Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Update säger uppdatera men uppdaterar inte


niklas1973

Rekommendera Poster

niklas1973

Hej,

 

Igår släpptes nya uppdateringar till WIn10. Idag skulle min dator installera dessa och tvingade till sig en omstart. Men den installerade ingenting. Hur jag än gör (väljer Omstart/Stäng av med uppdatering, väljer Starta om under Windows Update, tömmer mappen med nedladdae uppdateringar, tom gjort en ny registreringsnyckel som talar om att admin dvs jag ska välja när uppdatering ska göras) så funkar det inte.

 

Först fick jag alltså omstart var 10:e minut eftersom datorn tvingar mig att starta om för nedladdning. Efter som att det inte fungerade så gör den om det. Efter att jag stängt av den har den iaf valt att göra det inatt 23:59. Jag kan inte ändra när den ska starta om för alla alternativ är gråa. Jag har plöjt Google men hittar inget. Min maskin är helt ny och jag har knappt installerat något på den samt håller mig på säkra siter.

 

Vad ska jag göra?

 

Edit: HIttade ett sätt artt ladda ner filerna manuellt, la dem i Software distrubuation under Windows Downloads där updatefilerna hamnar, startade om och poff: de var bara borta. Ingen uppdatering gjordes heller btw.

 

Har nu uppdaterat manuellt den kulminativa filen. Flash gick inte och det andra var ett program. På inställningar säger den att den fil jag installerat fortfarande ska installeras. Klickar jag på Info säger den Fel under installering. Det står fö under de filer jag inte installerat också dvs Flash och programmet för att ta bort skadlig programvara.

 

Just nu står mitt hopp till att den inställning jag gjort som säger att jag bara ska notifieras och inte tvingas stänga av fungerar. Annars har jag en dator som jag måste stänga av var 10:e minut.

 

På riktigt. Vad gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

När man laddar ner uppdateteringsfiler bruka man köra dem själv, inte lägga dem i Software distribution.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

niklas1973

Jag gjorde så men som sagt så visar den på Fel då man klickar på information om den filen. Installeringen gjorde jag och startade om och det var inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

niklas1973

Har lyckats installera Flashfilen också. Det sista är dock inte en installationsfil utan ett program för Windows som söker skadlig programvara. Enligt installationshistoriken har installationen slutförts. Enligt informationsfilen står det "Fel" under dem. Datorn säger under Inställningar att Uppdateringar finns och att den ska göra en automatisk sådan ikväll 23:59. Jag fattar fan ingenting. Behöver jag köpa ny dator för den här maskinen ska begära omstart var 10:e minut för uppdateringar som redan installerats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

niklas1973

OK!

Nu har datorn lyckats installera alla filer utom ett nytt operativsystem som är från i mars (pte datorn den 17 april). Problemet är nu att den vill göra en omstart. Och då den vill göra en omstart så vill den göra en till strax lite senare osv. Jag har sett att andra har det här problemet. Jag kan inte schemalägga som sagt (utgråat).

 

Jag testade att ändra klockan. Om jag ändrar den till omstartstiden flyttas omstartstiden fram en timme. Sätter jag klockan fram en timme dröjer det någoa minuter innan den säger att den kommer starta om om 15 min no matter what.

 

Ska det verkligen vara så här? Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så men som sagt så visar den på Fel då man klickar på information om den filen. Installeringen gjorde jag och startade om och det var inga problem.

Jag såg inte din redigering innan jag skrev mitt svar.

 

Starta programmet "Tjänster", leta upp "Windows Update" i listan och stoppa den tjänsten så slipper du nog en del uppdateringskrångel i alla fall. Gäller förstås bara nu när du har problem, inte lämpligt att lämna den avstängd.

 

Vad har du för antivirusprogram och brandvägg?

 

Windows Update felsökare: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/windows-update-troubleshooter (då behöver nog tjänsten vara igång)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

niklas1973

Hej,

Jag använder medföljande McAfee för virus och brandvägg. Det har funkat fram till nu. Windows felsökaren säger bara att det inte går att åtgärda problemen. Ett tg sa den tt en fil var korrupt men jag hittade en lösning på det genom att sätta några tjänster till "automatisk" i aktivitetshanteraren (Youtube video).

 

Nu skulle den gjort en omstart i natt men jag lämnade den i strömsparläge. Då hade den inte gjort en omstart (sladden var inte i, vet inte om det berodde på det) men föreslog på morgonen 17:30. Startade om. Fortfarande 17:30. Startade om med sladd i. Den säger 23:59. Det här är status just nu:

 

Jag är inloggad som admin. Jag har en installation kvar som heter WindowsHome version 1511 10586 som tydligen är från i mas, köpte datorn i april. Hade 3 andra installationer igår som inte installerade sig själva men jag lyckades göra det manuellt. Har inte forskat i hur man gör den installationen. Kanske försvinner problemet bara installeringarna görs men varför görs de inte automatiskt längre?

 

Det här problemet är tydligen väldigt vanligt efter googling, iaf omstartsproblemet som verkar hänga ihop med att man måste installera uppdateringar.

 

Det hela hände då nya uppdateringar kom. Jag hade surfat mobilt för första gången innan dess. Kanske har det med det att göra? Att det är en inställning som inte installerar automatiskt ör att jag surfat mobilt beroende på att den inte gör detta automatiskt då? W10 är inte buggfritt liksom.

En sista sak. Jag kör Edge och de här editorn buggar en del då. Det tar lång tid att få markör. Kanske min maskin också eller ett problem för idg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

niklas1973

En reflektion till: Jag har hittat att min maskin kör en lägre build än vad Win10 1511 10586 (körde winver i Kör). Därför borde min maskin vlja installera den nya versionen. OM jag gör det kanske omstartskravet försvinner tills nästa uppdatering?

 

Då är ju istället frågan varför jag manuellt måste installera drivrutiner som de tre jag nu installerat som släppte den nionde maj.

 

Som jag förstår det är du numer tvungen att installera allt som släpps. Varför schemaläggaren är utgråad begriper jag inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

niklas1973

Jag har en tanke - vad tror du?

Det finns alltså en uppdatering kvar nämligen uppgradering av Win10. Jag köpte datorn i april men på lågpriskedjan webbhallen som kan ha haft denna billiga dator i lager länge med gammalt Windows.

OK! Så WIn Update hittar att jag måste uppgradera. Av nån anledning sker inte detta automatiskt längre. Det slutade efter mobilsurf. Det är iaf den enda anledningen jag kan se. Nu går den som vanligt på wifi dock. Men mobilsurfen är det som förändrats före och efter problemen började. Uppdatering skedde felfritt innan. Nu efter fick jag manuellt ladda ner föreslagna uppdateringar.

Win10 har jag dock inte uppgraderat än men har laddat ner programmet man gör det med manuellt.

Innan jag lyckades installera de andra filerna som Win sa åt mig att göra (vilket inte var helt enkelt - först gjorde jag det, startade om inget hände, stängde av och satte på, de var då installerade - eller nåt sånt. Win10 verkar inte alltid hänga med i svängarna vilket gäller andra saker också tyker jag men det kan va inbillning) - så stod det "Väntar på installation" på alla utom WIndows Home 1511 10586 där det står omstart krävs.

 

Om nu inte Windows Home 1511 10586 är nedladdat så fortsätter datorn fråga efter omstart men omstarten tillgodoser inte problemet eftersom det inte finns något Windows 1511 10586 installerat.

 

Jag tänker nu att OM jag uppgraderar till 10586 så försvinne problemet iaf tills nästa gång jag ska uppdatera något. Men då har jag iaf en clue om hur man gör.

 

Jag körde Windows update repair igen som du tipsade om och den lagade en skadad fil. Har jag riktig tur så kommer det funka automatiskt nu.

 

Vad tror du? LÖser det sig om jag gör uppdateringen till WIndows 10586? Den bör jag väl göra i vilket fall som helst?

 

Frågor på det är:

1. VArför är schemaläggaren utgråad? (Har det med att jag inte laddat ner 10586 att göra och att det är krtiskt så man stänger av funktionen??)

2. Varför har jag nästan alltid alternativen Stäng av och uppdatera / Starta om och uppdatera på av/på menyn även fall de aldrig uppdaterar?

3. Varför slutade Windows update arbeta automatiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

niklas1973

Det ska provas så klart.Har dock läst om datorer som kraschar vid uppdatering så jag blir lite osäker.
Jag fattar ändå inte varför jag inte får schemalägga
min omstart.
Den vill ju göra omstart hela tiden för den tror att
det finns en uppdatering som jag inte installerat.
Det står Omstart krävs för Windows uppdateringen.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...