Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
RuneM

App for att läsa hålkort?

Rekommendera Poster

Håller på med släktforskning och har tillgång till en Internetdatabas med hålkort på personer från 50-talet.

Programmet som skapat databasen har utgått från hålkorten, omvandlat de från början kodade orterna och yrkena till klartext samt städat i namnen så att förnamn och efternamn presenteras med inledande versal.

Problemet är att det även då missats en del data och blivit fel, jag skulle gärna vilja läsa det ”råa datan” på kortet som är skannat som en 1024 x 468 jpg fil och länkat till databasen.

Jag gick visserligen kurser i hålkortshantering på 70-talet och lärde mig skriva stansunderlag men det enda jag egentligen minns var att ett hål svara mot en rad med 80 tecken (eller egentligen 72 de första tecknen var kort/radnummer) och ett hål betydde en etta och inget hål en nolla, jag kan med stort besvär tolka enstaka kolumner

Annars var formatet i allmänhet satt av IBM och väl standardiserat och universellt.

Det finns antagligen miljoner hålkort kvar i olika arkiv och det borde ju inte vara så svårt att skapa ett program som läser ”en bunt hålkorts JPG”.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte, den förväntar sig PNG (antagligen för att hålen skall vara verkligt transparenta) och jag har Korten som JPG med hålen som svarta rektanglan
Jag har faktisk även prövar att konvertera korten till PNG men det hjälpe inte
Men det var en bra ide!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tyvärr inte, den förväntar sig PNG (antagligen för att hålen skall vara verkligt transparenta) och jag har Korten som JPG med hålen som svarta rektanglan

Jag har faktisk även prövar att konvertera korten till PNG men det hjälpe inte

Men det var en bra ide!

Ett exempel på hur ett kort ser ut:

Det är alltså frågan om Finland på 30-40 talet och kortet gäller min morbror där namnet står först högst upp, Sedan kommer en kod för bostadskommun följ av civilstånd M som betyder ogift man. Sedan kommer sysselsättning och här har det blivit fel 10 betyder hemmafru inom jordbruk!. Efter det födelsekommun som i det har fallet är samma som bostadskommun. Sedan kommer födelsedag (S.p.),  månad (k) och år (v) och slutligen ett löpnummer. 

Som synes en tidig föregångare till personnumret.

Sedan har någon noterat 9/4 -42 på kortet och det var den dagen han dog (stupade vid fronten) som synes skulle han ha fyllt 20 några dagar senare, det finns även ibland noteringar om flytt, datum och vart och i enstaka fatt stansningar i den högra delen 

post-68241-0-60969700-1463342044_thumb.jpg

Redigerad av RuneM

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se om inte detta kan lösa problemet:

IBM 80-column punch card reader http://punchcardreader.com/

Mvh

Skulle kanske funka men det är en kommersiell site som verkar vara inriktad mot företag och så långt tänkte jag inte gå för en hobby

Men tack i alla fall!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...