Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med PRINCIP ekvationslösning (så "pedagogiskt" som möjligt)


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

i ekvationen X/2+6=3x-15+X/2 måste ALLA termer på båda sidor = tecknet multipliceras med 2 annars förändras ekvationen.

Alltså:

X/2+6=3x-15+X/2 -> 2*X/2+2*6=2*3x-2*15+2*X/2 -> X+12=6X-30+X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Skapad
  • Senaste svar
Dag Erlandsson

 

Hej och tack men hur blir det sen då?

X+12=6x-30+X

 

X+12-12=6x-30+X-12

Eller? Det känns fel?

Hur blir jag av med X på höger sida?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt tills nu, du gör precis likadant som du gjorde med +12.

Jag skrivet inte ut exakt vad du ska göra, något får du fundera ut själv. Du ska dra ifrån ett visst antal x på båda sidorna så att du bara har kvar x på ena sidan om likhetstecknet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Hej. Men det tänkte jag också, men hur ska det gå när det bara är ett X på vänsterledet? Vad jag än drar bort så måste jag på något sätt väll få kvar det X på vänsterledet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan enkelt säga några enkla regler att förhålla sig till
 

-(a+ = -a - b
-(a - = -a + b = b -a
x + a = b  : a = b -x : 0 = b - x - a : x = b - a
x/2 +a = b : x/2 = b -a : x = 2*(b-a) = 2b - 2a

I princip är det bara dessa regler du har att förhålla dig till. I ord:
Du måste utföra samma operation på båda sidorna av likamedstecknet. Lägger du till ett värde i vänsterled, måste du lägga till samma värde i högerled.
Det samt att målet är att få alla x ensamma på ena sidan likamedtecknet är egentligen allt du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Men det tänkte jag också, men hur ska det gå när det bara är ett X på vänsterledet? Vad jag än drar bort så måste jag på något sätt väll få kvar det X på vänsterledet

Tycker du att det är skillnad på dessa två uttryck?

x = 9

9 = x

Det är samma sak för båda betyder att x har värdet 9. Det innebär att det inte spelar någon roll om det finns ett x kvar på höger sida eller på vänster sida om likhetstecknet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Men det tänkte jag också, men hur ska det gå när det bara är ett X på vänsterledet? Vad jag än drar bort så måste jag på något sätt väll få kvar det X på vänsterledet

Det spelar väl ingen roll om du samlar x på vänstersidan eller högersidan.

 

Eftersom du har fler x på högersidan än vänstersidan så kan du om du vill välja att samla x på högersidan för att undvika att få minustecken framför x som får om du samlar x på vänstersidan. Om du samlar x på högersidan får du 6x där (6x + x -x). 

 

Lär dig det som Monchi skrev i rutan i inlägg 55. Lär du inte dig detta enkla så får du väldiga problem senare när det blir svårare, för svårare blir det garanterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Dag Erlandsson

Vill tacka alla massor massor massor, provet gick jätte bra :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...