Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får automatiskt grannens internetåtkomst med kabel, men inte via WiFi


Lighthouse2

Rekommendera Poster

Lighthouse2

Hej alla!  

 

Har råkat ut för ett märkligt nyuppkommet udda problem.  

 

Har en dator (A) som jag alltid kör trådlöst på.

Nu behövde jag högre hastighet ett tag eftersom WiFi är segare, så jag anslöt nätverkskabeln (ansluten direkt till ComHem router), men när kabeln anslutits och den hittat nätet så är det inte på mitt nätverk utan

en grannes nätverk och dennes delade Hemmanätverk jag är inloggad på med kabeln. 

 

Automatiskt inloggad med med dennes Nätverksnamn som min internetåtkomst! Full internetåtkomst. 

 

Mitt nätverksnamn finns inte ens längre att välja under Nätverksinställningar i datorn,

den är helt borta, bara grannens är aktiverad och går att välja. 

 

Hur i hela friden kan detta vara möjligt? 

 

När kabeln kopplas ur och man återgår till trådlöst, så är man direkt tillbaka på min egen säkrade (WPA2) nätverk igen, mitt nätverksnamn och som vanligt. Men det är inte en skymt av grannens SSID på programmet inSSIDer. 

 

Varför händer detta och vad kan jag göra för att förhindra det?

Vilket program kan jag använda för att ta reda på den "osynliga" -adressen för att blocka den i routern? 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Hur är din router ansluten till Internet?

 

Direkt från routern till Comhem's uttag i väggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte som om din granne har kodat sin rauter..

Kom de upp någon nätverks kod som du var tvungen att slå in för att komma in på hans nät verk när dingrannes nätverk kom upp eller var du inkopplad direkt på de?

 

kom ihåg att jag var med om ett liknande problem när jag hyrde utav en man för något år sedan, såg när jag vaknade att de stod 4 nätverk anslutna när jag själv bara hade 3 för boxern å en för hem telefon å en för  internet.

Han hade då *Snott* mitt nätverk å kopplat upp sej på de eftersom jag inte hade kodat rautern (men då fick ja ju skylla mej själv)

Men iaf de var något liknande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Det verkar inte som om din granne har kodat sin rauter..

Kom de upp någon nätverks kod som du var tvungen att slå in för att komma in på hans nät verk när dingrannes nätverk kom upp eller var du inkopplad direkt på de?

 

kom ihåg att jag var med om ett liknande problem när jag hyrde utav en man för något år sedan, såg när jag vaknade att de stod 4 nätverk anslutna när jag själv bara hade 3 för boxern å en för hem telefon å en för  internet.

Han hade då *Snott* mitt nätverk å kopplat upp sej på de eftersom jag inte hade kodat rautern (men då fick ja ju skylla mej själv)

Men iaf de var något liknande...

 

Det är så bra med idéer och förslag, även om dom inte alltid är rätta svaret direkt så kan dom leda dit. Som i detta fallet.

 

Läste inlägget och kom då på att jag ju bytt router för några månder sedan, och därför glömt att routerns ID, den som står under routern, så klart är en annan mot den tidigare! 

Så inte konstigt då att jag direkt hamnade på nätverket, för det var ju faktiskt vårat egna.... 

Känns nästan lite dumt nu, men är man glömsk så är man.

Tack för inlägg och idéer, som sagt!   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så bra med idéer och förslag, även om dom inte alltid är rätta svaret direkt så kan dom leda dit. Som i detta fallet.

 

Läste inlägget och kom då på att jag ju bytt router för några månder sedan, och därför glömt att routerns ID, den som står under routern, så klart är en annan mot den tidigare! 

Så inte konstigt då att jag direkt hamnade på nätverket, för det var ju faktiskt vårat egna.... 

Känns nästan lite dumt nu, men är man glömsk så är man.

Tack för inlägg och idéer, som sagt!   

lugnt de du.;) hehe ja bra att de löste sej med allt å du kom på felet själv. ha en bra dag...... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, sånt som händer om man inte har koll, gjorde en liknande dumhet själv när jag blev konfunderad över vad det var för lustigt ip-nr som loggade in på routern. Kollade upp lite på nätet och konstaterade att det var en pryl från Sony, dvs vår egen PS3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...