Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var ser jag Windows 10 gratisversionen


RuthInger

Rekommendera Poster

Hej! Jag installerade gratisversionen av Windows 10 när det var möjligt. Men jag kan inte hitta den på hårddisken. Nu ligger Windows8_OS på C:, sen är det Lenovo på D:.

Fattar ingenting av det här.

 

Vad jag vill göra är att få bort Windows8_OS utan att något annat försvinner i min dator.

Tror att datorn skulle bli mycket bättre om 8:an försvann helt.

Men hur gör man det? Om det går vill säga.

Visar en skärmbild på Den här datorn.

.

Tackar på förhand. 

 

post-124203-0-14966100-1463329879_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag installerade gratisversionen av Windows 10 när det var möjligt. Men jag kan inte hitta den på hårddisken. Nu ligger Windows8_OS på C:, sen är det Lenovo på D:.

Fattar ingenting av det här.

 

Vad jag vill göra är att få bort Windows8_OS utan att något annat försvinner i min dator.

Tror att datorn skulle bli mycket bättre om 8:an försvann helt.

Men hur gör man det? Om det går vill säga.

Visar en skärmbild på Den här datorn.

.

Tackar på förhand. 

 

attachicon.gifSkärmbild (45).png

 

Hej!

 

Det där är bara vad partitionen kallas och en uppgradering till Windows 10 ändrar inga partitionsnamn. Det innebär inte att det verkligen finns något kvar av Windows 8 i den partitionen.

 

Om du vill ändra partitionsnamnet behöver du göra en ren installation av Windows 10, dvs en ominstallation där inget på C: behålls och alla program måste ominstalleras efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det där är bara vad partitionen kallas och en uppgradering till Windows 10 ändrar inga partitionsnamn. Det innebär inte att det verkligen finns något kvar av Windows 8 i den partitionen.

 

Om du vill ändra partitionsnamnet behöver du göra en ren installation av Windows 10, dvs en ominstallation där inget på C: behålls och alla program måste ominstalleras efteråt.

 

Hej!

Tack för svaret. Hur jag gör en ren installation då jag inte har någon skiva med Windows 10? 

Försvinner mappar, bokmärken och dylikt som jag sparat på datorn?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändra "label" - se ex.:

http://www.howtogeek.com/206197/how-to-use-label-to-rename-drives-from-the-windows-command-prompt/

 

Eller lite enklare, starta kommandotolken

skriv label tryck enter

 

För mig blir då resultatet

Volume in drive C: is OSDisk
Volume Serial Number is E27A-3CBA
Volume label (32 characters, ENTER for none)?
Här kan man då ange nytt namn, ex. Win10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svaret. Hur jag gör en ren installation då jag inte har någon skiva med Windows 10? 

Försvinner mappar, bokmärken och dylikt som jag sparat på datorn?

 

 

Hej!

 

Ingen orsak :)

 

Enligt Mikael63 borde det inte vara något problem med att ändra partitionsnamnet (label, etikett).

 

En skiva med Windows 10 kan du hämta på sidan https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 och vid en ren ominstallation försvinner allt på C:.

 

Eftersom du har en D: bör du lägga dina egna filer och mappar på D: i stället för på C: för att minska risken för att de försvinner, samt förstås ha säkerhetskopior på dem (en hårddisk kan gå sönder när som helst).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att en installation tar flera timmar.

Att ändra label, eller etikett då på Svenska, tar några sekunder...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ett annat sätt att ändra namn på disk eller partition är att klicka på 'Den här datorn' > högerklicka på vald disk eller partition och välj 'Byt namn'.

Det fungerar på Windows Vista,7/8/10

Du måste nog vara inloggad som administratör.

 

post-73434-0-97697600-1463639399.png

 

post-73434-0-21668500-1463639443_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller även för Windows XP.

Dessutom behöver du inte vara inloggad som Administratör. Du behöver dock Administratörsrättigheter för att göra det som Flyfisherman beskriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...