Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej. Jag behöver lite hjälp med utformningen av en pivottabell. Har sökt runt på nätet, men inte hittat lösningen på mitt problem.

Jag skulle vilja använda en pivottabell för att beskriva en grupp av personer - hur många av dem är män/kvinnor, yngre/äldre osv?

Vill då ha en tabell som radvis beskriver antalet i respektive grupp, alltså såhär:

Kön                           Antal

Man                           100
Kvinna                       200

Åldersgrupp             Antal
18-24 år                     60

25-40 år                    120 

40- år                        120

Men om jag drar in både "kön" och "ålderskategori" som rader i pivottabellen så får jag en tabell som ser ut såhär:

Män
                   18-24 år            10

25-40 år            70

40- år                20

Kvinnor

18-24 år            50

25-40 år            50

40- år                100

Finns det någon lösning på det här problemet? Det måste väl gå att ordna så att den andra gruppen inte automatiskt hamnar "under" den första, utan att de hamnar på "samma" nivå?

Redigerad av JohanJohan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inget smidigare sätt? Jag har ganska många kategorier (utöver kön och ålder) som jag vill titta på. Blir rätt krångligt att göra tio olika pivottabeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl jättelätt?

Kopiera bara din första pivottabell 10 gånger och ändra radetikett för var och en. Den enda nackdelen är att du måste "hålla avstånd" mellan tabellerna om du tror att någon tabell kan ändra storlek.

Lägg kön/ålder osv som Kolumnetiketter om du vill slippa problem med att tabellerna har olika antal element.

Hela vitsen med pivottabeller är ju att du skall kunna kombinera data på olika sätt så jag tror* helt enkelt inte att det går att göra som du vill. Det stämmer liksom inte med hur en pivottabell är tänkt att användas.

* man skall aldrig säga aldrig när det gäller excel, men det är så pass enkelt att göra olika  tabeller så jag ser ingen anledning att leta efter en krånglig lösning som fungerar med en enda tabell.

/mh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...