Välj "Lägg till....."

8. Ett nytt fönster öppnas. Navigera till den mapp du sparade .pst-filen.

9. När du hittat din fil klickar du på den så den öppnas och läggs in i fönstret under menyraden.

10. Markera filen och klicka på "Ange som standard", som du finner i menyraden ovanför fönstret där du ser filen.

11. Nu är din .pst-fil din huvudfil och du kan ta bort eventuella andra filer i fönstret.

12. Starta om Outlook och du skall ha återfått alla kontakter och e-post som finns i .pst-filen.

 

Förfarande i Outlook 2007 är snarlikt. Tyvärr har jag inte Outlook 2007 installerat men jag kan göra det om du vill ha hjälp med den versionen.

 

Ett tips till dig!

 

Outlook gillar inte när .pst-filerna blir större än 2GB. Outlook tenderar att krascha oftare när filerna är större. Jag skapar en ny .pst-fil varje år i min arbetsdator just för att undvika att filerna blir större än 2GB.

 

 

P.S. Redigering är rättstavning. D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för utförlig och snabb respons Åge :thumbsup: !

 

Jag använder Office 2013 (på den gamla kraschade datorn) och skall nu snart installera/konfigurera Outlook 2013 på den nya (där övriga Office 2013-program redan används). 

 

En fråga om punkt 1 där du skriver:

Spara din .pst-fil i en mapp som du önskar ha den i.

 

 

Jag har alltid använt defaultmappen, d.v.s. Mina Dokument > Outlook-filer. Visste inte att man kunde använda andra - och samtidigt få Outlook att kontinuerligt uppdatera PST-filen på samma sätt som i defaultmappen. Om jag förstår dig rätt är det alltså möjligt? 

 

Resten av din guide lär nog inte blir några problem så pedagogisk och bra upplagd som den är  :)

 

I övrigt, när jag nu startar från noll (och ännu inte har någon Outlook-mapp i Mina Dokument), är det något annat som är viktigt att tänka på inför Outlook-konfigurationen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan lägga .pst-filen precis där du önskar den.

I min arbetsdator har jag bara en fysisk disk som är delad i två delar. Jag har lagt .pst-filen på den del som inte har operativsystemet.

 

När jag hjälper mina vänner lägger jag också .pst-filen på en annan disk eller en annan partition än där Windows ligger. Flera fördelar med det är att om Windows havererar så går det att komma åt .pst-filen. Om en hårddiskkrasch inträffar är det en fördel om .pstfilen finns på en annan disk än Windows-disken, om det är den som kraschar.

 

Ett förslag är att namnge mappen med .pst-filen med ett namn har har koppling till Outlook. Jag brukar skapa en mapp som heter "Outlook-filer" och som ligger i roten på disken. Det innebär också att det är lätt att hitta filen (filerna om man har flera, som jag har) och därmed göra en säkerhetskopia då och då på den.

 

Det du kan tänka på, när du installerar Outlook, är när du börjar konfigureringen att du väljer att konfigurera med en förvald .pst-fil. Gör du inte det skapas det en standardfil i "Mina Dokument", precis som du nämner.

Nu är det ingen "ko på isen" om du väljer att göra så. Vad du gör, innan du hämtar ny epost, är att utföra det jag nämner i tidigare inlägg så du får tillgång till din epost och kontakter.

 

Om du installerar Outlook och gör konfigureringen utan att välja att du vill använda dig av en befintlig .pst-fil kommer du i det läget du lagt till din fil att ha 2 .pst-filer i fönstret.

Markera den fil som skapats vid installationen och välj att ta bort den.

Därefter markerar du din fil, markerar den och väljer "Använd som standard".

 

Det finns ingen .ost-fil från och med Outlook 2007 som du behöver använda. I Outlook 2007 kan man använda .ost-filen men det är inte nödvändigt om man använder .pst-filen från den när man lägger till den i Outlook 2007 och senare.

Tidigare versioner av Outlook, som 2003 och bakåt, använd .ost-filen för kontakter med mera medan .pst-filen används för epost. Då var det också enklast att exportera respektive importera filerna eftersom "Lägga till....." inte finns mig veterligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina inlägg här är toppen och borde klistras  :thumbsup:

Det är precis den information man behöver i den situation jag beskriver - och lär vara efterlängtad av många med samma öde framöver! 

 

Jag håller helt med dig om placeringen av .pst-fil - jag försöker att ha så mycket som möjligt av vital data på min D-partition, precis av de skäl som du nämner. 

Vilket för oss in på det nu nämner om konfigureringen av Outlook: 

Det du kan tänka på, när du installerar Outlook, är när du börjar konfigureringen att du väljer att konfigurera med en förvald .pst-fil. Gör du inte det skapas det en standardfil i "Mina Dokument",

 

 

Nu var det ett tag sedan jag installerade Outlook, men om jag förstår dig rätt kommer möjligheten att använda "förvald .pst-fil" att dyka upp någonstans under konfigureringen (jag har aldrig lagt märke till den möjligheten tidigare). 

Kommer du ihåg ungefär när, eller var, det möjligheten att välja förvald .pst-fil dyker upp i konfigurationsprocessen (i vilken man normalt alltid uppmanas att lägga in en e-post, men som man i den här situationen alltså INTE skall göra)? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina glada tillrop! :-)

 

Ja, när du skall lägga in användarnamn, epostadress, lösenord och ange POP3- samt SMTP-server (om du inte använder Echange-funktionen, vilket normalt företag använder) har du också möjlighet att välja om du vill använda en befintlig .pst-fil.

 

Detta val kommer du att finna i det fönster som du har när du lägger in dina kontouppgifter i den övre delen till höger. Tyvärr har jag inte detta exakt i huvudet hur man gör eftersom det är något som jag inte gör jätteofta.

 

Jag kan, om du vill, göra detta i morgon när jag är hemma. Då har jag möjlighet att göra det som en test eftersom jag inte använder Outlook privat utan enbart i tjänsten.

Jag kan ta en .pst-fil från min jobbdator och flytta över till min privata dator och göra detta på den.

 

Det är annars ganska tydligt var du finner valet när du skall lägga in alla dina kontouppgifter.

Ge mig besked om du vill att jag gör en sådan test i morgon och skriver här hur jag gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all denna fantastiska hjälpsamhet  :)!

 

Jag försöker på egen hand först, du har redan varit behjälplig långt över vad man kan förvänta sig, och återkommer ikväll, eller imorgon (har en hel del annat på listan också) till den här tråden och berättar hur det gått.

Av vad du skriver här bör det inte vara några större bekymmer.  

Om det eventuellt skulle vara så att det blir problem är det toppen att kunna återkomma för att ta del av den extra hjälp du så generöst erbjuder. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Åge N

Har nu försökt att konfigurera Outlook med förvald .pst-fil men hittar faktiskt inget sådant alternativ under konfigurationsprocessen. Varken om jag väljer att installera med e-post eller utan (det senare är bara två steg, resten av den konfigurationen får man göra när Outlook är startat). 

 

Väljer man att installera med e-post och manuell konfiguration kan man en bit in i processen (om man valt att ansluta med POP eller IMAP, i inställningarna för desamma) välja var man vill "Leverera nya meddelanden till:" - det finns två möjligheter: "Ny Outlook-datafil", eller "Befintlig Outlook-datafil", den senare med "Bläddra"-funktion. Denna möjlighet fungerar dock endast för POP3. Väljer man IMAP, som jag använder (är väl nästan ingen som använder POP numer?), försvinner det alternativet. Se bifogade filer. 

Men frågan är om detta egentligen är det samma som "förvald .pst-fil" som du nämner ovan? 

Ingen annan stans under processen finns något val för "förvald .pst-fil". 

 

Man kan heller inte, när alla val är gjorda, välja bort att "Testa kontoinställningar..." då detta är utgråat, vilket jag gärna gjort om så varit fallet för att inte aktivera det valda e-postkontot innan jag hunnit konfigurera .pst-filen (men man kan ju alltid bryta internetförbindelsen...). 

 

Det är ju möjligt att konfiguration med "förvald .pst-fil" som du menar kommer när man avslutat initiationskonfigurationen och öppnat Outlook, men jag valde att avbryta initiationskonfigurationen innan den var färdig för att först höra hur du gått till väga då det vore roligt att redan från början utgå från den rätta .pst-filen.

- Så visst, om du har möjlighet vore det toppen med den mer detaljerade beskrivningen om att använda "förvald .pst-fil" som du nämnde tidigare. 

post-44543-0-08622200-1463615963_thumb.png

post-44543-0-48050600-1463616047_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jbo, jag har aldrig konfigurerat Outlook med IMAP som epostserver. Har alltid gjort det med POP3.

Den första av dina två bilder är precis det fönster jag menar när jag skriver att du kan använda en förvald .pst-fil.

 

vad jag känner till så används IMAP av de som har flera datorer (numera även mobiltelefoner och surfplattor) för att alla skall ha åtkomst till samma epost. Epost lagras både i klienten och på en gemensam åtkomstpunk på en server.

 

I din första bild visas just det jag nämnde i en tidigare tråd.

Innan du börjar fylla i något kan du avbocka "Testa kontoinställningarna automatisk ..........".

Genom att välja "Befintlig Outlook-datafil" kan du välja att använda din .pst-fil, som också blir din förvalda fil.

Med "förvalda fil" menar jag att den blir satt som "Standard" i inställningarna för din epost. Kanske var lite otydlig här.

 

Eftersom IMAP använder sig av en gemensam fil på en server skapas det ingen .pst-fil i din dator som med POP3-inställningarna. Det är möjligt att när man skapat färdigt ett konto med IMAP-inställningar att det går att välja en backupfil på klienten (din dator) som kan heta något med .pst. Hur detta görs känner jag inte till.

Vad jag kan göra, när jag kommer hem, är att testa vad som händer om jag skapar en inställning med IMAP.

 

Hemma är jag efter klockan 17.30 idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen - och tack igen Åge  :) !

 

Vad bra att vi nu har rett ut grundförutsättningarna. 

Vore toppen om du kunde kolla vad som sker i Outlook med IMAP som förval i fråga om .pst-filen. 

 

Vad jag erfarenhetsmässigt kan bidra med är att när det gäller just .pst-filen, när man använder IMAP, är att att den, som tidigare nämnts, skapas någon gång under konfigurationen och sparas i katalogen "Outlook-filer" i "Mina Dokument". Om jag minns rätt sker det efter att intitalkonfigurationen är klar, oavsett om man valt att göra konfigurationen med eller utan e-postkonto. 

 

I och med detta uppstår såklart en fråga gällande ditt första inlägg (#5 i tråden för nytillkomna) med den fina guiden i 12 steg:

Fungerar guiden även om man använder IMAP? 

 

Jag kommer att vara borta från datorn från nu i eftermiddag till sent i kväll någon gång men ser såklart fram emot ditt kommande inlägg även om jag p.g.a. detta kommer att bli lite sen med responsen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jbo!

 

Nu har jag hållit på och testat i ett par timmar. Att skapa ett konto i Outlook 2013 med IMAP har jag inte lyckats med då jag inte har något e-postkonto som hanterar IMAP. De konton jag har använder POP3.

Men skam den som ger sig!

Jag har fått installera om Windows i min dator då Outlook 2013 inte tar bort alla associationer till filer som jag en gång givit den när jag avinstallerar Outlook för att testa på nytt. Efter att ha gjort detta ett par gånger skapade jag istället systemåterställningspunkter som jag kunde återgå till efter varje test.

 

Jag har lyckats att få Outlook 2013 att använda min sparade .pst-fil i alla fall. För att illustrera detta gjorde jag sista gången jag testade några skärmbilder. Jag lägger in dem här för att visa hur jag gjorde.

 

1. Installera Outlook som vanligt.

 

2. När Outlook är installerat, starta Outlook.

 

post-118752-0-58828700-1463688141_thumb.jpg

 

3. När Outlook startas starar också e-postkonfigureringen. Välj  "Nej" att inte konfigurera Outlook för att ansluta till ett e-postkonto. Klicka på "Nästa".

 

post-118752-0-49560800-1463688148_thumb.jpg

 

4. Välj i nästa steg "Använd Outlook utan något e-postkonto" och klicka sedan på "Slutför".

 

post-118752-0-75428500-1463688155_thumb.jpg

 

5. Outlook ger några snabba bildsekvenser med bland annat besked om att en Outlook-datafil skapas och sedan öppnas huvudfönstret.

Det ser då ut som bilden ovan.

 

post-118752-0-53126900-1463688160.jpg

 

6. Klicka på "Arkiv" i huvudfönstret och menyn i bilden ovan visas.

7. Klicka på "Kontoinställningar"

 

post-118752-0-37764200-1463688166.jpg

 

8. I undermenyn klickar du åter på "Kontoinställningar"

 

post-118752-0-80569000-1463688171.jpg

 

9. I fönstret klickar du först på fliken "Datafiler" och sedan på "Lägg till......"

 

post-118752-0-65949300-1463688183.jpg

 

10. Du får upp ett sökfönster. Öppna mappen som du sparat din .pst-fil i och välj att lägga till den.

När det är gjort skall den finnas med som bilden ovan visar.

 

post-118752-0-75538600-1463688192_thumb.jpg

 

11. Markera din .pst-fil, klicka på "Ange som standard".

Nu skall din .pst-fil vara angiven som standard.

 

12. Stäng Outlook.

 

13. Starta Outlook på nytt.

 

14. Navigera igen till "Kontoinställningar" och läget du finner i punkt 11.

 

post-118752-0-39431200-1463688200_thumb.jpg

 

15. Markera "Outlook-datafil".

 

16. Klicka på "Ta bort".

 

17. Klicka på "Ja" för att bekräfta borttagandet av "Outlook-datafil".

 

post-118752-0-36555600-1463688208_thumb.jpg

 

18. Om du gjort allt rätt enligt denna vägledning skall du ha kvar din .pst-fil enbart, så som bilden ovan visar.

 

post-118752-0-25675000-1463688215.jpg

 

19. Återgå till huvudmenyn och du skall ha enbart din .pst-fil i Outlook.

 

20, Nu finns alla dina kontakter och all e-post i Outlook och din fil är standardfil för Outlook.

 

21. Från detta läge kan du skapa dina kontoinställningar och kommer att behålla din .pst-fil som den fil Outlook använder.

 

22. Skapa ett e-postkonto gör du genom att öppna inställningar som du finner i punkt 6 ovan. Där väljer du "Lägga till konto" för att lägga till ditt e-postkonto i efterhand.

 

Hoppas denna vägledning löser ditt problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åge N!

Du är en hjälte!  :thumbsup:  :)   :thumbsup:

Det här är den bästa respons jag fått på en fråga, här på eforum, och på andra liknande platser!

Och så all den tid och jobb du lagt ner på detta! Helt fantastiskt! 

 

Din guide fungerar perfekt för uppgiften. 

Och den är efterlängtad vågar jag påstå.

(Du nämnde i början av den här tråden att du hjälp många av dina vänner/bekanta med den här sortens problem, jag känner många, och nätet svämmar över av frågor med förhoppningar om hur man löser detta, så, ja, den här guiden kommer göra många glada.) 

 

I mitt tycke är det här tillvägagångssättet också överlägset den vanliga export- och importproceduren av .pst-filen för IMAP, förmodligen också för POP. 

 

Det är dessutom en guide om hur en guide skall se ut för att även den mest oinsatte utan problem skall ta sig igenom och komma ut i slutet med lyckat resultat! Jobbar du som pedagog av något slag?

 

Och inte nog med det, den här guiden löste även ett annat problem, ett rätt snarlikt som jag tagit upp här på eforum för runt ett år sedan. 

Om det, och ett par detaljer som möjligen kan vara andra till gagn, återkommer jag senare idag, eller imorgon då det nu har hunnit bli rätt sent och schemat är fullt. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jbo! :D

 

Så bra att det löste sig för dig.

Jag har gjort så här sedan företaget jag jobbar för bytte Outlook 2003 (Office) till 2007. Med Outlook 2003 var det ett måste att hålla på med export och import av epost samt kontakter. Instämmer helt i att det var en omständlig procedur.

 

Med Outlook 2007 fann jag, av en ren händelse, att det gick utmärkt att använda .pst-filerna enbart. Jag har sedan dess använt mig av den procedur som jag beskriver i denna tråd.

 

Jo, jag har några vänner som använder Outlook som privat e-postklient. Själv använder jag Thunderbird som e-postklient och tycker bättre om den än Outlook. Även Thunderbird är oerhört enkel att återskapa e-post och kontakter med.

Jag vet att det finns de som håller på med export och import av e-post och kontakter för Thunderbird, i vissa fall med ett dedikerat program, vilket inte alls är nödvändigt. Det går att göra utan sådant. Flera av mina vänner är inte intresserade av att lära sig hur man installerar om datorer så de gör det enkelt för sig, lämnar dem till mig. Samma sak när saker och ting inte fungerar för dem som förväntat.

 

Idag använder företaget jag jobbar för Outlook 2010 men har aviserat att de kommer att uppgradera till 2013 inom en snar framtid. Alla som får nya datorer eller ny/ominstallation får Office 2013 med tillhörande Outlook.

 

Du skriver att det är många som har problem med att återskapa e-post och kontakter i Outlook. Jag kan inte påstå att jag sett detta då eForum är det forum som jag är mest aktiv i. Jag är medlem hos Sweclockers också men skriver sällan där. Dessutom läser jag mest deras tester av hårdvara och är inte ofta inne i deras Forum.

 

Nej, jag jobbar inte som pedagog. Jag är tekniker och arbetar i huvudsak med service och underhåll av elektronisk utrustning. I min tjänst ingår att utbilda våra kunders tekniker i de produkter vi säljer. Jag gör kursmaterialet, en del bruksanvisningar på hur man använder mjukvarorna till produkterna och vägledningar till hur man utför vissa funktioner på produkterna. Våra mjukvaror har inte stöd för installation i Windows 8.1 och Windows 10 ännu. Där har jag varit behjälplig att göra en steg för steg-guide hur man installerar en virtuell Windows 7-maskin i Windows 10 med hjälp av både VMWare Workstation Player och VirtualBox. Denna vägledning ligger i vårt kontrollsystem idag för utvärdering och eventuellt godkännande till att användas så kunderna kan ta del av den.

 

Som tekniker förstår jag också att det finns många som inte är intresserade av att lära sig allt och därför inte kan allt. Även jag har kunskapsluckor eftersom jag också saknar intresse i att lära mig vissa saker. Matlagning är en av dessa, vilket innebär att jag är en usel kock. Koka pasta och värma färdiglagade köttbullar, det kan jag. :thumbsup:

 

I min strävan efter att göra det så enkelt för dem som inte är intresserade, eller inte kan, att ändå kunna utföra vissa saker sätter jag mig in i deras situation. Utifrån den skapar jag sedan vägledningar som skall vara  enkla att följa.

Vissa saker gör jag inte så ofta, som att installera Windows 7 på en GPT-formaterad disk i UEFI-läge. Jag gjorde en vägledning till mig själv hur jag ändrar Windows 7-installationsmediet så det fungerar att installera på en GPT-formaterad disk i UEFI-läge.

 

Du är inte den första som frågar om jag jobbar som pedagog. :)

 

Återkom gärna med den information du nämnde i ditt inlägg.

 

Vänligast

Åge

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Åge!

 

Officiellt är du väl tekniker och inte pedagog. Men i praktiken vill jag påstå bägge. 

Jag förstår att din arbetsgivare, utöver det tekniska, även ger dig pedagogiska uppgifter och att dina vänner kommer till dig när det kör ihop sig. 

Du har helt enkelt pedagoisk talang. 

 

Min erfarenhet är annars att tekniker, generellt sätt, sällan har några större pedagogiska talanger med sig, så att säga, "naturligt". Vilket inte sällan kännetecknat somliga (rätt många) manualer, handledningar, etc. (de har dock blivit betydligt bättre på senare år) i allt från elektronik till konstruktion (jag har rätt ofta lagt märke till att samma "glapp", generellt sätt, brukar vara vanlig i fråga om tekniker och design/formgivning, tänker främst på webbdesign...). 

 

Du nämner förmågan att sätta sig in i den tänkta användarens situation. Det är en av de viktigaste nycklarna och enligt min mening är det ofta där det brister hos andra, mindre pedagogisk kunniga. 

Man önskar att det funnes fler av din sort. 

Jag anknyter till det pedagogiska i slutet av det här inlägget. 

 

 

Återknyter nu till de detaljer jag nämnde i tidigare inlägg som ev. kan vara av intresse, samt till det problem i en annan tråd med liknande innehåll som här fått sin lösning. 

 

 

Detaljerna först. 

För den som kanske för första gången vill göra en sådan här migration av .pst-filen kan det vara bra att känna till: 

  1. När man i punkterna 15-17 ovan" tar bort" den oönskade .pst-filen, tas den alltså bara bort i fråga om vilka .pst-filer Outlook har att välja bland. 
    Den fysiska .pst-filen (i den mån man kan tala om fysiska filer), förblir intakt, som den i katalogen/mappen "Outlook-filer" från exemplet ovan för att ge ett exempel. 
     
  2. Man kan alltså ha flera .pst-filer, i samma katalog om man vill - så länge de har olika namn; och använda dem samtidigt om man så önskar (se även punkt 4 nedan). 
     
  3. I ditt exempel skapade du en .pst-fil med namnet "Personal Folders_20111114.pst och lade direkt på roten på D. Beteckningen på "Namn" och "Plats" blir då identiska så vitt jag kan se.
    Lägger man .pst-filen i en ny katalog (t.ex. på roten på D som jag gjorde) kommer namnet på den att vara "Outlook-datafil" (oavsett vilket namn katalogen "egentligen" har på D).
    Namnet på .pst-filen anges dock på samma sätt som i ditt exempel, d.v.s. med filens namn under "Plats". 
     
  4. Tidigare i tråden (i slutet av 12-stegsinstruktionen i inlägg #5 ) nämner du behovet att se över sina .pst-filer så att de inte blir för stora: 
    Outlook gillar inte när .pst-filerna blir större än 2GB. Outlook tenderar att krascha oftare när filerna är större. Jag skapar en ny .pst-fil varje år i min arbetsdator just för att undvika att filerna blir större än 2GB

     

    .
    Microsoft har en - bra och enkel - handledning i hur det går till:
    Skapa en Outlook-datafil (.pst) där du kan spara din information

     

 

 

Jag nämnde även ett problem från en annan tråd:

 

Outlook – Synkroniseringsproblem vid migration från svenskt till engelskt Office

som här fått sin lösning.

 

Nämligen det med import av kontakter. 

Har man ett stor mängd kontakter organiserar man dem i kataloger med passande namn. 

 

Med den sedvanliga export- och importproceduren i Outlook har jag, när importen körts färdig, alltid manuellt fått lägga in alla kontakterna från de egna katalogerna i "Kontakter" till motsvarande i "Adressboken", vilket tar en hel del tid.

 

Detta slipper man alltså med denna metod, vilket var vad jag eftersökte i den nämnda tråden, länkad ovan.

Att svaret skulle dyka upp i den här tråden var rätt otippat, men Åges genomgång här har alltså svarat även på den frågan :thumbsup: . 

En länk från nämnd tråd finns nu infogad där med adress till denna . 

 

 

Avslutningsvis anknyter jag till inledningen med en fråga rörande pedagogik:

 

Det sätt som Åge N här beskriver för att migrera .pst-filen är, som tidigare nämnts, vida överlägset den sedvanliga export- och importproceduren i väldigt många fall. 

Rubriken på den här tråden är dock inte den bästa för att hitta just en sådan guide. 

 

Skulle det inte vara en bra idé att skapa en ny tråd för en sådan guide med en passande rubrik? 

"Enklaste och snabbaste sättet att flytta alla dina kontakter och annan data i Oultook", eller något ditåt kanske? 

I en sådan guide skulle man inledningsvis naturligtvis behöva komplettera med lokalisering av den .pst-fil man vill kopiera, skapandet och valet av plats för en ny katalog för .pst-filkopian, etc.  

 

-  -  -  -  -  -  -   -  -  -  -  -  -  -   -  -  -  -  -  -  -   

 

Redigering är grammatisk  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sätt som Åge N här beskriver för att migrera .pst-filen är, som tidigare nämnts, vida överlägset den sedvanliga export- och importproceduren i väldigt många fall. 

Rubriken på den här tråden är dock inte den bästa för att hitta just en sådan guide. 

 

Skulle det inte vara en bra idé att skapa en ny tråd för en sådan guide med en passande rubrik? 

"Enklaste och snabbaste sättet att flytta alla dina kontakter och annan data i Oultook", eller något ditåt kanske? 

I en sådan guide skulle man inledningsvis naturligtvis behöva komplettera med lokalisering av den .pst-fil man vill kopiera, skapandet och valet av plats för en ny katalog för .pst-filkopian, etc.

Det finns en fastnålad tråd som heter Guide - flytta och säkerhetskopiera epost och den kan förstås kompletteras med nya inlägg för andra möjligheter. Annars så är förstås vem som helst välkommen att skriva guider.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en fastnålad tråd som heter Guide - flytta och säkerhetskopiera epost och den kan förstås kompletteras med nya inlägg för andra möjligheter. Annars så är förstås vem som helst välkommen att skriva guider.

 

Cecilia

Moderator

 

Det var faktiskt en av de första trådarna jag tittade på då jag började leta efter en lösning på problemställningen i rubriken av den här tråden. 

Då kunde jag inte se att den hade svaret på mina frågor, kanske mest beroende på att den huvudsakligen tar upp andra e-postklienter och inte så mycket frågan om migration inom Outlook - och ingen alls info om Outlook senare än 2010

 

Det finns dock ett inlägg, #3, som är ditt Cecilia, där du länkar till Microsofts beskrivning (den svenska är idag uppdaterad till att ta upp även Outlook 2010, och i det hänseendet identisk med den engelska, men där verkar också mycket av likheterna upphöra). 

 

Jag har hittills endast hastigt ögnat igenom den engelska men tagit del av den svenska versionen. Som jag minns det var jag även inne på den senare då jag började researchen. 

 

Kanske var det p.g.a. den automatiserade (dåliga) översättningen i kombination med min inte så avancerade datorkunskapsnivå som gjorde att den inte appellerade mig utan föll utanför min "radar". Samt att det skiljer en del mellan Outlook 2010 och 2013. 

När jag nu återigen läser artikeln består det intrycket - trots skillnaden att jag nu har facit och kan ta till mig informationen på ett helt annat sätt. 

 

Vi kommer kanske en aning utanför ämnet nu men eftersom vi talar om att hitta sådant som för olika användare utgör relevant information vill jag påstå att Microsofts (svenska) guide är av låg pedagogisk nivå - om man verkligen avser att vända sig till även mindre datorvana besökare som kanske också helst söker information på svenska. Inte så att de punktuppbyggda beskrivningarna i sig är svåra att följa, det handlar mer om struktur, språk och disposition. 

 

För vissa mer avancerade datoranvändare, kanske med en högre teknisk kunskapsnivå, kan kanske ett sådant påstående verka märkligt. Förmodligen har det att göra med det Åge N var inne på angående pedagogik - förmågan att sätta sig in i andra användares situation, huvudsakligen de med lägre kunskapsnivå, och kanske också andra sätt att ta till sig teknisk information rent generellt. 

 

Från mitt perspektiv är Åge N's guide bland det bästa jag läst i fråga om den här typen av handledning. Vida överlägsen Microsofts. 

Vill man uppmuntra även mindre datoravancerade att genomföra migration av .pst-filer, öka sitt datorsjälvförtroende och ev. ta nya steg i sin tekniska utveckling  är det tveklöst Åges guide man skall länka till. Alla dagar i veckan. 

I mitt tycke skulle den, om den blev en frilagd guide, gott kunna klistras. 

 

Tills vidare har jag i all fall lagt in en länk till Åges guide i den nämnda klistrade guiden (inlägg #11). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du kompletterade informationen i den andra tråden, jbo :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, jbo!

Vad skall jag säga? En sådan respons för en så liten sak. Jag saknar ord!
Tack återigen för dina ord!

Jag tror inte min arbetsgivare har noterat det du gör. I min tjänst ingår kursverksamhet, oavsett om jag är lämpad eller ej.
Min uppfattning gällande bruksanvisningar, handledningar med mera är att de är skrivbordsprodukter, inte skrivna av tekniker. Sannolikt är tekniker kanske inte lämpade att skriva dem men det är inte de heller som de facto skriver dem. När det gäller bruksanvisningar översatta till svenska är det i många fall översättningsbyrårer som gör det jobbet. Många av dem har inte produkten och översätter direkt från engelska bara.

Jag håller med dig om att många bruksanvisningar kräver en bruksanvisning för att man skall förstå den.

Nu till dina punkter.

1. Ja, man kan ta bort vilka .pst-filer man vill så länge de inte är den som är vald till "Standard". När man tar bort filen från katalogen i Outlook tas den bara bort som en association från Outlook. Själva filen ligger kvar där den är sparad.
Det betyder att man kan lägga till den igen i Outlook så länge den inte är raderad från datorn.

2. Ja, det går utmärkt att ha flera .pst-filer aktiva i Outlook samtidigt. Den fil som jag hade med som exempel, "Personal Folders_20111114.pst" är en verklig fil som jag kopierade från min arbetsdator. Jag ville ha med en som jag använder för att visa vad jag gör och även bekräfta att det fungerar.
Jag lägger in en bild från min arbetsdator som jag "skar ut" tidigare idag. Där kan du se namnen på alla de .pst-filer jag har aktiverade i min arbetsdator. Jag vill ha dem med då de händer att jag behöver gå tillbaka bland e-breven för att ta fram dem ibland vid behov.

 

post-118752-0-06609800-1464036467.jpg

3. Filen "Personal Folders_20111114.pst" sparade jag i roten på D:\  enbart för enkelhetens skuld i mitt exempel tidigare i tråden. Det går utmärkt att skapa en mapp med valfritt namn och spara filen där. Alla .pst-filer man önskar använda behöver inte ligga i samma mapp och inte ens på samma disk. Det är bara att "lägga till" dem i Outlook på samma sätt som jag visar i denna tråd.

4. Tack för länken! Något att tänka på när det gäller .pst-filer är att komprimera dem då och då. E-brev som tas bort försvinner från -pst-filen men utrymmet som e-brevet tagit upp ligger kvar som outnyttjat utrymme. Det försvinner först när man komprimerar filen. Jag komprimerar mina filer regelbundet just för att få bort det "tomma" utrymmet. Du hittar komprimeringsfunktionen på samma ställe som där du lägger till eller tar bort filer från Outlook.


Över till din tidigare tråd:

Din tidigare tråd, från den 23 januari 2015, har jag missat. Det händer ibland att jag gör uppehåll från eForum. Sannolikt har det varit en sådan period när du skapade den tråden.
Hade jag sett den hade jag sannolikt besvarat dig i tråden. Jag är glad att även det löste sig med svaren i denna tråd.

Jag utgår från att din avslutning i ditt inlägg är riktat till Moderatorerna.

Vänligast
Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Åge N

 

Tack för snabb respons, igen! 

 

Det du skriver i punkt 2 och 4 ang. sparade mail i din .pst-fil, gäller väl för POP? 

För den som likt mig använder IMAP sparas inte mailen i .pst.filen, utan på servern som du också skriver om tidigare i den här tråden. Jag har använt samma .pst-fil sedan flera år och efter att jag gick över till Office 2013 började jag på lite mer allvar använda Outlooks Kalender, Uppgifter, etc (Kontakter och Adressbok har jag använt sedan Win-98, med då i Outlook Express). Min e-post väger ett gäng GB, men min .pst-fil runt 30 000 kB. 

 

När jag läste att du personligen kör Thunderbird istället för Outlook, och fann fördelar med det, blev jag lite intresserad. Framförallt som jag har en del (långsiktiga) planer på att successivt övergå till Linux (troligen Ubuntu). I tråden som Cecilia tidigare länkar till verkar det också finnas ett rätt stort intresse för TB. 

Verkar också finnas en hel del att fundera på för att få med all sin data från Outlooks .pst-fil till TB (fungerar Adressbok, Kontakter, Upggifter, etc. på samma sätt i TB som i Outlook?).

Och så vad användandet av IMAP medför för särskilda saker att tänka på i fallet med en sådan migration. 

 

Avslutningen i mitt tidigare inlägg som du nämner är riktat till egentligen alla som funderar kring pedagogik i data- och teknikmiljö. Moderatorer, tekniker, pedagoger och alla övriga som är intresserade. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God afton, jbo!

 

Nej, det jag skriver i punkt 2 och 4 gäller inte enbart för POP.

Min jobbdator är ansluten till Exchange Server och Outlook använder ändå .pst-filer.

 

Det jag känner till om e-post och hantering av denna är följande:

 

POP (idag är det POP3 som gäller) används vid hantering av e-post med en klient. I praktiken innebär det att man använder en enhet, t.ex. dator, som hämtar e-posten från den leverantör som man har e-postkonto hos. Det normala är att e-postklienten kopierar e-posten från servern till datorn och raderar därefter allt på servern som har kopierats till datorn.

 

IMAP är en annan konfigurering som tillåter att man har flera klienter till en och samma e-postadress och kan läsa den från valfri enhet. All e-post ligger kvar tills dess man väljer att ta bort den.

 

Exchange Server används i synnerhet av företag. Jag kan tänka mig att företaget har bättre kontroll på e-posten om den hanteras via Exchange Server för min uppfattning är att det är företaget som hanterar servern.

Företaget jag jobbar för använder Microsoft Exchange Server, även kallad MAPI.

Här ligger också e-post kvar på servern tills man väljer att ta bort den (eller flytta på den).

 

Vid alla tre typerna använder sig Outlook av .pst-filer för att lagra (spara) e-post. För POP-konfigurering hämtas e-posten till datorn. För IMAP kan man välja att hämta e-posten eller låta den ligga kvar på servern och läsa den där.

För Exchange Server lagras e-posten till en server och kan läsas där. Det är Exchange Server som hanterar all e-post och lagrar oavsett vilken typ av konto man har.

Företaget jag jobbar för har lagt in en tidsgräns för hur länge e-post får ligga kvar innan de raderas. För att jag inte skall gå miste om e-post måste jag "hämta" e-posten manuellt.

Det gör jag genom att flytta e-brev från min inkorg till en skapad undermapp i -pst-filen.

 

Jag har inte visat hur undermappar ser ut i de bilder jag lagt upp här. Jag skapar undermappar i .pst-filen, ungefär på samma sätt som man skapar undermappar i katalogstrukturen i datorn.

Mapparna ger jag olika namn, som namn som mina kollegor har.

E-post jag får från Anders Andersson sparar jag i en mapp som heter "Anders Andersson".

E-post jag får från Johan Johansson sparar jag i en mapp som heter "Johan Johansson".

Så här fortsätter jag att skapa undermappar i min Outlook-fil.

 

Varje gång jag flyttar ett e-brev från min "Inkorg" i Outlook till en undermapp jag skapat, tar jag också bort e-posten från Exchange Server.

Om jag inte flyttar e-posten från Inkorgen till en undermapp kommer .pst-filen inte att innehålla någon e-post. Detta för att alla brev ligger på servern.

 

När jag ominstallerar Outlook använder jag samma kontoinformation när jag ansluter igen. När anslutningen är klar ser jag all e-post i inkorgen igen som fortfarande ligger kvar på servern.

Skulle jag inte komma ihåg mina inloggningsuppgifter, utan skapar ett nytt konto med nya inloggningsuppgifter får jag inte tillgång till e-posten som ligger på servern eftersom den inte längre är länkad till rätt "Inkorg".

Har jag däremot skapat en undermapp till "Inkorg" som heter "Inkorg" i .pst-filen och flyttat e-posten dit kan jag se och läsa all e-post utan att vara uppkopplad och ansluten till serven vid en ominstallation. Det är så jag lärt mig det hela fungerar.

 

IMAP skall likna detta och skapar du undermappar i .pst-filen där du lägger din e-post så ligger den också i .pst-filen. Med POP-konto behöver man inte tänka på detta då POP-konto innebär att e-posten flyttas från servern till datorn när e-postklienten ansluter.

 

Det finns e-postklienter som kan uppföra sig som om man använder IMAP fastän den är konfigurerad för ett POP-konto. Till dem hör Thunderbird, i alla fall den version jag använder.

En bekant till mig bad mig hjälpa honom för några år sedan men hans e-post. Han hade en bärbar dator som han ville kunna läsa sin e-post på för att vid ett annat tillfälle hämta all e-post till sin stationära dator.

Hans internetleverantör har enbart POP3-konton så hur löser man det?

 

Jo, det går med Thunderbird.

I Thunderbird kan man ställa in så att Thunderbird lämnar kvar e-posten på servern när den kopierats till klienten.

 

Jag installerade Thunderbird i min bekants båda datorer. I den bärbara datorn ställer jag in att Thunderbird skulle lämna kvar e-posten på servern medan den stationära skulle hämta den och inte lämna kvar något.

På så sätt kunde min bekant läsa all e-post på sin bärbara dator, varhelst han var och sedan hämta samma e-post och lagra det på den stationära när det var dags.

Thunderbird klarar således att hantera e-post med POP-konton på liknande sätt som med IMAP-inställningar.

 

Hoppas jag inte rörde till det nu.

 

Vänligast

Åge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Åge! 

 

Tack för den detaljerade infon! 

 

I mitt fall följer dock inte e-posten (alla de oändliga mängder av e-post som under åren har sparats i mängder av kataloger och underkataloger och som väger några gäng GB - och som jag faktiskt då och då har nytta av) med i pst-filen. Men någon stans på hårddisken finns de såklart, jag kan ju läsa mailen offline. 

För ett antal år tillbaks i tiden backade jag upp hela min Outlook, vilket inkluderade en mängd olika mappar och filer förutom .pst-filen - och då även mappen för mailen om jag minns rätt, och måste således då ha haft koll på var den fanns. 

 

Jag använder alltså Gmail och gjorde inställningarna där för en massa år sedan. Kanske är det något där som gör att de (mailen) inte hamnar i .pst-filen? 

I dagsläget bekymrar jag mig inte om detta då allt finns på servern och jag når den från olika plattformar. 

 

En sak som jag inte fick klart för mig angående TB är om den även i fråga om Kontakter, Kalender, Uppgifter, etc. fungerar likvärdigt med Outlook - och om det är möjligt att migrera .pst-filen från Outlook till TB. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jbo,

 

Eftersom jag inte kan skapa ett e-postkonto som hanterar IMAP kan jag inte ge svar på var din e-post i Outlook befinner sig.

Jag tycker ändå att det är konstigt att de inte finns i .pst-filen om du skapat undermappar i Outlooks datafil där du har inkorgen. Vid såväl POP-inställning som Echange Server sparas all e-post i .pst-filen så snart de flyttas från Inkorgen till en egen skapad mapp i den profil man använder för sin e-post.

 

Varför detta inte sker med IMAP är något jag inte kan besvara för jag tycker det borde vara samma med detta som med POP- och Exchange Server.

 

Huruvida Thunderbird fungerar likvärdigt med Outlook gällande Kalender och Uppgifter är inget jag kan besvara. Jag använder inte dessa funktioner i Outlook och har aldrig haft behov av att använda dem i Thunderbird.

Idag finns motsvarigheter till Kalender och Uppgifter i Thunderbird. Nu använder jag en äldre version av Thunderbird eftersom jag inte förlika mig i de ändringar Mozilla gjort med Thunderbird i de senare versionerna.

 

Thunderbird klarar av att importera e-post-adressböcker med mera från Outlook men det gäller bara äldre versioner. Mozilla har tagit bort den funktionen i de senare versionerna.

Om du skulle vilja testa att använda Thunderbird kan du hämta version 17 och installera den först. Version 17 har kvar importfunktionen för Outlook.

 

När du importerat allt du vill ha till Thunderbird installerar du den senaste versionen, 45, genom att göra en uppgradering i Thunderbird.

 

Du hämtar den svenska versionen av Thunderbird version 17 här:

 

https://ftp.mozilla.org/pub/thunderbird/releases/17.0.9esr/win32/sv-SE/

 

Något som är viktigt att veta är att Thunderbird sannolikt inte kommer att importera något om din version av Outlook är en 64-bitarsversion. Thunderbird finns bara i 32-bitarsversion ännu.

 

Jag har precis provat att importera min e-post och kontakter från Outlook till Thunderbird med version 17 av Thunderbird. Det går utmärkt då jag använder Outlook av 32-bitarsversion.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...