Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Laptop gör mig galen! Hänger sig trots gjort mnga åtgärder...


BasseTasse

Rekommendera Poster

Min Compaq 8510 w började helt plötsligt hänga sig för tre veckor sedan efter Thunderbirds browser (förmodligen för haft mozilla thunderbird istallerat för min mail på inrådan av Loopia fast jag haf googel crome som standardwebbläsare OCH har funkat galant i två år!) och Mc Free (tror jag d hette) hade installerat sig själv helt plötsligt. Hade då avast free antivirus installerat då oxå, som har funkat perfekt i tre år.

DOCK går muspekaren att flytta runt när laptopen hänger sig, men svarar inte på musklick eller tagenttryckningar.

 

När problemet uppstod använde jag min "bebissurplatta" för att läsa om problemet. Den hängde sig oxå. Ringde då Comhem som såg signalproblem. Dom har varit här o åtgärdat detta.

 

Hängningarna fortsatte ändå. Skruva isär laptopen o applicerade ny kylpasta och kylremsor.

 

Hängningarna fortsatte ändå. Fick då hjälp av en god vän som e duktigare än mig på denna tekniken som avinstallerade "alla" mina antivirusprogram och installerade Microsoft Security Essential.

 

Min Compaq 8510 w har följande komponenter har:

Windows 7 Professional

Service Pack 1

Intel®Core2 Duo CPU. T7500. @ 2.20 GHz

RAM 3,00 GB

Systemtyp 64-bitars operativsystem

 

Viktigt tillägg! Jag är helt oduglig på datorteknik o termer. Jag är glad bara jag vet vad som är bak- och framsidan på min laptop och att jag inte håller min mobil upp o ner när pratar i den... Hoppas ni hjältar som kan hjälpa mig har överseende med detta o orkar göra er besväret att förklara i "äpplen o päron" samt Kalle Anka-språk om ni trors veta vad problemet är. TACKSAM isf :o)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

En sak som slår mig direkt när du berättar; är att du har haft två eller flera olika antivirusprogram installerade på datorn.

Säkert har det ena blivit av misstag installerat pga. ouppmärksamhet när man klickat sig vidare och glömt att bocka ur vissa 3:e parts program - lätt hänt, men du säger att "en god vän" hjälpte till att avinstallera några dessa.

 

Det som kan vara lite jobbigt är att vissa av dessa kan lämna rester kvar och ligga som tjänster i bakgrunden och då ta en hel del processorkraft, såvida du inte fått in något annat oönskat program som ställer till det.

Men ingen fara, det finns hjälp och lösningar till allt.

 

Tills att någon annan kliver in och talar om hur du skall göra med detta, så kan du börja med att följa dessa instruktioner, för att på så sätt försöka se vilka processer som tar upp CPU (processor) kraft och annat.

 

  1. Använd Resursövervakaren för att kontrollera prestanda samt ställa in allt.
    Starta om datorn och vänta några minuter tills systemet stabiliserat sig och du inte själv startar upp några program.
    Sedan:

    Start > i sökfältet skriv resurs > i listan som kommer upp klickar du på Resursövervakaren > Översikt > öpnna upp "Processor och diskfönsterna" => Så ser du vilken process/tjänst som arbetar dels processor-intensivast och dels disk-intensivast.

    Jag brukar sortera Processor på "CPU" och Disk på "Läser" med lilla pilen nedåt. Det borde kunna ge dig lite koll på vad som körs mest CPU och disk-intensivast.
    Se denna tråds inlägg i# 2 för tips hur du skall göra och hur det kan se ut.
     
  2. Sedan ta en skärmbild med hjälp av Windows inbyggda Skärmklipp verktyget , spara den och posta i ditt nästa svar enligt denna:
    Guide - Bifoga filer på Eforum
  3. Återkom med resultaten.

Tips! Du kan börja med att testa verktyg och funktioner och göra dig familjär med dessa innan, därefter startar du om datorn och följer instruktionerna.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen att det skulle gå att utesluta, eller för den delen verifiera, att det är något fel med hårdvaran om man startar upp datorn med Linux på ett USB-minne, och använder datorn "som vanligt", surfa på webbsidor, kolla filmer/streamat, använda ordbehandlingsprogram mm en tid.

Och då där denna tid väl överstiger den tid som det brukar fungera bra med Windows.

 

Ja, givetvis kan det bli bli besvär om det brukar gå flera dagar innan felet brukar uppstå men handlar det om max ett par timmar kan det vara värt "omaket" bara för att möjligen få en hint "om vartåt det lutar..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

En sak som slår mig direkt när du berättar; är att du har haft två eller flera olika antivirusprogram installerade på datorn.

Säkert har det ena blivit av misstag installerat pga. ouppmärksamhet när man klickat sig vidare och glömt att bocka ur vissa 3:e parts program - lätt hänt, men du säger att "en god vän" hjälpte till att avinstallera några dessa.

 

Det som kan vara lite jobbigt är att vissa av dessa kan lämna rester kvar och ligga som tjänster i bakgrunden och då ta en hel del processorkraft, såvida du inte fått in något annat oönskat program som ställer till det.

Men ingen fara, det finns hjälp och lösningar till allt.

 

Tills att någon annan kliver in och talar om hur du skall göra med detta, så kan du börja med att följa dessa instruktioner, för att på så sätt försöka se vilka processer som tar upp CPU (processor) kraft och annat.

 

  1. Använd Resursövervakaren för att kontrollera prestanda samt ställa in allt.

    Starta om datorn och vänta några minuter tills systemet stabiliserat sig och du inte själv startar upp några program.

    Sedan:

     

    Start > i sökfältet skriv resurs > i listan som kommer upp klickar du på Resursövervakaren > Översikt > öpnna upp "Processor och diskfönsterna" => Så ser du vilken process/tjänst som arbetar dels processor-intensivast och dels disk-intensivast.

     

    Jag brukar sortera Processor på "CPU" och Disk på "Läser" med lilla pilen nedåt. Det borde kunna ge dig lite koll på vad som körs mest CPU och disk-intensivast.

    Se denna tråds inlägg i# 2 för tips hur du skall göra och hur det kan se ut.

     

  2. Sedan ta en skärmbild med hjälp av Windows inbyggda Skärmklipp verktyget , spara den och posta i ditt nästa svar enligt denna:

    Guide - Bifoga filer på Eforum

  3. Återkom med resultaten.

Tips! Du kan börja med att testa verktyg och funktioner och göra dig familjär med dessa innan, därefter startar du om datorn och följer instruktionerna.

Mvh

Hello. Pluggat på alla dina tips så har tagit ett tag... Hhmm

 

Resursövervakaren blev bara en "tom ram" med skärmverktygssökningen som låste sig lite snyggt ovanför: se skärmklipp.

 

Aktivitetshanteraren gick inte att få fram i lika modern form som dina bilder. Detta var vad jag lyckades få fram: se skärmklipp.

 

Tack för ert överseende med min okunskap :o).

post-123419-0-55189400-1461617629_thumb.png

post-123419-0-34086400-1461617783_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej du,

Ingen fara. Du gör det bra. Men vi försöker igen, för den första bilden var inte riktigt vad jag ville se...det var väl Aktivitetshanteraren?

Ok. Gör så här:

 

1. Stäng alla program du har uppe.

2. Högerklicka på Aktivitetsfältet > välj 'Starta Aktivitetshanteraren' > i menyn längst upp klicka 'Prestanda' >  klicka längst ned där det står 'Resursövervakaren' > Osv. enligt tidigare instruktioner.

 

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok.

 

Detta är den simplaste dock inte den enklaste vägen till Resursövervakaren:

 

1.  Klicka Start

2. Skriv cmd i sökfältet

3. I listan som kommer upp: Högerklicka på cmd.exe och välj: Kör som Administratör

4.Klicka Ja på frågan om UAC Control

5. I Kommandotolken, den nya rutan skriver du: perfmon.msc

6. Nytt program öppnas 'Prestandaövervakaren' > i översta rutan längst ned i denna ser du en blå länk: 'Öppna Resursövervakaren' - klicka denna.

7. Osv. enligt tidigare.

 

Eller så prövar du igen med min första instruktion.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Me jätteledsen. Men får upp samma ruta som bilden ovan, när startar aktivitetshanteraren enl dina instruktioner. Trots jag startade om datorn. Så vet inte riktigt vad som e felet/jag gör som e galet...??? Suck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ingen fara, inta vara ledsen för att jag är klen på att förklara. Prova igen enligt inlägg #2 eller min senaste instruktion ovan inlägg #6.

 

Inte ge upp!  :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ursäkta, jag gav dig en onödigt krånglig väg.

 

Gör så här:

 

1.  Klicka Start

2. Skriv cmd i sökfältet

3. I listan som kommer upp: Högerklickacmd.exe och välj: 'Kör som Administratör'

4. Klicka Ja på frågan om UAC Control

5. I Kommandotolken, den nya rutan skriver du: perfmon /res

6. Nytt program öppnas 'Resursövervakaren'

7. Osv. enligt tidigare i inlägg # 2

 

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återställa utseendet på Aktivitetshanteraren se om det hjälper att dubbelklicka på dess grå ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ALLT hängde sig totalt i måndagskväll så inte kunnat återkomma. I o m bebisplattan också hängde sig började jag misstänka Comhems signalproblem ligger bakom fortfarande, TROTS de varit här och åtgärdat det (enl Comhem själva då asså...).

 

Åtgärder jag gjort se'n "förlorade" kontakten med Er i måndagskväll:

 

- bytt ena "RAM-minnekretsfnuttkortet" till två GB. Funkade finfint utan protester från Mr Laptop. Nu har jag alltså 4 GB installerat minne (RAM) enligt kontrollpanellen också (...).

 

- avinstallerat Google Crome

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Laptopen har inte hängt sig en ända gång efter åtgärderna ovan, och kunde därmed ta del av Cecilias geniala tips att dubbelklicka på Aktivitetshanterarens grå ram. MAGI enl mig :thumbsup:.

 

Gick därefter vidare enl Flyfisherman #5 tips för komma "åt" resursövervakaren. DÅ hängde sig alla fönster sig ovanpå varandra likt en ormgrop.. Se skärmbild.

 

Märkligast, enl mig är att jag fortfarande är problemlöst uppkopplad och ute på internet (och skriver just nu på denna sidan t ex) utan hängningar på hela kvällen, vilket var mitt ursprungliga problem från början när kontaktade detta gudomliga forum värd guld för oss datatekniskt efterblivna filurer like me...  :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

post-123419-0-21535900-1461789724_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...