Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
speedy1

Excel 2010: formel OMÖVERNOLL

Rekommendera Poster

Hej,

När en formel ger ett värde över noll så vill jag att det ska visas , annars ska man se ”-”.

Jag kan använda =OM(SUMMA(A1:B1)>0;SUMMA(A1:B1);"-") eller =SUMMA.OM(A1:B1;">0";A1:B1), med samma resultat.

Dock blir den färdiga formeln väldigt lång om det t.ex. är många villkor i, eftersom jag måste skriva in formeln 2 ggr enligt exempel ovan.

Finns det något sätt UTAN att skriva formeln 2 ggr?

Jag vill ha något i stil med =OMFEL(SUMMA(A1:B1);"-") men med villkoret ">0".

Så här: =OMÖVERNOLL(SUMMA(A1:B1);"-"). Om formeln ger ett resultat över noll skrivs det ut, annars visas "-".

Förstår någon vad jag menar? :wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag förstår precis vad du menar men det är så Excel är.

Det jag kan rekommendera dig är att göra din långa långa beräkning i en cell (som användaren inte ser) och sedan ha en OM-sats i en annan cell som hämtar fram värdet till användaren.

Gör det inte mer komplicerat än vad det behöver vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret, Monshi.

Jag skulle vilja ha "renare" formler men även slippa omvägar, för att få det så kort som möjligt.

Dock; din lösning kan ibland vara ett alternativ.

:thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du bara vill ändra hur saker ser ut så kan du ändra visningsformatet så att negativa värden VISAS som ett minustecken.

[Ctrl]+1

Tal->anpassat

Och skriv in någonting i stil med: 

#;-

eller

0,00;-

Det som står innan semikolonet bestämmer hur positiva tal ser ut och det som står efter ; hur negativa tal ser ut (ett streck i det här fallet). 

OBS!

Det här ändrar bara hur saker ser ut. Det kommer fortfarande att stå ett negativt tal i cellen även om det inte syns. Så om du är beroende av vad som faktiskt står i cellen har du ingen nytta av det utan får använda dina långa formler eller Monshis metod.

Anpassade talformat:

https://support.office.com/sv-se/article/Skapa-eller-ta-bort-ett-anpassat-talformat-78f2a361-936b-4c03-8772-09fab54be7f4

I Ett alternativ är naturligtvis anpassade format.

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...