Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trasig laptop-skärm farlig?


Pejo

Rekommendera Poster

Hej!

 

Dags att anlita expertisen på detta forum än en gång ...

 

Förra veckan hände något med skärmen på min 3 år gamla laptop (Toshiba Satellite Z930-113). Alla i hushållet lovar att den inte har hanterats ovarsamt, åtminstone inte mer än vanligt. Ändå finns nu en svart fläck (döda pixlar?) med tillhörande ränder i vänstra kanten. När jag tittar närmare ser jag att på själva locket, precis intill fläcken på skärmen, är det en fördjupning i chassit. När skärmen är igång är detta ställe också märkbart varmare.

 

Enligt en uppgift kostar en ny skärm med installation uppåt 3-4000 kr, och då är det nog lika bra att köpa en ny dator, men jag funderar också på att använda datorn med en annan tillgänglig skärm (TV). Frågan är bara, är det någon form av kortslutning som har inträffat i skärmen och kan det i så fall vara farligt att fortsätta använda datorn?

 

Bilder bifogade.

 

Hälsningar

/Johan

post-15363-0-69116700-1463431713_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl lite vanskligt att påstå för någon att det inte är farligt men detta med att det är påtagligt varmare kanske har en annan förklaring, det kanske alltid har varit varmare där. Sitter inte antenner för WiFi där tro?

När du kör med extern skärm får du väl se till att den interna är släckt. Låt den stå på en stund under övervakning och kolla detta med tempen.

 

Tillägg, kan det vara någon liten pryl som legat på datorn när locket stängts?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Jag tar fullt ansvar för mina handlingar och lovar att inte ställa någon enskild person till svars för råd som eventuellt leder till negativa konsekvenser. :)

 

Dock, det är verkligen just precis vid "skadan" på chassit som det är betydligt varmare än runt omkring. Jag inser att skärmar är ömtåliga, men för att få en motsvarande fördjupning på chassit gissar jag att det behövs betydligt större åverkan än att bara stänga locket mot någonting. Det finns heller inget motsvarande avtryck på tangentbordsdelen. Är det försent att åberopa fabrikationsfel efter tre år?

 

Nåväl, jag får väl fortsätta att testa under övervakning och som du säger, se till att skärmen är avstängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror skärmen fått en glappkontakt i matningen till bakbelysningen .Glappkontakten kan bero på en kallödning. Övergångsmotståndet som uppstår  vid skadan orsakar att värme uppstår där.  I värsta fall kan det orsaka brand. Gropen är någon form av smältskada p.g.a värmen

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gropen är någon form av smältskada p.g.a värmen

Det var detta jag befarade ...

Går det att åberopa fabrikationsfel så här tre år efteråt? Eller skyller Toshiba i så fall bara på "yttre påverkan"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det mer eller mindre än tre år sen inköpsdatum?

Man har möjlighet att reklamera i upp till tre år.

 

En kallödning är fabrikationsfel och kan inte uppstå genom yttre påverkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inköpt mars -13 ...

Ja, ja, det är väl bara att bita i det sura äpplet och se om det går att använda datorn med en extern skärm på något bra sätt. Fast nu har jag förstås en giltig anledning att spendera skatteåterbäringen på en ny pryl, alltid något!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...