Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bränna CD/DVD i Windows 10


ejröb

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är ny på detta forum & nu undrar jag om ni kan hjälpa mig.

 

Har tvekat i det längsta för att göra uppgraderingen till W10 från nuvarande W7 pga av rädsla för allt eventuellt strul som det kan medföra men snart är jag vid vägens ände & känner mig hugad att ge W10 ett försök.

 

Nu till min fråga : Har förstått att VLC mediaplayer fixar uppspelning men vilket program ordnar bränningen?

 

Vad annars bör jag tänka på innan jag kastar mig utför stupet?

 

mvh Börje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här står en hel del användbart:

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/29313-windows-10-rtm-uppgradering-och-%C3%B6vriga-fr%C3%A5gor/

 

...och denna för tillverkning av installationsmedia(länkas även i tråden ovan):

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

 

Du kan väl installera direkt från Windows update, då behöver du inte bränna något alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här står en hel del användbart:

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/29313-windows-10-rtm-uppgradering-och-%C3%B6vriga-fr%C3%A5gor/

 

...och denna för tillverkning av installationsmedia(länkas även i tråden ovan):

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

 

Du kan väl installera direkt från Windows update, då behöver du inte bränna något alls.

Tack för svar!

 

Var nog lite otydlig, vill ha kvar möjligheten att bränna fysiska skivor för bilen bla.

Därför undrar jag vilket brännar program helst gratis som är konvertibelt med W10?

 

mvh Börje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inbyggt brännarprogram, men du kan ladda ned gratis CDburner xp.  Funkar på win 10 också

https://cdburnerxp.se

Tack men Symatec/Norton slår bakut & hävdar att detta inte är en säker sida, vad att göra, köra på ändå eller?

 

mvh Börje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du var inte alls otydlig i ditt första inlägg.

 

Jag skulle föreslå brännarprogrammet Ashampoo Burning Studio 2016, som också är kostnadsfritt.

Fungerar felfritt i Windows 7, 8, 8.1 och 10.

Använder det själv och tycker det är ett utmärkt program, fyllt av funktioner samt mycket enkelt att använda.

Du hämtar det här:

 

https://www.ashampoo.com/en/usd/pin/4610/Offline/Ashampoo-Burning-Studio-2016

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inbyggt brännarprogram, men du kan ladda ned gratis CDburner xp.  Funkar på win 10 också

https://cdburnerxp.se

Tack för visat intresse!

 

Löste dock detta MEN har fortfarande ångest innan jag kommer till skott så jag avvaktar lite med uppgraderingen tror jag har ju lite tid på mig än.

 

mvh Börje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är ny på detta forum & nu undrar jag om ni kan hjälpa mig.

 

Har tvekat i det längsta för att göra uppgraderingen till W10 från nuvarande W7 pga av rädsla för allt eventuellt strul som det kan medföra men snart är jag vid vägens ände & känner mig hugad att ge W10 ett försök.

 

Nu till min fråga : Har förstått att VLC mediaplayer fixar uppspelning men vilket program ordnar bränningen?

 

Vad annars bör jag tänka på innan jag kastar mig utför stupet?

 

mvh Börje

Hej!

 

Det du skall tänka på är att du får tag i de drivrutiner som behövs till din dator.

Drivrutinerna behövs för att få hårdvaran att fungera som den skall.

Windows 10 har en förmåga att plocka hem majoriteten av de drivrutiner som behövs och det p.g.a. att Microsoft fått hjälp av tillverkare med nya drivrutiner som ligger på Microsofts servrar.

De kan installeras via Windows Update.

 

Du kan också hämta många av dem manuellt och i vissa fall få tag i nyare versioner än vad Microsoft erbjuder via Windows Update.

Har du extern hårdvara kopplad till din dator, som skrivare, skanner med mera, kan det bli så att du inte får tag i drivrutiner till dem för Windows 10 om de enheterna är av äldre modell.

 

Min erfarenhet av uppdatering till Windows 10 är i stort sett smärtfritt. Vissa enheter i datorerna har inte fått drivrutiner men sådana har jag hämtat i efterhand.

Ibland testar jag datorn först för att se vilka drivrutiner som saknas genom att göra en testinstallation av Windows 10. Ett sätt att göra detta är att skapa en virtuell maskin i Windowsversionen som datorn redan har.

Genom den virtuella maskinen kan jag testa drivrutinerna om de fungerar.

När allt fungerar i den virtuella gör jag en permanent installation på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för visat intresse!

 

Löste dock detta MEN har fortfarande ångest innan jag kommer till skott så jag avvaktar lite med uppgraderingen tror jag har ju lite tid på mig än.

 

mvh Börje

Vill du ha hjälp med drivrutiner till din dator som passar till Windows 10, återkom med fabrikat och exakt modellbeteckning på datorn så kan du säkert få hjälp här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du var inte alls otydlig i ditt första inlägg.

 

Jag skulle föreslå brännarprogrammet Ashampoo Burning Studio 2016, som också är kostnadsfritt.

 

Vill du ha hjälp med drivrutiner till din dator som passar till Windows 10, återkom med fabrikat och exakt modellbeteckning på datorn så kan du säkert få hjälp här.

Tack!

 

Har själv använt mig av Ashampoo program i åratal så detta är en bekant domän.

Glad blir jag av din & andras positiva vilja att hjälpa & med tillförsikt återkommer jag när jag tagit steget i det okända.

 

Tack & ha en bra dag

 

mvh Börje

Fungerar felfritt i Windows 7, 8, 8.1 och 10.

Använder det själv och tycker det är ett utmärkt program, fyllt av funktioner samt mycket enkelt att använda.

Du hämtar det här:

 

https://www.ashampoo.com/en/usd/pin/4610/Offline/Ashampoo-Burning-Studio-2016

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack men Symatec/Norton slår bakut & hävdar att detta inte är en säker sida, vad att göra, köra på ändå eller?

 

mvh Börje

Hej!

 

För att undvika problem är det bäst att avinstallera Norton och köra Norton Removal Tool innan du gör uppgraderingen. När uppgraderingen är klar och allt i Windows Update är installerat kan du installera Norton på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack men Symatec/Norton slår bakut & hävdar att detta inte är en säker sida, vad att göra, köra på ändå eller?

 

mvh Börje

 

 

Hej!

 

För att undvika problem är det bäst att avinstallera Norton och köra Norton Removal Tool innan du gör uppgraderingen. När uppgraderingen är klar och allt i Windows Update är installerat kan du installera Norton på nytt.

 

Nu gällde problemet med Symantec/Norton hämtningen av CDBurnerXP och inte uppgraderingen till Windows 10.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

CDBurnerXP är helt gratis, enklast och fungerar till det du vill göra: https://cdburnerxp.se/

Om inte ditt antivirus program gillar hämtningen, så ställ in i dess inställningar. Jag kör själv Norton Internet Security och inga problem där.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gällde problemet med Symantec/Norton hämtningen av CDBurnerXP och inte uppgraderingen till Windows 10.

 

Jag vet det, men eftersom TS i TS skrev:

 

Har tvekat i det längsta för att göra uppgraderingen till W10 från nuvarande W7 pga av rädsla för allt eventuellt strul som det kan medföra men snart är jag vid vägens ände & känner mig hugad att ge W10 ett försök.

skadar det nog inte med ett förslag som kan minska strul med uppgraderingen.

 

Tillägg:

På samma sätt som du tar upp drivrutiner i ett av dina inlägg i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

mina antivirusprogram i två olika datorer har inga synpunkter på cdburner xp. Jag kör F-secure o Trend Micro 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet det, men eftersom TS i TS skrev:

skadar det nog inte med ett förslag som kan minska strul med uppgraderingen.

 

Tillägg:

På samma sätt som du tar upp drivrutiner i ett av dina inlägg i tråden.

Jag noterar att du själv insett att du svarat irrelevant första gången du postade ditt inlägg och därefter korrigerat dig själv.

 

Att besvara ett inlägg som handlar om problem med att hämta ett brännarprogram och besvara det med att aktivirusprogram kan ge problem med uppgradering av Windows är inte alls i likvärdigt med mitt svar på TS första inlägg och frågan om vad man annars bör tänka på vid en uppgradering.

 

Hade du citerat TS första inlägg hade ditt svar varit relevant. En insikt du själv kommit fram till och därmed också redigerat ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag noterar att du själv insett att du svarat irrelevant första gången du postade ditt inlägg och därefter korrigerat dig själv.

 

Att besvara ett inlägg som handlar om problem med att hämta ett brännarprogram och besvara det med att aktivirusprogram kan ge problem med uppgradering av Windows är inte alls i likvärdigt med mitt svar på TS första inlägg och frågan om vad man annars bör tänka på vid en uppgradering.

 

Hade du citerat TS första inlägg hade ditt svar varit relevant. En insikt du själv kommit fram till och därmed också redigerat ditt svar.

Tack alla som som är villiga att hjälpa!

 

Har aldrig tidigare behövt uppgradera mig på detta sätt utan alla burkar har varit förinstallerade med resp. OP därför känns det lite pirrigt att ge sig ut på okänd mark.

Men tydligen kan jag ju backa bandet om jag inte mäktar med W10 vilket känns tryggt att veta väntar dock lite till så att jag har tid framför datorn tills allt är OK.

 

En liten fråga : mina mail adresser finns dom kvar eller skall även dessa sparas på extern disk?

 

Så här långt, jätte tack till er alla.

 

mvh Börje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

För säkerhets skull så är det lämpligt att göra en export av dem till någon fil.

Vilket e-postprogram använder du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För säkerhets skull så är det lämpligt att göra en export av dem till någon fil.

Vilket e-postprogram använder du?

Jag använder Windows Live mail men hur exporterar jag adresserna?

 

mvh Börje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara säga att uppgraderingen gick klockrent & alla program jag hunnit testa funkar.

 

Ett stort tack till er som brytt sig för detta, har varit lite av en vånda & rädsla för att tappa fungerade program, filer mm.

 

Supernöjd, ha en bra helg

 

Med vänlig hälsning   Börje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...