Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med PRINCIP ekvationslösning (så "pedagogiskt" som möjligt)


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Hej och tack för hjälpen men det är några saker till jag behöver hjälp med - lite fungerar - men inte det som är här nere - kan jag få ytterligare hjälp med det här:

 

X+X+150+5x=2950

2x+150+5x=2950

7x+150-150=2950-150

7x=2800

7x/7=2800/7

X=400

Den andra 550 och den trejde 2000(400*5)

Blev det rätt nu?

Jag förstår i B)

Hur kunde 8-6=33-3*x-6

Sen bli

8-3x?=33-6+6

Blir inte 8-6=2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Skapad
  • Senaste svar

I den senare ser jag ett teckenfel.

8-6 blir två men samtidigt kan du låta de två sexorna ta ut varandra.

men inget fel att räkna i annan ordning. Du kan addera alla tal med varandra på en gång

 

I kortare form blir uträkningen, se om du hänger med :)

8 -6 = 33 -3x -6

I ord: flyttar 3x så den termen blir positiv:

3x +2 = 33 -6

3x = 33 - 6 - 2 = 25

3x = 25

vilket dock inte går jämt upp vilket tal i böcker brukar göra

x = 25/3 = 8 1/3

 

 

eller så kan man göra, steg två

2 = 27 -3x

3x = 27 -2  = 15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Hej och tack så mycket! Jag förstår inte hur

3x plötsligt hamnade i vänsterledet? Adderade du 3x med 2 för att 8-6 blev 2? Förlåt att det tar så lång tid för mig att flrstå, men detta är väldigt svårt för mig:/ Förhoppningsvis så kanske det går lättare när jag har förstått mer. Detaljerna förvirrar mig lite grann. Jag förstår att vänsterled ska vara likamed högerled, men som t.ex med 8-6 så är min spontana tanke att det blir 2, inte 3x+2? Kanske att du kan förklara lite mer om varför 3x plötsligt kom till vänsterledet?:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppar oftast över den balanserande delen i ekvationen, dvs om det står

 

 8 - x = 3

så kan man i sett svep skriva

8 -3  = x

dvs

jag har i huvudet (kan man säga) ställt upp

8 - x + x  -3 = 3 - 3 +x

Fyll på mina ekvationer med de mellansteg du behöver så ska du se att du förstår.

Jag gör det lite svårt för dig medvetet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Hej och tack så mycket. Men jag trodde att man var tvungen att dela upp det alltså:

8-X+X=8

3-3=0

8-3=+X

Nu blev det helt fel igen? Vad gjorde jag för fel?

8-3=2

3-3=0

2=+X

Nu blev det också fel:(

Varför sätter man dit -3 i första ekvationen?

Alltså : 8-X+X...-3 ? =3-3+x

Jag förstår att det ska vara lika på båda sidorna men jag trodde att man gjorde det i två steg?:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, man är inte tvungen men det är metoden de lär ut idag. Det är ett steg för att visa exakt vad det är man göra. Fortsätt använda den så länge du vill.

8 -x = 3

8 - x + x = 3 +x

8 - 3 = 3 - 3 +x

i slutändan alltså

8 -3 = x

 

om man nu ska skriva varje steg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Hej tack nu förstår jag men hur vet man att ekvationen är färdig, vid 8-3=X?

Hur vet jag att jag ska sluta där och inte vid 5=X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du slutar inte vid 8-3=x, om du slutar så så kommer säkert läraren att fundera på ett mindre poängavdrag efter som han bedömer att uppgiften ej är fullständigt löst. Du slutar på 5=x eller x=5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Tack igen :-) nu förstår jag men inte det här (se bild)

post-54989-0-78130000-1464007541_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du inte förstår?

Har du inga okända så är det bara att förenkla, dvs börja med att summera det som står innanför parenteserna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Jag är bara 14 år, så det är inte lika lätt för mig kanske som för dig:/ jag förstår inte riktigt eller blir det rätt i alla fall?:

6-6=0

3+6=9

6+4=10

9-10=-1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir inte rätt

Jag ser ingen parentes kring 6-6

 

Du börjar med:

6 - 6 * (3 - 6) - (6 + 4)

 

Nästa steg:

6 - 6 * (-3) - (10)       Multiplikation med samma tecken minus * minus blir plus, därför blir:  

                                - 6 * (-3) = 18

                                Positivt tecken i parentesen och negativt framför ger - (6 + 4) = -10

                                

Nästa steg:

6 + 18 - 10

 

Färdigt:

14

 

Jag hade själv en usel mattelärare i högstadiet och tyckte sånt här var svårt i högstadiet trots jag egentligen har ganska lätt för matte, i gymnasiet fick jag en riktigt bra mattelärare och då gick det mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Hej igen, tack! När jag dock försöker själv fast med en ny ekvation blir det fel:

-6*-4=11

6+8=14

4-11-14=-21

Vad blev fel? Jag har en bra mattelärare men jag pluggar på distans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uttrycken du skriver är inga ekvationer, en ekvation har alltid minst en okänd variabel.

För övrigt så är

-6*-4 är inte 11 det är 24, minus 6 gånger minus 4 blir plus 24.

De andra uträkningarna är rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Hej jag förstår vad du säger, men när jag försöker själv så blir det fel som t.ex här:

5-5*(5-6)-(5+6).

 

-5*-5=25

5+6=11

5-25-11=9?

Varför blir det fel igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej jag förstår vad du säger, men när jag försöker själv så blir det fel som t.ex här:

5-5*(5-6)-(5+6).

 

Detta är precis samma som i föregående exempel och du gör samma fel igen.

 

Har du en parentes med en siffra framför så MÅSTE du multiplicera siffran framför parentesen med samtliga siffror i parentesen, annars blir det fel. Multiplikation(*) och division(/) utförs alltid före addition(+) och subtraktion(-).

 

Ska man ta det den långa vägen så blir:

-5*(5-6) = -(25-30) = -(-5) = 5 eller:

-5*(5-6) = -5(-1) = 5 

 

Hela uppgiften:

5-5*(5-6)-(5+6).

5 + 5 -11 =  -1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Det första du visade förstår jag!

Men det andra alltså

"5+5-11=-1"

Hur blev det 5+5?

Jag trodde att svaret blev 5?

:

-5*(5-6)=-(25-30)=-5=5

Det förstod jag men vad gjorde du sen?

Hur kom additionstecknet och de två femmorna in i bilden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär dig grunderna:

1. Det inom parentes räknas ut först

2. * och / räknas alltid ut före + och -.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följer du grundreglerna ALLTID så blir denna matte enkel, så fort du glömmer grundreglerna så blir det ALLTID fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Hej. Tack igen men det funkar inte:/ Jag började så här:

4-7=-3

-4*-3=-12

4+4=8

5-12-8=-15?

Jag har provet imorgon och det vore så roligt om jag lyckades lära mig! Jag förstår inte hur jag inte kan förstår detta. Jag började med det i paranteserna och multiplikationen men ändå blev det fel?:(

post-54989-0-81029900-1464176708_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gör liknande fel hela tiden.

Detta är fel eftersom - gånger minus blir plus och som har nämnts minst en gång tidigare i denna tråd.

-4*-3=-12

Hela uppgiften:

5 - 4 * (4-7) - (4+4) =

5 - 4 * (-3) - (8) =

5 + 12 - 8 =

= 9 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5-4*(4-7)-(4+4), (4-7) är -3 och -4*-3 är 12. -(4+4) är -8 här måste du tänka på - tecknet före parentesen, tänk att det står -1*(4+4)

5+12-8=9

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Hej. Tack snälla för hjälpen med paranteser osv. Nu äntligen så förstår jag det! Tack snälla!!

Nu till nästa sak. När det kommer till långa ekvationer såsom på bilden, hur gör jag då? Såhär provade jag men det blev fel?:( matte är inte mitt bästa ämne så jag ber om ursäkt för så många frågor!

:

X/2+6=3x-15+X/2

 

X/2*2+6=3x-15+X/2*2

 

X+6-6=3x-15-6+X

X=3x-21+X

X=4x-21

 

Jag ville få bort X:en på höger sida men det blev inte så? Vad blev fel nu då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det står en halv x på varje sida och då kan det vara lämpligt att börja med att ta bort ett halvt x på varje sida.

Men om du vill multiplicera med 2 måste du multiplicera allt med 2, dvs du kan inte bara välja ut en enstaka bit.

Det spelar ingen roll om det slutar med att x står till höger eller till vänster om likhetstecknet, eftersom

9 = x

är samma sak som

x = 9

 

Men ekvationer som

x = 4x - 21

(dvs vad du slutade med ovan) har du väl löst tidigare i den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...