Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildskärmen startar inte ibland efter viloläge


Pelle Penna

Rekommendera Poster

Pelle Penna

Jag har en stationär dator som är ett par år gammal. Efter uppdateringen till windows 10 för ett år sedan så händer det att jag inte får igång bildskärmen efter att datorn har gått ned i viloläge. Jag har laddat hem senaste drivrutinerna för grafikkortet, men misstänker att felet ligger kanske i bios eller så.

Hittar dock ingen inställning eller uppgradering av bios. Har någon ett tips.

 

Datorn:

Moderkort MSI B75MA-P45

Grafikkort Nvidia Geforce GTX 660 Ti

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman

Hej,

 

Det är en gammal tråd, men är det fortfarande problem?

Gör så här:

Start > skriv bara rakt av energ > i listan som kommer upp klicka 'Energialternativ' > klicka i rullgardinslisten 'Stäng av skärmen efter' => Välj Aldirg

Försätt datorn i strömsparläge efter: Välj Aldrig

 

Starta om datorn.

Sedan gå in igen och välj att bildskärmen skall stängas av efter vald tid tex. 10-20 min.

Och kontrollera hur det fungerar.

 

Sedan kan du aktivera datorns vilo- eller strömsparläge, aktivera och starta om igen.

Mvh

 

Ps. Skillnaden mellan Strömsparläge och Viloläge: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/sleep-and-hibernation-frequently-asked-questions?tduid=%28d33ad99187257922639072645c762166%29%28256380%29%282459594%29%28TnL5HPStwNw-Br0LW_V8Yylhg0KRPIoA.Q%29%28%29asked-questions

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Bara ett långskott, men om det är något med detta som ställer till det och när du sedan väcker datorn så sker nåt knepigt tex. en automatisk återställning pga. av att hiberfil.sys (dold fil) på roten av systemdisken av någon anledning är korrupt och om en sådan återställning sker så kan du heller inte se den senaste återställningspunkten, från vilken den då återställts ifrån.

 

För varje gång datorns försätts i viloläget så skall alla data i minnet skrivas till hiberfil.sys på systemdisken och det kan röra sig om åtskilliga GB varje gång.

Det är denna fil som nu skall rensas och helt och hållet tas bort.

 

Börja med att stänga av den funktionen helt och sedan starta om datorn. då tas denna hiberfil.sys bort:

Kör Kommandotolken som Administratör:

Start > i sökfältet skriv cmd > i listan som kommer upp högerklicka på Kommandotolken och välj 'Kör som administratör' > skriv in detta kommando: powercfg /hibernate off

 

Starta om datorn och testa hur det fungerar med att skapa återställningspunkter och sedan stänger du av datorn på vanligt sätt och starta upp etc.

Hur fungerar det nu?

 

Sedan kan du återaktivera detta igen på samma sätt, men då med kommandot powercfg /hibernate on

Kör Kommandotolken som Administratör:

Start > i sökfältet skriv cmd > i listan som kommer upp högerklicka på Kommandotolken och välj 'Kör som administratör' > skriv in detta kommando: powercfg /hibernate On

Då skall en ny hiberfil.sys skapas på roten av systemdisken oftast C: men det är en dold fil som normalt inte syns.

Starta om datorn.

 

[Edit] Fortfarande problem?

Ta och kontrollera systemfilerna (SystemFileChecker) och ev. reparera skadade eller saknade systemfiler med SFC-kommndot: se denna tråd Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkertläge på Windows

Efteråt startar du om datorn och kör Windows update och ev. startar om datorn igen.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Tack för svaren. Jag ska testa så får vi se. Det är ju inte alltid det inträffar. Oftast (verker det som) så sker det när datorn ståt i viloläge en längre stund ex. över natten. Dock inte idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Peppar peppar. Har följt Fritidsfikarens råd och än så länge har det nu fungerat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...