Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
  • ×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

      Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

    ×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

    ×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

    ×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.



  • Liknande Innehåll

    • Av MvS
      Hej i forumet!
      Har tidigare ropat på hjälp med funktionen "mail-merge" i Excel men själv lyckats lösa de problemen. Det problem jag nu adresserar forumet med verkar lite knepigare och jag behöver få hjälp om det finns någon annan som har haft liknande problem och löst det.
      BAKGRUND:
      Har en databas jag gjort i Excel där jag behöver kunna skriva ut etiketter i en Word-mall som jag anropar med mail-merge i ett VBA makro. Både Excel-filen och Word mallen ligger i en mapp centralt på en nätverksplats. Excel-filen är utformad så att den sparas automatiskt på nätverket men också med en kopia lokalt på användarens HD. Meningen är att man ska arbeta på den lokala kopian och att den sedan uppdaterar på nätverket. Detta för att säkerställa att arbetsboken inte blockeras av en användare samt att det ska gå att jobba med databasen även i utrymmen där det inte finns WiFi.
      Det innebär alltså att man ska kunna anropa Word-dokumentet från BÅDE filen på nätverket OCH från den lokala kopian vid behov, varför sökvägarna måste vara relativa. 
      PROBLEMET:
      När jag kör koden och kommer till själva mail-merge sekvensen ger Excel felsvar att strängen innehåller fler än 255 tecken! Varför sker detta?  Har testat både att ha alla mail-merge argument utskrivna i sekvensen samt, som i detta fall, att ange argumenten i variabler ─ utan framgång!
       

       
      Har sökt med ljus och lykta efter svar på webben men det verkar inte som någon har ett bra svar att ge hur man kan komma runt detta problem! Skulle det kunna lösas med en systemfunktion eller ett makro som  tvingar Excel att skippa denna begränsning? Är min VBA felaktig på något sätt eller är detta en begränsning i Excel som inte går att åtgärda? Den enkla lösningen är ju att lägga all kopplings-kod i Word-mallen som körs när man öppnar dokumentet (vilket jag f.ö också har prövat) men då måste sökvägen vara absolut vilket inte funkar om man ska kunna etikettera från olika källor.
      Bifogar även en kopia på makrot jag har problem med.
      Med hopp om svar från forumet
       
      //Magnus
       
       
       
    • Av DanneK
      Hej,
      får inte följande att fungera, tänkte att jag säkert gjort ett enkelt fel varvid jag ställer frågan här.
      Använder följande kod (eller, ja, det var ursprungligen en del av en större loop, men jag har försökt få det att fungera och har minskat ned så långt som möjligt) för att exportera givna diagram till en ppt.
      Någonstans på vägen har jag lyckats snurra till det varvid allt fallerar numera.
       
      Microsoft Powerpoint Libary är aktivt
       
      Sub ToMonthly() Dim PP As PowerPoint.Application Dim PPPres As PowerPoint.Presentation Dim PPSlide As PowerPoint.Slide Dim SlideTitle As String Dim shp As Object Dim strPP As String strPP = ThisWorkbook.Path & "\" & "2020board.pptx" Set PP = New PowerPoint.Application Set PPPres = PP.Presentations.Open(strPP) PP.Visible = True Sheets("Utfall").Chart("Diagram 3").CopyPicture _ Appearance:=xlScreen, Format:=xlPicture PPSlide.Shapes.Paste.Select Set shp = PP.ActiveWindow.Selection.ShapeRange shp.Height = 600 shp.Width = 600 With PPPres.PageSetup shp.Left = (.SlideWidth / 2) - (shp.Width / 2) shp.Top = (.SlideHeight / 2) - (shp.Height / 2) End With PP.Activate Set PPSlide = Nothing End Sub  
    • Av DanneK
      Jag är säker på att detta är möjligt, bara det att jag inte är kapabel att förstå…
      Skall se om jag kan beskriva vad jag är ute efter ordentligt.
      Jag önskar presentera data från ett exeldokument och har en massa härliga formler som gör merparten jobbet åt mig efter att importen från den externa datan i sin tur gjorts.
      Nu till problemet.
      Jag skulle under summeringar och liknade i ”Presentation” vilja loopa ut resultaten som uppfyller ett visst antal villkor och lägga till det som nya rader. Det är okänt antal rader var gång, från 0-ca 150st. Antalet kolumner är kända.
      Datan är samlade i en flik ”Data”
      Dvs…
       
      Jag skulle vilja få fram följande:
       
      Rubrik | Summering1 | Summering2| Summering3| - Löst del.
      Data!Dx | Data!Ex| Data!Fx| Data!Kx
      Data!Dx | Data!Ex| Data!Fx| Data!Kx
      Data!Dx | Data!Ex| Data!Fx| Data!Kx
       
      x för okänd rad som uppfyller tre villkor, Datum from, Datum tom, samt ett fritextvärde, där dessa rader enl. ovan är okänt antal.
      Hitintills har alla försök slutat med kaos, likt de flesta VBA försök jag gör, varvid jag inte ens har någon vettig kod att börja med. Alla tips är välkomna, och det behöver inte vara en VBA-lösning, bara jag som misstänker att det är dit jag skall vända mig.
    • Av MvS
      Hallå i forumet!
      Har tidigare adresserat detta forum angående problem med kopplad utskrift av db till Word och trodde först jag hittat svaret. Men efter månader av petande och sökande i så gott som det mesta som skrivits om mailmerge har jag fortfarande problem, om än ett par nivåer upp i kunskapshierarkin!
       
      Har samplat ihop ett VBA-skript från olika källor och som jag har modellerat om lite efter egna behov (Se bifogad fil "MailMerge.txt") och använder tillsammans med den databas jag skapat i Excel med relativt stort omfång (ca 8100 poster). Med denna vill jag via VBA koppla en etikettutskrift-funktion där ett av tre för-preppade Worddokument (Etiketter1, 2, 3.docm) öppnas med uppdaterad etikett-data beroende på mellan vilka årtal posterna har. Jag har tre perioder där villkoren är: (Före 1994), (Efter 1993 och Före 2013) samt (Efter 2012) som jag har angett två konstanter som får agera brytpunkter (1994 och 2012).
      Har som sagt prövat det mesta men har problem med kopplingen som genererar fel svar (se bif. bild "Dialog1.jpg")!
      Någon som kan se var felet ligger i bifogad kopia av VBA?

       

      MailMergeVBA.txt
    • Av MvS
      Jag har gjort en databas i Excel 2013 åt en kompis för hans stora skivsamling. Jag försöker att skapa ett automatiserat flöde där det enkelt ska gå att skriva ut etiketter ur samlingen att fästa på hyllor och lådor där skivorna förvaras. För detta ändamål har jag skapat tre etikettmallar i Word för olika tidsperioder (Mall 1 = 1950 - 1970. mall 2 = 1970 - 1990, mall 3 = Från 1990) som kan användas att märka upp de många lådor som skivsamlingen finns i.
      Jag har försökt hitta VBA-kod som kan bistå med detta så att man bara behöver klicka på en knapp i Excel-databasen för att automatiskt skapa en etikettserie  i Word (mailmerge). Det verkar funka så långt att Word öppnar och påbörjar mailmerge med sen hänger sig programmet i flera minuter och Word kraschar. 
      Så här ser min kod ut för första tidspannet (1950-1970):
      Private Sub Document_Open() Dim wd As Object Dim wDocSource As Object, wDocPath As String Dim strWorkbookName As String Set wDocSource = ThisDocument wDocPath = ThisDocument.Path strWorkbookName = wDocPath & "\Etiketter+Db.xlsm" On Error Resume Next Set wd = GetObject(, "Word.Application") If wd Is Nothing Then Set wd = CreateObject("Word.Application") End If On Error GoTo 0 wDocSource.MailMerge.OpenDataSource Name:= _ strWorkbookName, _ Connection:="Data Source=" & strWorkbookName & ";Mode=Read", _ SQLStatement:="SELECT * FROM `Db$`" With wDocSource.MailMerge .Destination = wdSendToNewDocument .SuppressBlankLines = True With .DataSource .FirstRecord = wdDefaultFirstRecord .LastRecord = wdDefaultLastRecord End With .Execute Pause:=False End With ActiveDocument.SaveAs2 FileName:= _ wDocPath & "\Etiketter_Pre-1970.docx", _ FileFormat:=wdFormatXMLDocument ChangeFileOpenDirectory _ wDocPath ActiveDocument.SaveAs2 FileName:= _ wDocPath & "\Etiketter_Pre-1970.docx", _ FileFormat:=wdFormatXMLDocument, LockComments:=False, Password:="", _ AddToRecentFiles:=True, WritePassword:="", ReadOnlyRecommended:=False, _ EmbedTrueTypeFonts:=False, SaveNativePictureFormat:=False, SaveFormsData _ :=False, SaveAsAOCELetter:=False, CompatibilityMode:=15 End Sub Då jag kapar sekvensen efter SQLStatement  (i.e. INNAN begäran om att fullfölja mailmerge) så verkar det gå bra, men då måste man "manuellt" välja "Slutför och koppla" för att etikettserien ska genereras och jag vill att hela processen ska funka automatiskt så att det bara är för användaren att skriva ut! Grunddelen av VBA-koden ovan har jag fått genom en makroinspelning och sedan har jag lagt till delar jag hittat på nätet. En märklig sak dock är att själva filtreringen jag gör underinspelningen i "Redigera mottagarlista" kommer av någon anledning inte med i koden - varför då?
      Jag har också prövat att lägga in "WHERE" argument i SQL-statement efter tips när jag Googlat runt men då hittar inte Word sökvägen till Excel-filen och dokumentet kan inte öppna!
      Känner spontant att detta bara måste funka men antagligen är det något knas med kodningen som ställer till det. Om det finns någon i forumet som har råkat ut för motsvarande och till äventyrs hittat en bra lösning vore jag stort tacksam för hjälp!
       
       
  • Senaste som Tittar

    Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.

  • Obesvarade ämnen

  • Nya ämnen

×
×
  • Skapa nytt...