Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Markering i menyn utan att dropdown menyn drabbas


Mongoraja

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga inom detta ämne!

Det har dykt upp ett litet problem som jag hoppas någon av er skulle kunna ha en lösning på. Jag har en Meny som har en markering på sig när man är inne på den sidan men på mina menyer med dropdown så blir dem också markerade, vilket jag inte vill. Jag har en class som heter .markering a som ligger i <li> där det ska vara markerat.

 

så här:

<li><a href="index.html">MLbyggen</a></li>
 <li class="markering"><a href="gallery.html">Bilder</a>
  <ul>
      <li><a href="golv.html">Golv</a></li>
      <li><a href="bad.html">Badrum</a></li>
      <li><a href="inredning.html">Inredning</a></li>
      <li><a href="måleri.html">Måleri</a></li>
      <li><a href="kök.html">Kök</a></li>
      <li><a href="tillbyggnad.html">Tillbyggnad</a></li>
      <li><a href="fasad.html">Fasad</a></li>
      <li><a href="husgrund.html">Husgrund</a></li>
      <li><a href="övrigt.html">Övrigt</a></li>
  </ul>
 </li>

 

Utan dropdown meny funkar det såklart helt utmärkt men med dropdown meny blir menyalternativet markerat (som det ska bli) men också alla dropdown menyalternativ vilket jag inte vill. Hur ska jag lösa detta, hoppas någon kan hjälpa till och har ett bra svar. Om något är oklart eller att jag förklarat suddigt så tveka inte att fråga. Tackar i förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChromaWoods

.markering a betyder att alla a-taggar som finns under ett element med klassen .markering, kommer att få motsvarande stilsättning oavsett hur långt ner de ligger i strukturen. Du har åtmonstone två alternativ:

 

  1. Du kan sätta en klass enbart på de länkar som ligger på första nivån och stilsätta dem
  2. Du kan använda direct descendant i stilmallen för att bara peka ut länkar som ligger direkt under .markering. Din CSS-regel skulle du se ut såhär: .markering > a

Alternativ 2 är förmodligen det snabbaste sättet att lösa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.markering a betyder att alla a-taggar som finns under ett element med klassen .markering, kommer att få motsvarande stilsättning oavsett hur långt ner de ligger i strukturen. Du har åtmonstone två alternativ:

 

  1. Du kan sätta en klass enbart på de länkar som ligger på första nivån och stilsätta dem
  2. Du kan använda direct descendant i stilmallen för att bara peka ut länkar som ligger direkt under .markering. Din CSS-regel skulle du se ut såhär: .markering > a

Alternativ 2 är förmodligen det snabbaste sättet att lösa problemet.

 

Tack ChromaWoods Alternativ 2 var precis vad jag letade efter. Du är kung, verkligen tack för hjälpen och tack för snabbt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...