Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket OP i min Aspire 5102


reso

Rekommendera Poster

God förmiddag Forumister

 

Jag har en laptop (ngt. äldre)  en Aspire 1502

och jag undrar om det går att köra 64 bitars i den

 

På klisterlappen på tangentbordet står det följande:

   Aspire 1502WLMi

- AMD Turion 64x2 Mobile Technolugy

  TL50 (1.6 GHz, 512KB L2 cache)

- 15.4" WXGA wide CrystalBrite TFT LCD

- ATI  Radeon Express 1100

- 120GB 5400rpm PATA HDD        (som jag nog byter till SSD senare)

- DVD_Super Multi Double Layer

- 1GB DDR2  (suport double-channel)    (men jag har tidigare installerat  4 GB)

- 802.11/bg wireless LAN

 

Den levererades med Windows XP,  men på skärmen står det   "Windows Vista Premium Ready"

 

Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din cpu är 64 bitars vilket är ett krav. Om det finns 64-bitars drivrutiner för alla tillbehör är dock en knepigare fråga.

 

Men hårdvarumässigt så borde 64-bitar fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Eftersom det är en äldre maskin med lite primärminne (RAM) så föreslår jag att du installerar 32-bitar istället.  Så har jag gjort på flera av mina gamla maskiner. Det är lite resurssnålare, tar upp lite mindre plats på disk och tar mindre minne i anspråk.

Men du har bara 1GB primärminne (RAM) och det är på gränsen, det måste ju finnas lite minne över att köra program på också.

 

Operativsystemet i sig självt tar ju också upp en del plats c:a 1GB för ett 32-bitars O/S och lite mer för ett 64-bitars O/S inkl. drivrutiner.

Det skiljer mer på Windows 7 -32 (drygt 1GB) och Windows 7 - 64 bit (c:a 2GB) än senaste Windows 8.1 -64 Update KB2919355 som kräver mindre minne c:a drygt 1GB - den är resurssnålare m.a.o.

Det som då blir över är det tillgängliga minnet för alla applikationer och program som skall köras.

 

Och det kan vara lättare att hitta drivrutiner för 32-bitar till en gammal dator.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar

 

Mr. Flyfisherman:

Jag skrev att jag hade installerat 4 GB i ramen

kanske du missade det   :D

 

Ingen är fulländlig   :D   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hehe, ja jag missade det, men 32-bitar är fortfarande nog ett bättre val för den datorn.

Och finns inte Windows 8.1 drivrutiner för alla dina prylar, så fungerar ofta Windows 7 och i bland t.om. Vista drivrutiner.

Mvh

 

Ps. Jag har med framgång kört in Windows 10 -32 bit på maskiner där den äldsta är från 2006 men det är ingen garanti att det fungerar på alla maskiner...

 

Kom ihåg att köra Windows update, installera uppdateringarna och starta om på uppmaning och sedan repetera detta tills det inte finns fler uppdateringar.

Man kan få bocka i valfria uppdateringar också,  vill du inte ha Windows 10 så bocka ur detta bland Windows uppdateringarna samt se denna tråd: För den som absolut inte vill ha Windows 10...

men kom ihåg att Windows 10 är gratis t.o.m 29/7 sedan kommer det att kosta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja jag missade det, men 32-bitar är fortfarande nog ett bättre val för den datorn.

Och finns inte Windows 8.1 drivrutiner för alla dina prylar, så fungerar ofta Windows 7 och i bland t.om. Vista drivrutiner.

Mvh

 

Ps. Jag har med framgång kört in Windows 10 -32 bit på maskiner där den äldsta är från 2006 men det är ingen garanti att det fungerar på alla maskiner...

 

Kom ihåg att köra Windows update, installera uppdateringarna och starta om på uppmaning och sedan repetera detta tills det inte finns fler uppdateringar.

Man kan få bocka i valfria uppdateringar också,  vill du inte ha Windows 10 så bocka ur detta bland Windows uppdateringarna samt se denna tråd: För den som absolut inte vill ha Windows 10...

men kom ihåg att Windows 10 är gratis t.o.m 29/7 sedan kommer det att kosta.

Tror du min "gamla" laptop skulle kunna användas med Window10 ?

Jag har installerat Win 8.1  64 bits utan problem och jag skall senare idag inhandla en SSD disk på 120 GB,  och jag har ju 4 GB i ramen.

Jag skall bar använda den med ett program till min nya cnc maskin i verkstaden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Se till att allt är så uppdaterat som möjligt och sedan tar du en backup.

Därefter är det bara att testa.

 

Beroende på vilket antivirus program du har så bör du först inaktivera eller avinstallera detta innan själva Windows 10 uppgraderingen.

Detta kan ta en hel del tid, bara låt datorn stå på tills allt är klart, starta om på uppmaning och bara följ anvisningarna.

Sedan kör du Windows update och installerar ev. ytterligare uppdateringar och startar om. repetera.

Till sist installerar du dit antivirus program igen. Så tror jag du har stora möjligheter att lyckas.

 

Bara att prova.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att allt är så uppdaterat som möjligt och sedan tar du en backup.

Därefter är det bara att testa.

 

Beroende på vilket antivirus program du har så bör du först inaktivera eller avinstallera detta innan själva Windows 10 uppgraderingen.

Detta kan ta en hel del tid, bara låt datorn stå på tills allt är klart, starta om på uppmaning och bara följ anvisningarna.

Sedan kör du Windows update och installerar ev. ytterligare uppdateringar och startar om. repetera.

Till sist installerar du dit antivirus program igen. Så tror jag du har stora möjligheter att lyckas.

 

Bara att prova.

Mvh :)

Tack Mr. F.

För närvarande har jag inte mer än Win8.1 installerat.

Inget antivirus program heller.

Jag gör som du föreslår när jag har installerat den nya ssd disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Fast visst har du väl Microsoft Security Essentials eller Microsoft Defender Antivirus installerat - det är gratis och ingår i alla versioner fr.om. Windows 7. Dock har man inte detta aktiverat samtligt som ett annat 3:e parts antivirusprogram, men sådant brukar dess installation sköta om att ställa om.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/security-essentials-download

 

Inkl. Microsoft brandvägg den är inbyggd i Windows - vilken numera är väldigt bra enligt olika tester, ja andra som kan detta med säkerhet kan svara på detta bättre än mig.

Däremot finns det bättre antivirusprogram än just Microsoft eget, men det är i varje fall ett antivirusprogram.

 

Detta behöver inte avinstalleras eller stängas av innan uppgradering.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast visst har du väl Microsoft Security Essentials eller Microsoft Defender Antivirus installerat - det är gratis och ingår i alla versioner fr.om. Windows 7. Dock har man inte detta aktiverat samtligt som ett annat 3:e parts antivirusprogram, men sådant brukar dess installation sköta om att ställa om.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/security-essentials-download

 

Inkl. Microsoft brandvägg den är inbyggd i Windows - vilken numera är väldigt bra enligt olika tester, ja andra som kan detta med säkerhet kan svara på detta bättre än mig.

Däremot finns det bättre antivirusprogram än just Microsoft eget, men det är i varje fall ett antivirusprogram.

 

Detta behöver inte avinstalleras eller stängas av innan uppgradering.

Mvh

Mr. F.

 

Jag har ju nu installerat en ren 8.1 i den burken

Borde inte insallationen känna av allting i burken ?,

som exempelvis min wifi anslutning

(som jag har frågat om i en annan tråd här)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jo det skall den göra. Men det kan ju hända att du måste konfigurera upp denna anslutning; med login namn, lösenord också.

Med trådad anslutning behövs inte detta.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det skall den göra. Men det kan ju hända att du måste konfigurera upp denna anslutning; med login namn, lösenord också.

Med trådad anslutning behövs inte detta.

Mvh

Jag vet inte riktigt hur jag skall få till min wifi-anslutning

den känner inte av att jag har satt på wifi:n på wifi-knappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...